Lucia
Nu närmar vi oss Lucia med stormsteg. Då kommer tjatet från våra ungdomar om alkohol och cider.
Tänk då på att cider också innehåller lite alkohol. Enligt en polis jag pratade med, var det langning även av cider.
Vet inte om det är rätt, men detta var en äldre polis.
Våga stå på dig och gå inte i fällan att alla andra får, eller det är ju bara en, jag kan få på annat sätt.
Våga sätta ner foten och om misstanke om att de ska dricka start, ha dem hemma. Hellre det än att få hem dem med polis, eller få hämta dem på stationen.
Tänk på att flickor kan råka väldigt illa ut om de är berusade, även om de inte är det. Pojkar kan bli väldigt våldsamma.
Vi vill ju alla ha hem vår tonåring och inte behöva gå ner och identifiera barnet. Hemska tanke.
Nej, våga stå emot och kolla var de ska vara, våga ringa kompisarnas föräldrar för att höra om de ska vara där.
Ta hand om er under Luciahelgen och speciellt ni som har barn i den åldern
Tatsja
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Att köpa något som det är 18års gräns på till någon som inte har fyllt 18år är langning oavsett om det är mycket eller lite alkohol!
Jag har alltid haft som regel att aldrig köpa alkohol (oavsett styrka) till någon som är under 18år och den regeln har jag hittills aldrig tänjt på hur mycket yngre bekanta än har tjatat, gnällt, hotat, mm.
(har ej egna barn men vänner som är under 18)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 är det inte 20 år på systemet och hemma och 18 på krogen
som om krogen skulle vara säkrare 

#2 jepp det stämmer, starksprit köper jag inte till någon under 20, mao jag handlar bara åt de som faktiskt har rätt ålder inne men kanske inte hinner köpa pga jobb, mm om jag ändå ska handla nått själv.
_**/Mvh Anne
Tyvärr finns det många som langar i alla fall. Äldre syskon och föräldrar som tycker att det är bättre jag köper än att de får tag på olagligt och kanske farliga saker ute av andra.
Jag har svarar alltid att visst, om jag får se legitimation att du är laglig. Lovar det blir sura blickar.
Då kan jag ju köpa själv, är också ett standardsvar. Det är ju det som är meningen.
Har de inte åldern inne, så blir det inget. Sen går jag ju aldrig till bolaget själv.
Väl mött, Tatsja

Jag tror tyvärr att är dum i övre tonåren och vill att man köper ut då är det lite sent föräldrarna har inte gjort sitt jobb,,,, tragiskt män ändå, jag skulle aldrig köpa åt någon minerårig jag tycker inte man ska göra det.
Fast jag vet dom föräldrar som köpt åt sina barn redan när dom är 13-14 år
Det vet jag också. Många gånger tror de att de gör barnen en gentjänst. Bättre jag köper än andra. Hur dum kan man vara egentligen.
Hade en klassmamma som bråkade med mig om föräldravandringar. Jag arbetade då som väktare. Eftersom jag i princip arbetade dygnet runt, så orkade jag inte de få gånger jag var ledig att vandra på nätterna. Såg till att mina egna pojkar skötte sig.
Hon påstod en dag att hon tagit hand om min äldste son en helg. Samma helg min lillebror hade honom och de var på Globen. Sen sov han över hos honom. Så alibi fanns.
Däremot fick jag många gånger ta hand om hennes dotter när hon raglade omkring, full som en alika. Vi tog även in henne på Mariakliniken.
Fick då höra att jag skulle sköta mitt och skita i hennes unge. Hur kan man vara så blind för sitt eget barn.
Vet genom sonen att det inte gått så bra för flickan. Hon ses tydligen på de otrevliga gatorna i stockholm.
Väl mött, Tatsja

Tragiskt, strusföräldrar det är inte bra för barn att växa upp med.
Vi provade föresten en vit glögg i går (2,2% vol) Kiviks Äpple glögg med smak av apelsin och saffran. Så god, kal att jag tänker hamstra några flaskor och ha som alkohol fritt alternativ när vi har gäster.
jag får nog lägga flaskan i blöt så jag får bort etiketten när jag bjuder på den, man kan ju göra egna som man sätter på typ "Grattis XX på XX dagen" eller något 

#7 ska du ha en glögg som innehåller alkohol som alkholfritt alternativ?
_**/Mvh Anne

Nja, inte bara kalla det låg alternativ, vin är på 12% lätt öl är på 2,25% så kan du avgör själv.
Har man någon som är allergisk mot alkohol (nykter alkoholist) då får man ta andra alternativ. Men då kan man inte använda varken alkoholfri öl eller cider för det ger minnen som kan ge sug.
#0 Så skulle man köpa cider som innehåller 0,3-0,7% alkohol till någon som är yngre än 18 (20?) år så skulle det räknas som lagning? Är bara nyfiken.
Jag tycker det är synd att många ungas alkoholvanor handlar om att supa ner sig. Man kan ju bara hoppas att det ändrar sig nån dag.

#10 om det är satt en åldersgräns för att få köpa det så räknas det som lagning om man köper till någon som inte uppnått den åldern. Fast jag är osäker på om det är åldersgräns på drycker med så pass låg alkoholhalt.
_**/Mvh Anne
#11 Aha, så det är så det funkar. Nä, vad jag vet är det ingen åldersgräns på dem, jag fick ju köpa cider med 0,3% på systemet utan att visa legitimation (jag var visserligen över 20, men med tanke på att jag ser ung ut så borde jag fått visa legitiomation ändå om det vore åldersgräns på det)

Lätt öl är det inge åldersgräns på och inte heller cider med så låg %
Vet inte om det är det, men det är bara att fråga i affären.
Väl mött, Tatsja
Jag har aldrig köpt ut till någon, men jag kommer ihåg när jag var 17-18 år och inte kände någon som ville köpa ut. Då blev det att man drack hembränt istället, för det var mycket lättare att få tag på.
#15 Det är det som är det farliga. Man vet inte vad som finns i det. Bäst är att vänta tills man själv kan köpa ut, om man nu måste ha.
Väl mött, Tatsja