Socker i matlagningsgrädde??
Jämförde Milda mat (eller någon annan av mildaprodukterna) med Kelda matlagningsgrädde…
Milda har mage att tillsätta förutom massa konstigheter som typ stabiliseringsmedel, konserveringsmedel, och surhetsreglerande medel eller var det nu var dessutom socker!!
Medan Kelda innehöll Grädde och kerragenan eller var det heter. Valet känns ju rätt lätt…

Valet var ju enkelt, det är tyvär ofta så med magrare alternativ, då blir det mer socker i produkten i stället. Det är ju inte de man vill, ibland kan till och med kcal vara nästan den samma som ursprungsprodukten.
förstår inte varför all mat ska innehålla massa kemikalier nu för tiden, till och med vanligt bröd!

hållbarhet och konsistens, ibland känns det när man handlar som om man lika gärna skulle kunna vara på apoteket 
Man får nog försöka efterfråga, rena sunda varor mer. Vilket nog inte är så lätt för många att få tid med mellan familj och jobb 
Dåliga råvaror kräver tillsatser för smak, lukt, konsistens osv.
Jag använder bara vispgrädde, innehåller inga tillstser. Om man vill undvika fett så tar man bara lite mindre av det.
Kerragenan eller vad det heter är nåt ämne som framställs av alger. Det är ett förtjockningsmedel. Ett tips: använd äkta vispgrädde!

#4: Just det, Mervi!
Att ta mindre av den äkta varan (om man snålar in på fett) borde vara självklart!

#6 ja vist man kan ju alltid lätta upp såsen själv med vatten och göra en maizena redning om det bara är den runda smaken man vill ha.
Jag tror många har bråttom i dag och orkar inte bry sig om vad dom äter.
milda mat innhåller även färgämne (betakaroten förvisso) men även AROM…som brukar vara full av allskönst kemikalier! övervägande kemikalier alltså.. Varför köpa milda när man kan köpa mager grädde eller Kelda matl.grädde??

Intressant läsning om kemikalier i mat och vår livsmedelsindustri som vill sälja sopor till oss - Den Hemlige Kocken.
Vill man ha mager grädde så kan man alltid späda ut sin vispgrädde med vatten eller mjölk, men det finns ingen mening med att köpa lättgrädde som är utspädd, har tillsatta kemikalier för samma kostnad som "riktig" grädde.
Kom och tänka på den dumma reklamen som går nånting såhär "trött på att gräddsåsen flyter ut, vill du ha en fyllig sås? köp *** (namn?) " Onödigt, min pappas tjej köpte en förpackning "tjock, lätt" grädde, den var asäcklig. Nej, vad är det för fel på att reda grädden med lite mjöl eller maizena?
Helena

#10 då behöver man ofta inte grädden alls
att lära sig att göra en rening är det bästa 
Om man inte vill använda mjöl så kan man använda grädde + äggula.

Nu är det nog många som mer vill dra ner på grädden

Gör en skysås som man delar i två delar. Den ena reder man med mjöl, den andra med grädde/creme fraiche… Det går dessvärre inte att jämföra…
//Zac

#14 nej det gör det inte fett rundar av smaken och det är därför lätt produkter säljer. Nu kan man få en effekt med majzena och grädde som ger en rund smak……reda sky med ägggula, jag vet inte då tar jag hellre lite grädde och majzena
Lorita, var och en gör som den vill.

Jo vist och det är grädden som ger den goda runda smaken och då är det bättre med äkta vara än kemikalier.
Jag skulle vilja ha svar från producenten varför man i helvete tillsätter så mkt skit i maten…varför arom! socker! färgämnen! och andra ämnen i vanligt matl.grädde eller andra matprodukter!!
Får försöka få tag i de pengakåta idioterna som vill ge konsumenterna cancer och andra sjukdomar..Tipsa mig vart jag ska vända mig och hjälp till att påverka…
Det finns något som heter Sveriges Konsumenter i samverkan.
Kolla också lite på www.utbildningscenter.se
tack för tipsen…blir ibland så j-a frustrerad..

#18 - i vanlig vispgrädde är det inga tillsatser. För att få "rätt" konsistens på lättjoxet måste det till en massa tillsatser som konsistensgivare etc. och för att få någon smak på det måste det till socker (eller ännu värre - konstgjorda sötningsmedel).
Vill man slippa tillsatserna är det originalet som gäller!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Lättgrädden innehåller en gummibaserad tillsats för att få rätt konsistent på den.. Och det ska vara hälsosamt ?!?!
som sagts tidigare.köp normal grädde spä den med vatten alt. mjölk för magrare variant! skippa skit med aromer och färgämnen och stabiliseringsämnen mm..
#24 Ja, dessutom är det ju billigare så =)

#23 - vem har sagt att lättprodukter skulle vara hälsosamma?!?
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk