tjock? (känner revbenen)
hmm…
Jag är typ, 152 cm och väger 48,5… är det normalt? känner mig skit tjock! fast jag känner revbenen.

Du är absolut inte tjock, varför känner du dig tjock om du känner revbenen?

Vänta tills du växt färdigt innan du börjar oroa dig för sånt.. (Antar att du är 12 som det står i din profil). Sålänge man växer är man inte tjock, om det inte är riktigt illa då (vilket det absolut inte är i ditt fall, din vikt är helt normal, du ligger närmare undervikt än övervikt).

Vad är undervikt för mig(Snart 13 åring om 2 mån) ?

Det är väldigt svårt att säga, inga tabeller i värden är sanna för du är du och väldigt unik. Hur vältränad är du hur är du byggd, en del är väldigt smala i kroppsbyggnaden nedan andra har bredare skelett, vilket ger mer plats åt muskler, muskler som är tyngre än fett. Man måste se dig för att avgöra men ett är säkert med din vikt och längd behöver du inte fundera på att gå ner i vikt.
Vad som händer om man bantar det är att kroppen ställer om till en lägre ämnesomsättning och använder muskler för att få näring inte fettet. Du kommer att förstöra din växande kropp och lägga grunden till en övervikt när du blir vuxen om du bantar nu.
Sen är du 13 och 152 cm, jag tror du vill växa och bli längre risken är stor att din kropp inte får energi till att växa på längden om du skulle banta.

För o gå ner "naturlilgt" hur ofta behöver man träna ? typ, hur många timmar i genomsnitt för att man ska gå ner ?
Går väl ca. 1-2 km till och från skolan varje dag…
Sen nån gång i veckan tar jag ibland någon 1 timmas prumenad…

#5 det låter jätte bra som grundträning, du borde då ha en del muskler och dom väger mer än fett så då säger inte vågen någonting.
Vill du träna något annat så gör det för att du tycker det är kul.
Du är 13 år och just nu formas din kropp till att bli kvinna, lite rundare och kvinnligare former, helt naturligt men du hinner nog inte med riktigt, det går ganska fort att bli kvinna.
åh gud nej!
Jag är 153 lång och vägen 52! hela min familj vill att jag ska äta upp mej lite för att jag tydligen är mager!
Slå bort dom där tankarna, alla har dåliga dagar då man kanske har lite för mycket vätska i kroppen, kanske inte gått på toa ordentligt… Då känner man sej tung och tjock.
och som de andra har sagt, så är du fortfarande väldigt ung, du växer fortfarande och det kommer du göra i flera år till =)
kram/rosanna

http://www.smala-sidan.se/bmi_barn_tabell.htm
Försökte använda deras kalkylator med BMI för barn men den fick stordamp och sa att jag själv hade 3,4 i BMI… erh gränsen för undervikt ligger vid 20 :/ Tror att den är lite fel
Dock så är det tabellen, inte kalkylatorn som jag länkat till - och den stämmer… så då är det bara att räkna ut ditt BMI då…
Vikten(kg)/Längden(m) upphöjt till två.
Wiizy's BMI Är alltså 20,99. Övervikt för din ålder är 22,58
= Du väger lagom och du är bra :)
Jag hittar ingen tabell som nämner undervikt… men Viktklubb.se tar inte in personer som har ett BMI under 20.
(Man ska ta BMI-Tabeller med en nypa salt också. De tar ingen hänsyn till om man har muskler (som väger mer än fett) eller inte.)