Mjölk...
Hur är det nu egentligen med mjölk; är det bra eller är det inte? Hur mycket och hur ofta? Ska man dricka det till maten?
// staffan
Mjölk ger starka ben…
Jag tror på mjölk, fet till barn under tre och lättare variant för oss vuxna. För stor konsumtion är aldrig bra, inte ens när det gäller mjölk men en halvliter om dagen kan jag tycka är "lagom". Räkna även in mjölken i maten du gör.
Då får du i dig vitaminer och mineraler som kroppen din behöver och inte minst kalcium som gör dig till en hård grabb. :-)
Jag tycker inte att vuxna ska dricka mjölk
Det finns en anledning till att sugreflexen försvinner ungefär vid åtta års ålder, och jag tror att det är naturens sätt att säga att man inte behöver mjölk längre. Då tycker jag att det är viktigare att vitaminerna och mineralerna kommer från annan, nyttig, mat.
Tycker du att mjölk är onyttigt på något vis eller vill du bara vara utan mjölk?
Mjölk ÄR nyttigt, men jag tycker inte att det är något för "vuxna". Då får man ta in vitaminerna och mineralerna från annan dryck/mat.

Jag får dålig mage av mjölk som jag dricker i mat går det bra men att dricka mjölk det straffar sig direkt. Barnen dricker blå/lättmjölk till maten normalt.
Jag är själv dålig på att dricka ren mjölk till maten. Men däremot så äter jag en del yoghurt till frukost, gärna med blåbär i.

Mjölken mm måste värmas för att jag ska klara den eller i mycket små mängder.
Svenskarna dricker sådana ofantliga mängder mjölk.. Har ni tänkt på det? ;) Hur mycket mjölk dricker man i USA? Hur mycket mjölk dricker man i Australien? ;) Här i Sverige så ska man minsann ibland ha mjölk till frukost, lunch, middag och kanske även till kvällen.. Värre än kalvarna.. ;) Hahaha.. Nejdå.. Men svenskar dricker en oerhört stor mängd mjölk.. :P
Vad jag förstår så dricker man en hel del mjölk även i Finland och på Island och Irland. Sen får vi ju inte glömma att mjölk är så mycket mer än bara drickbar mjölk. Det finns ju mjölkprodukter också, som till exempel ost. Där är vi inte i världstopp i alla fall…
Jag har länge varit laktoskänslig och därmed undvikit mjölk. Sen blev min yngsta dotter mjölkproteinallergiker och under amningen fick jag äta strikt mjölkfri kost. Och OJ så bra jag mådde! Hyn blev fin (har mkt finnar annars), och magen mådde så mycket bättre. Så jag hakar på hennes kost. Men det är besvärligt att undvika mjölk helt när man äter ute. Att gå ut och äta med dottern är ett helt företag. Man får föreläsa för personalen vad en mjölkproteinallergi är, för de tror att det är laktosintolerans - biiig difference! Så vi hamnar för det mesta på McDonalds. Trist men sant. Men där har de stenkoll på allergierna (vilket inte kan sägas om deras konkurrenter *suck*)
Jag är inte övertygad om mjölkprodukternas förträfflighet för mig i alla fall. Jag mår helt enkelt bättre utan. Och mjölken är väl ändå tänkt till kalvarna?
Jag har fram till nu kunnat få i mig 3 liter mjölk per dag. Har nu bytat till ett par glas om dagen och ett par liter vatten.
Jag har aldrig tyckt om mjölk. Jag tycker det är äckligt! Så för min del är valet enkelt. Jag dricker bara vatten.

Jag har faktisk klarat av att dricka mjölk nu det sista
ett glas med proteinpulver till frukost. har jag tagit hela veckan nu, utan att magen reagerat alls 

Mina barn dricker bara Gammaldagsmjölk. Lillen dricker ca fyra flaskor av mjölken per dag, den första ska han ha direkt när han vaknat, då blir han glad. Mannen dricker inte mjölk, han mår inte bra av det, utan dricker juice och vatten, själv dricker jag vatten, juice och Gammaldagsmjölk då och då. Absolut godaste mjölken och den som är mest naturlig, men lånt ifrån tillräckligt.

jag dricker 1.2-2 L röd mjölk / dag… dricker mjölk till allt, och ibland om jag inte har nåt att göra
tycker att vatten är äckligt faktiskt och mår illa av det.
jag har nån form av ätstörning och känner inte hunger/aptit och då blir det mjölk istället.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dricker knappt mjölk längre..Och absolut inte ren mjölk! Bara O'boy några gånger i månaden
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#15 mjölk är både mättande och lugnande
#16 jag är också dålig på att dricka mjölk men nu så blandar jag 2dl med proteinpulver på morgonen som frukost.

#17 Personligen tycker jag att ren mjölk är äckligt =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

#18 jag håller med dig, jag har också svårt för mjölk smaken
Gammaldags ekologisk mjölk är supergott^^
Helena
Eftersom vi har egna kor är jag uppvuxen på våran egna mjölk, Personligen gillar jag mjölk, men de som kommer hem till mig och provar tycker antingen att det smakar jättebra, naturligt, eller också tycker det att det smakar grädde. Men det tycker inte jag pga att jag ej gillar grädde.
dricker man mkt mjölk som barn får man en stark benstomme, starka naglar och hår. villket då jag har..
men nu på senare tid har jag gått över till vatten, eller hela familjen rättaresagt.
Det finns ju då olika fetthalter på mjölken i dag, då den gula innehåller minst (rätta mig om jag har fel, eftersom jag aldrig dricker den köpta mjölken) och enligt mig bara smakar vatten..
Eftersom de har tagit bort fetterna som är nyttiga och tillsatt andra anser jag att ska man dricka mjölk, ska den vara "riktig" annars kan man lika gärna drika vatten..

Den godaste mjölken är med gräddklimpar, men tyvärr är det sällan jag får sedan jag slutade med mjölkkorna. Tyvärr är det mest blåmjölk som säljs och youhurt finns knappt att köpa gjord av någorlunda normal mjölk. När grädden är borttagen försvinner också många viktiga näringsämnen. Ni som inte vet var blåmjölken är, så är det den mjölk man fick i retur från mejeriet till djurfoder innan mjölkpulver var vanligt.
jag är uppvuxen på lättmjölk. Det var liksom det man skulle dricvka när jag växte upp. Nu dricker jag aldrig mjölk mer men jag ger barnen den Gula som då är den fettaste. Finns ju ingen anledning att ge dom lätt mjölk.
Jag har däremot smakat opastruerad (jag kan inte stava det , men Ni vet vad jag menar tror jag :)))
Och det var ingen höjdare tycke jag.
Mjölk ska man definitivt inte, inte, inte dricka till maten. Då tar inte kroppen upp allt järn från maten, och då kan man få järnbrist vilket resulterar i trötthet. Mjölk ska man dricka till mellanmål, det ger starkt skelett och förhindrar benskörhet. Dock dricker inte jag mjölk, men jag får i mig kalcium på annat sätt, t ex fil.
#24 Stämmer det ? vart har du hört det? blir nyfiken…har pratat med en dietist som har sagt åt mig att dricka ett glas mjölk till middagen
#25 Av det jag har läst så stämmer det, men det hindrar inte allt järnupptag och man måste ju väga fördelarna mot nackdelarna.
Här finns en liten text om det.

Glöm gamla nycker som att dricka till maten och drick när du blir törstig. Kroppen är väldigt bra på att skicka signaler.

Undrar varför det är så vanligt att människor i sverige inte tål mjölk längre, kan det vara att vi dricker för mycket? Har läst det nånstans och tror det kan stämma……
Jag har iaf slutat helt med komjölk och använder havre el sojamjölk till gröten och matlagning.

Jag läser "Nourishing traditions" av Sally Fallon just nu och den innehåller väldigt mycket matnyttigt(!). Hon propagerar hårt för mat som är sund, naturlig och tillagad enligt traditionella metoder som bevarar eller ökar näringsinnehållet och neutraliserar skadliga och irriterande ämnen.
Hon spekulerar lite löst i om allergierna mot mjölkprotein kan bero på att korna inte äter sin naturliga föda, alltså gräs, utan istället får kraftfoder med soja. Kanske är det så, intressant tanke i alla fall.
Hon är också emot pastörisering av mjölk och säger bl.a. följande:
Upphettningen förändrar proteinerna lysin och tyrosin och gör därmed all protein i mjölken svårare att utnyttja. Pastöriseringen förstör t.ex. hälften av C-vitaminet, praktiskt taget allt B12 och upp till 80 % av andra vattenlösliga vitaminer. Även mineraler som kalcium, magnesium, fosfor, magnesium och spårämnen påverkas och blir svårare för oss att tillgodogöra oss.
Dessutom förstörs de naturliga enzymerna i mjölken. Enzymerna hjälper kroppen att smälta mjölken och ta in näringsämnen som exempelvis kalcium. Det skulle förklara varför vi nordbor som dricker kopiösa mängder mjölk ändå har väldigt mycket benskörhet: vi dricker ju (så gott som) uteslutande pastöriserad mjölk.
En annan infallsvinkel är att mjölkintoleranserna är en sekundärintolerans som beror på att tarmarna blir inflammerade av allt svårsmält spannmål vi äter. Traditionellt har spannmål syrats, groddats, blötlagts och/eller surdegsjästs långsamt. Det är metoder som bryter ner de ämnen i spannmålen som irriterar matsmältningen (lektiner) och även oskadliggör fytinsyran som binder mineraler som zink och järn.
Nu för tiden är det snabbjäst, fabriksbakat bröd som gäller. Mikrade havregryn eller flingor på morgonen. Att byta ut jästbrödet mot ett riktigt surdegsbröd och att skippa flingorna och istället blötlägga havregryn kvällen innan är ett par enkla sätt att förbättra sin kost lite grand utan någon större omställning.

#29 att vi har mer benskörhet beror till en stor del på att vi har färre soltimmar också, även motion är bra för att motverka benskörhet.
Sen kan ju också det vaktim att vi dricker mindre mjölk göra oss känsligare mot mjölken. Vi underhåller inte vår naturliga tarmflora, tvära kast i kosten påverkar ju alla magar.
Problemet med att inte pastörisera är transport och förvarning, pastöriseringen har räddat många liv.
Sen kan man ha en bra bentäthet utan att dricka nämnvärt med mjölk det är jag ett levande exempel på. Broccoli tex inne håller mycket kalcium tex. Det att jag hela livet rört på mig mycket är en orsak i mitt fall också arv så klart..
Sen har man kommit fram till att kvinnor som blir gråhåriga också får ett svagare skelett.
Ris kan man också blötlägga kvällen innan också har man snabbt ett alternativ till pulver moset.
Lorita, det tror jag inte på, att gråhåriga skulle har svagare skelett.
Jag tänker min gamla mor som är helt vit i håret, hon har varit mörkhårig, och blir 85 år nu i februari och har fått ben/skelett kollat, inte spår av någon skörhet där.

#31 det är konstaterat men sen är det ju olika från individ till individ, hur man äter om man rör på sig om man inte är för smal och att man inte röker mm.
har man alla riskfaktorer så ökar ju risken, alla gråhåriga kvinnor får ju inte benskörhet så klart.
, det får de nog inte, jag hoppas jag hör till undantagen.
Jag har ganska kraftig bestomme så den kanske räddar mig.

#33 det går att mäta benstommen, det gör jag då jag har ätit cortison tidigare. Jag har väldigt bra benstomme och saknar en kota i ryggen 
Jag dricker aldrig mjölk! Förutom i maten och så så har jag inte druckit det på flera år. Jag spyr nässtan av det. Drack det inte häller när jag var liten, min mamma å mormor var likadana s det blev att man inte vande sig vid det ^ ;)
Jag dricker mjölk till ALLT! Jag bara älskar det! Oftast är det grön mjölk men ibland röd…
Jag dricker minst tre liter om dagen men oftast blir det 4-5 liter! Det är så otroligt gott! Och jag mår jättedåligt om jag inte får dicka mjölk på för lång tid, på kvällarna brukar jag dricka iaf ca en liter när jag och sambon tittar på tv… Dricker alltid mjölk om jag blir törstig (tycker inte om vatten, det är för blaskigt).
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
att dricka mjölk känns som att svälja ner fett, tycker jag. *ryser* Jag kan dricka det, men vatten är så sjukt mycket godare!
#25: läst i FRIDA, fått bekräftat av min hemkunskapslärare (som kan väldigt mycket!), skolsyster osv. :)