GI?
Hej, nu har min kära mor betsämmt att det är GI som gäller i huset så det är väll bara att haka på, känner mej faktiskt liite motiverad iaf =)
men jag undrar lite vad GI innebär, vad man får och inte får äta. Jag har ju förstått att man inte ska äta kolhydrater, men det finns ju typ i allt!
skulle vara glad om jag fick lite info, har sökt på nätet men inte hittat nått vettigt.
/ Veronica
Om man äter enligt GI så äter man kolhydrater men väljer de som har låg GI-värde.

Här är en tabell på livsmedels GI
Jag ska se om jag hittar mer länkar sen nu måste jag iväg.

För att fylla i Mervis svar - Glykemiskt Index är enkelt sagt ett sätt att rangordna livsmedel efter hur, och i vilken mån, de höjer vårt blodsocker.
Mao man äter kolhydrater som inte får blodsockret att stiga snabbt tex så undviker man vitt socker, vitt mjöl, pasta, ris och potatis även om potatis är ett bättre alternativ än de övriga tre i kokt form. Men det är mer komplex än så då ett livsmedel med högt GI kan kombineras ihop i en måltid så att hela måltiden får ett lågt GI.
En bra sajt där man lär sig mkt om detta är GI-Viktkoll, tyvärr en betalsajt men ändå en som jag kan rekomendera om man vill lära sig på ett lätt och smidigt sätt utan att plugga ihjäl sig.
H Cina