ny här
hej jah är ny här. jag satt ochtittade runt på nätet och fann det här. Det är så att jag har en del problem med mimn mage. Jag har en sjukdom oc kan inte motionera annat en promenader, Magen bullrar och har sej har mycket diareer, och får gå på toan många gånger om dagen. Jag har provat bulkmedel och andra tarmreglerande medel, utan önskat resultat, det vart bara värre. Jag har märckt att det blir sämre ochså med frukt och grönt. Jag tål mjölk och bröd. Nu undrar jag om ni har nåt försllag på hur min mag kan bli bättre
jag gölmde säga att jag väger för mycket med. Jag äteringet socker heller ellr annat sötnismedel. Fast lite godis iblannd. men inte så ofta.

Jag tänker börja med att tipsa dig om hälsa.ifokus där såg jag en massa artiklar om magar 
Jag funderar på om du är utredd av läkare men det borde du ju vara. Det bästa är ju att börja med att skriva mat/magdagbok, vad är det som retar din tarm, vissa färger? Frukt skriver du alla frukter? Frukt kan man leva utan så det är ju något som du kan utesluta helt om du vill. Det gör både min man och min son och har gjort så hela deras liv.

Madammim!
Jag hade liknande problem med min mage. När jag uteslöt socker, bröd, pasta, ris, potatis, rotfrukter etc blev magen så gott som besvärsfri och jag gick ner i vikt. Det kan vara värt att pröva. Sen kan du ju lägga till en sort i taget igen och se hur du mår av det.
Marumu Ja jag ska nog prova det. Igår hade jag ett riktigt "mega"anfall i magen. O fick springa på huset halva kvällen. . Ja det är jobbigt med den här magen, jag åt ganska mycket grönsaker till maten. Helt klart jag måste skippa dom. Men då blir det lite fattit på tallriken. Undrar om det går att ersätta grönsakerna med att äta vitaminpiller. eller vad tro ni?
Mim
Lorita nej det är inga speciella frukter, utan jag tor att det nog är hur mycket frukt som jag äter. Det går bra om jag bara äter frukt ibland, kanska 1 gång i veckan. annrs börjar det att burra och knorra. och likaså med godis och sånt.och det blir väldigt gasigt.

#5 då äter du frukt lika ofta som jag då 
Grönsaker, är det skillnad på olika sorter eller om dom varit frysta, eller kokta eller råa?
ingen skillnad alls.
Jag har förresten varit in på "hälsa" som du tippsade om. Men där var inget som jag kände igen om magar och min.

hittar sjukvården något, om du varit dålig i magen från det du var barn måste du haft mycket kontakt med läkare, vad säger dom?
Dom har inte hittat nåt. IBs säger dom och ger bulkmedel och sånt. Det vart bara värre av det. magen går liksom för fort.

Oj, vad förtvivlat jobbigt……..en liten fråga vad är IBs?

IBS = Irritable Bowel Syndrome
Olika så kallade funktionella matsmältningsproblem. Med "funktionella" menas att det inte hittas något sjukligt bakom problemen. Det används mer eller mindre som en slaskdiagnos.
Standardrekommendationen brukar vara mer fibrer, vilket ofta förvärrar problemen istället för att lindra dem.
Jag har själv haft väldiga problem, men mår jättebra nu för tiden!
Jag har varit in och kollat på kolhydrater i fokus, och det verkar som det finns något för mig där. I alla fall så provar jag. det kan i alla fall inte vara fel att skippa mat med konstiga tillsatser. Men så mycket fett låter ju mysko. men som sagt. Efterso frukt och grönt och fiberrik mat inte funkar på mig så gör jag ett försök.
Jag lämnar den siten nu, eftersom jag kommer att övergå till LCHF. och det är tydligen nåt som du inte vill ska diskuteras här. enligt dina Skrivregler. 0-tolerans mot annat, Inget samarbete över gränsen här inte. Tack för den korta tiden.