Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 1275 ggr
Telefonkontakt
0

Tappat lusten för länge sedan..

Jag har ett problem. Och det är att laga mat.

Jag kan laga väldigt god husmanskost utan problem och jag älskar min egenlagade mat - men jag hatar att laga mat. Det är det värsta jag vet. Jag bor ihop med min fästman och när han inte är hemma utan är på jobbet och jag inte har jobb för dagen (eller som idag, han jobbar och jag har helg) så känner jag inte någon motivation till att laga mat förens han kommer hem. Om jag ens lagar mat när han kommer hem, det har blivit oftare att han får laga maten, men då säger jag vad han ska laga osv.

Innan vi flyttade ihop, som vi gjorde i oktober 07, så lagade jag nästan aldrig mat hemma, utan det blev ofta bara mackor eller flingor och sånt dåligt… Jag vet att de tär dåligt och att jag måste laga mat - men motivationen finns inte.

Jag är desutom gravid och har gått halva tiden och jag började direkt att äta frukost varje dag igen och försöker att äta mer grönsaker. Men det känns inte tillräckligt. Nu äter vi mat varje dag, men nu när fästmannen har börjat jobba så äter jag inte när han inte är hemma. Jag bara kan inte ta och laga lunch till mig själv, inte ens en lätt lunch.

Jag skulle behöva råd hur jag kan äta mat på dagen när jag är ensam då jag inte jobbar (jobbar inom förskola, så då äter jag pedagogiskt och äter bra mat, men jag jobbar inte varje dag). Som luncher, vad kan jag äta som jag inte behöver stå och laga till som jag lagar middagen?

Min kropp behöver bra mat, men min hjärna vill inte som kroppen vill. Tips på lucher som sagt som jag kan äta när jag är ensam hemma!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lorita
0

Ett stort problem med många lösningar.

Det först är bestäm fasta mat tider och håll dom så du blir hungrig när du ska.

Lunch vid ca 12, du kan börja med att helt enkelt äta färdig mat från frysdisken som du mickrar och äter en sallad till, det finns färdig skuren sådan också.

Sen när du blir hungrig vid rätt tid, kan du ha laggat kött/fisk på helgen som du har portionsförpackat i frysen, komplettera det med frysta grönsaker och eventuellt en macka. Ett annat alternativ är att göra lite extra till kvällsmat och spara en portion till din lunch nästa dag.

Kvällsmat/middag är det enklaste om du och din kille lagar tillsammans, ha fasta mat tider för kvällen också.

Om du vill vara extra snäll mot din kille så kan du ju lagga lunch till sig och göra så mycket att det blir över till er två på kvällen.

Ett annat alternativ det är att på lördag eller söndag laga kött/fisk för en vecka frysa och sen ta fram till er, sen enkelt komplettera med grönsaker (det är inget fel med frysta)

Ris går också bra att laga mycket av och frysa om man vill.

Försök att få köket och tiden där att bli ett sätt för er att umgås och prata med varandra, det är något ni ska fortsätta med när ni sen blir tre. Det kommer att vara viktigt för er att kunna umgås naturligt även när en till finns i era liv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Telefonkontakt
0

Färdigmat = DYRT och ÄCKLIGT :P

Sen så är det omöjligt att äta middag på fasta tider när han kan komma hem allt mellan 17 - 12 på natten, man vet aldrig från dag till dag typ. 

Tyvärr så är jag så extremt kräsen att fryst och uppvärmd mat får mig ganska äcklad och jag äter det bara i nödfall.

Men tack ialla fall

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lorita
0

#2 "Färdigmat = DYRT och ÄCKLIGT" det kan jag hålla med om till 100% men ändå ett sätt att äta. Äter man för lite så slutar man vara hungrig, kroppen försvarar sig på så sätt. Nu när du har en liten i magen så är det ju viktigt att du äter och sen när ni är fler i familjen är det viktigt att barnet lär sig att äta ska man.

Får jag fråga vad som gör att du kommer hem så sent vissa dagar och de dagarna kan du kanske ha med dig en macka/sallad och äta. Om du tex satt kvällsmålet till 19-20 så äter du i alla fall just då och då vänjer sig magen vid mat vi en viss tid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

copia
0

laga mat kan vara trist till en person,håller med. För mig som oxå äter lunch själv flera dagar i veckan kan vara att göra en omelett, tar tre minuter, Äta ost och skinkrullar, känns inte som att laga mat alls..Yougurt är väl oxå okej, om du äter middag på kvällen. Jag slänger ofta in en plåt med kycklingklubbor och/ eller vingar som jag kryddar. Det är gott att äta både varmt och kallt. Om du inte vet när sambon kommer hem, så kan du ju ändå laga middag, så får han värma när han kommer hem, och du bestämmer om du vill vänta eller inte. Lycka till med bebisen!

didis
0

Enklaste lunchen: fransk bondomelett

1-2 ägg

1 äggskalshalva vatten för varje ägg + lite salt

Rör ihop och häll i stekpanna med någon fyllning.

Fyllning: tomater, ost, korv, fiskrester, zuccini, lök, chili… rensa kylen!

Med en sallad till o ev bröd blir det en supersnabb lunch som enkelt kan varieras i det oändliga.