Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 6734 ggr
thexclub
3

Enkla veganrätter

Jag går i tankarna om att bli vegan men vill gärna prova en del rätter innan jag helt slutar med animaliska produkter. Är egentligen ganska kräsen runt grönsaker och liknande men mina vänner försöker övertala mig om att det faktiskt är gott, så ja.. ;P

Har ni några tips på veganska rätter som är enkla att laga? Jag vill inte sätta igång med oerhört avancerade rätter direkt.. Gärna tips om vad man kan använda istället för ägg, mjölk, smör osv då jag tycker om att baka väldigt mycket.

tack på förhand =)

the vanity, it becomes insanity

Lorita
0

min fråga är varför vill du bli vegan?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elega
0

vegan.nu finns massor av goda recept och all hjälp du kan tänkas få!

Alternativ att använda istället för ägg heter no-egg, har aldrig provat själv, men det ska funka lika bra. Även sojaprodukter binder väldigt bra, såsom sojamjölk och sojagrädde. Det har jag däremot provat och det märkt ingen skillnad på det och ägg när det gäller att binda tex pannkakor eller i en äggstanning.

Istället för mjölk och grädde finns havremjölk/grädde och sojamjölk/grädde. Jag gillar märket Go Green.

Jag vet inte vilka andra märken som finns istället för smör men jag köper Becell, vilket är helt veganskt. Det finns ju både i flytande form för bakning och stekning och bredbart för smörgåsar.

Lycka till!

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Åsa S
3

Här är en lättlagad veganrätt

Arabisk kikärtsgratäng

tärna en stor aubergine i tärningar och stek i vegetabilisk olja så den blir lite brynt. Häll över i en gratängform.

Stek sedan 2 stora gula lökar lökar som är skurna i tjocka skivor i vegetabilisk olja. Krydda löken med 1-2tsk curry och 1-2tsk gurkmeja + ev. lite cayenne, salta och peppra + blanda löken med 2-3msk tomatpure och lägg detta ovanpå auberginetärningarna.

Blanda ca 3dl kokta kikärter med en förpackning krossade tomater, salta och peppra (+ev. lite mera cayenne). Lägg detta ovanpå löken i gratängformen.

Täck ytan med skivade tomater och gratinera i ugn ca 200-225grader i ca 15-20min.

Elega
0

Jag hatar verkligen lök, vad kan man använda istället? Annars lät den gratängen himla god!

Lorita
1

#5 om du inte gillar smaken man vill ha tuggmotståndet så är det väll vitkål dåObestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning