Nybörjarfunderingar
Nu är jag 22 år gammal och har inte tidigare brytt mig särskilt mkt om min övervikt, fram tills nu.På senare tid har det slagit mig (särskilt sen jag börja jobba) vilken dålig form jag är i och vilka dåliga matvanor jag har!
Saken är bara den att jag vet inte vart jag ska börja ute i havet av bra mat och motion information, har ju ingen aning om vad som stämmer och inte!
Jag vore tacksam för hjälp och tips!

Oj, det är inte så lätt :) För att förändra sina matvanor måste man ju först veta ungefär hur du äter nu och kanske lite om hur stor eller liten övervikt du har.
Annars kan man väl generellt säga att man kan byta ut vitt ris och vit pasta mot fullkorn och samtidigt se till att ta mindre portioner av just det. Lägga till större portioner av grönsaker till varje måltid och kanske börja med små korta promenader.
Man ska börja lite enkelt så att man inte tröttnar och ger upp tycker jag :)
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Finns det ngnstans där eller ngt sätt som jag kan räkna ut min övervikt?
Mina matvanor just nu är väl mer eller mindre att när jag känner mig hungrig (frågan är om jag verkligen är hungrig) då äter jag när jag är hemma.
På jobbet är det lite mer tider som gäller men också svårt eftersom jag jobbar olika tider nästan varje dag.
Sen angående maten, mer grönsaker ska jag nog kunna fixa. Men svårigheten är för mig att få en varierad kost som samtidigt är mer hälsosam. (Jag tröttnar lätt om jag måste äta samma grönsaker i en hel vecka och jag är väldigt dålig på att få inspiration och hitta nya recept för att variera mig)

Tja om du vill räkna ut din vikt med bmi så kan du nog bara söka på bmi så kommer det upp olika varianter. Nu är bmi kanske inte det bästa mätinstrumentet men en liten vink kan det kanske ge.
Du kanske skulle gå med i någon matsajt eller receptforum för att få ökad inspiration och kunskap? Det finns en rubrik härinne som heter recept, jag har dock inte själv kollat vad som finns där… men det kanske vore nå't?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Testade detta och enligt en BMI mätare? som jag hittade så nog var jag överviktig!
Ska genast kolla detta, ingen som har ngt riktigt bra tips på sajter med nyttiga recept som en "laga mat nybörjare" klarar av?

På ica.se kan du receptsöka, och då kan du även göra en detaljerad sökning, däribland välja svårhetsgrad Lätt, Medel el. Avancerat.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=sok_recept_ava
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken