Ni som äter efter GI
Jag har x antal kilon som jag verkligen behöver bli av med och jag är lite fundersam över detta med GI. Jag gick med i GI viktkoll för något år sedan men gick ur på en gång igen eftersom jag blev illamående bara av tanken på att äta omelett och bacon till frukost! Så nu undrar jag helt enkelt vad ni som kör på GI äter till frukost? Beskriv gärna exempel på hur en dag kan se ut, vad äter du?

dom som äter så som du beskriver finns på kolhydrater iFokus 

Jag tror inte riktigt att det stämmer Lorita. De som äter LCHF äter inte alls som GI. Endast under den första fasen (och inte ens under den är jag säker på att GI förespråkar lika mycket fett som LCHF, fast det är jag osäker på), sedan skiljer de sig markant från varandra.
Jag äter vare sig GI eller LCHF men avstår snabba kolisar så mycket jag kan, för att jag tror att de kleggar igen kroppen helt enkelt.
Deco, du kan ju googla på GI så hittar du massor av frukosttips!
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#2 jag tog inte bort tråden, för GI är ju ett sätt att få var mätt längre med kol hydrater. Men syftar man på frukort bestårende av "äta omelett och bacon till frukost" då är man på fel forum.
GI det är ju långsamma kolhydrater grovt bröd mm och inget raffinerat socker. Det är inte så extremt, och där ligger jag nära. Med grovt bröd men något pålägg till frukost och senare vid frukost 2 en yoghurt. Det är sällan jag äter raffinerat socker (vitt bröd, godis och söta drycker mm)

Precis vad jag menade!
Jag som ätit LCHf innan, skiljer ganska starkt på LCHF och GI. Sedan kan väl de som vill äta bacon och omelett till frukost:) det gör jag ett par ggr/år med :) men att ha det som diet är inget för mig och då ska man som du säger uppsöka ett forum för just den dieten.
Varianter av GI som att avstå från det "vita och snabba" tror jag är bra för de flesta.

#4 det tror jag också det vita snabba ska man undvika.

Jag äter enligt Gi! Den extrema GI perioden med tex ägg och bacon till frukost är enbart under den inledande veckan som man kan förlänga till max två för att få igång fettförbränningen. Sen övergår man till en mer normalfet proteinrik kost utan stärkelser. Då man nått sin idialvikt så för man in stärkelser igen i form av fullkorn tex.
Fördelen med att äta GI som jag ser det är att man håller blodsockret på en jämn nivå och slipper alla dippar som får en att leta efter något i skåpen som höjer blodsockret snabbt.
Min dag ser i regel ut så här: Till frukost äter jag 1,5 dl hallon tillsammans med 2,5 dl lättyogart och 2 msk linfrön, 2 stekta ägg, 1 skiva surdegsbröd med ca 1,5 tsk bregott och en tjock skiva rökt skinka. Allt detta sköljer jag ner med en stor kopp kaffe.
Till lunch och middag äter jag proteiner av alla slag tillsammans med varma och kalla grönsaker. Gör mkt gratänger med grädde och använder mig mkt av pajreceptens innehåll men skippar skalet. Jag hoppar helt enkelt över alla stärkelserna - Faktiskt det går att äta tex korv stroganoff och grytor med sallad utan att man saknar potatis el ris. På salladen häller jag 1-2 msk olivolja och pressar en hel lime över till både lunch och middag. Till lunchen äter jag också en hel liten avokado.
Mellanmål m lunch och middag: En bit brie/ost el 1,5 dl lättyogart med kanel och solrosfrön
Kvällsmål vid 20 tiden: En frukt.
Jag har slängt ut alla lightprodukter och ersatt alla fetter med olivolja, rapsolja och smör men äter fortfarande lättyogart då lättyogarten innehåller samma mängd kolhydrater som original yogarten. Det är mängden kolhydrater i en produkt som styr mina val inte fettet, har man ersatt fettet med kolhydratet så väljer jag orginalet.
Gi är för mig räddningen från mitt stärkelsebehov och som belöning trillar kilona av allt eftersom så länge jag inte äter sträkelser i någon form så fort jag äter någon form av stärkelser så blir det stillestånd på vågen under långa perioder.
Det finns ett gammalt talesätt som säger - Ät som en kung till frukost, som en prins till lunch och som en tiggare till middag! Det ligger något i det talesättet el hur?

Men är det verkligen GI att utelsuta kolhydrater helt och ersätta dem med fett? Det tycker jag låter som LCHF, GI innehåller ju som du säger både pasta, bröd, rotfrukter och potatis fast i former som är mera långsamma (fullkorn) och det jag läst om GI innebär ganska lite fett eftersom man som sagt fortfarande äter kolhydrater. jag kanske har missuppfattat GI eller äter du en egen variant? :)

Äter man efter GI äter man kolhydrate men långsamma
LCHF har ett eget forum, där man kan få bättre svar om man inte vill äta kolhydrater.

Nej jag äter enligt ett program som man hittar på en betalsajt med namnet GI-Viktkoll och iom att jag vill gå ner i vikt så befinner jag mig just nu i steg 2 vilket innebär att jag äter inte pasta, ris, potatis, socker el mjöl i någon form förutom en skiva surdegsbröd till frukost även dinkelbröd och annat mörkt osötat fullkornsbröd är tillåtet till just frukost men bara en skiva.
Mao så äter jag inga mängder av fett utan en mer normalfet kost plus alla grönsaker som växer både ovanjord och under jordytan. Det är det som är skillnaden då LCHF som är en högfettkost plus att man äter inga underjordsgrönsaker då man vill hålla kolhydratsintaget så lågt som det bara går.
För att göra reklam så är just GI-viktkoll en bra sajt att lära sig GI på iom att man själv inte behöver studera kosten in i detalj för att kunna kombinera en måltid med lågt GI. Programmet är uppbyggt efter en meny bestående av grupper. Från dessa grupper väljer man en produkt från varje grupp som tillsammans bildar just den måltid som jag just ska inta på ett enkelt sätt. Då jag nått min målvikt så kommer jag enligt programmet att lägga till de kolhydrater som fattas nu i fullkornsform.
#8 Jo Lorita du har så rätt i att det är kolhydrater med ett lågt GI som man äter. Men för oss som berhöver minska i vikt är det inte bara att byta ut allt mot fullkorn tex och tro att vi ska gå ner i vikt. Nej även GI förespråkare säger att för att hålla fettförbränningen igång så behöver kroppen fett, massor av fett även om det är dom bra fetterna som kommer från tex olivolja, fisk, nötter, avokado osv. För att bygga muskler så behöver kroppen proteiner dock inte för mkt då kroppen gör om det som är för mkt till glukoser som höjer blodsockret som får bukspottkörteln att producera för mkt insulin vilket innebär fettlagring som i slutänden blir viktökning.
Kost och kostens påverkan på våra kroppar är otroligt intressant ämne. Läser just nu Montignacs teorier och faktiskt han har sina poäng här och där, mkt har jag faktiskt av egna erfarenheter fått uppleva. Du har också rätt i att LCHF har en egen sajt men vi som håller oss till GI står kanske i gränslandet mellan LCHF och Kost, kanske vi skulle haft en egen sajt att diskutera kost i. Men samtidigt så lär jag mig otroligt mkt från just dessa två sajter och känner mig inte felplacerad någonstans, då båda sidor har så mkt kunskaper och erfarenheter att dela med sig av. Så båda sajterna behövs men jag är tveksam till att det skulle behövas en tredje.

Det var jag som missförstod att du var i fas två :) men nu fattar jag. Tack för informationen!
ps går du ner? ds

GI, ska nog gå under kost 

#10 Ja även om det går sakta men det beror nog mer på åldern.
Har en undersökning på Kolhydrater i fokus ang ålder och figurens påverkan på viktnedgång. Hittills så ser det ut som om päronfiguren … vilket jag fötts med … har svårast att gå ner då man kommit över 40 års strecket medan "äppelfiguren" har lättast oavsett ålder. Men som sagt studien behöver fler som svarar än de dryga 50 som nu svarat för att få en rättvis fördelning.
Men som svar på din fråga så går jag ner i vikt av det jag äter så länge som jag inte äter några stärkelser då stoppar min viktnedgång direkt och jag går upp lite trots att jag bara "fuskat" en gång och med mkt lite.