Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2693 ggr
lisette
0

naturgodis

hur mkt bättre är det egentligen att äta naturgodis? dvs nötter av alla dess former, frukt etc?

Lorita
0

Än valigt färgat och smaksatt socker?

Mycket bättre, framförallt nötter om det inte är för mycket salt, torkad frukt kan ju vara smacksatt med socker.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

hmm rostade majskorn med salt sitter jag o äter nu… =)

så då kan man mao äta sådant utan att känna sig för hemsk?

WiktZac
0

Det är aldrig svårt att hitta någon rapport om hur farligt det är med dittan och datten. Ur lite moderna perspektiv så är fettet från nötterna i huvudsak nyttiga, ur lite äldre, fettskrämda alternativ så är det närt nog livsfarligt…
;o)

Salt är en annan sak som pekas ut av etablerade, men det tycks tunnsått med farligheterna om man nagelfar forskningen själv.

Torkad frukt är att föredra framför godis, men utan vatten så mättar det hemskt dåligt - vilket givetvis gör att det är oerhört lätt att överäta. Gott är det ju också! 

//Zac

supermoccine
0

Att vara uppmärksam på är att den torkade frukten som Parrots säljer är pumpad med extra socker, antioxidationsmedel, konserverinsmedel o.dyl. De värsta är jordgubb och kiwi, de nya. Socker på andra plats på jordgubb, tror till och med förstaplats på kiwi, men jag kan missminna mig (det står inget om dessa produkter på deras sida). Har för mig att de innehöll färgämnen också och en rad andra e-nummer som inte stod specificerat vad de var till för. Så de tror jag knappast är särskilt mycket bättre än "vanligt godis".

Nötter däremot tror jag stenhårt på. Bättre är väl naturella än rostade och saltade, men tror de är helt ok då med.

magma
0

Ibland köper jag rostade och saltade solrosfrön och knaprar på, det är gott ibland.

supermoccine
0

När jag var i affärn idag tittade jag lite på den torkade frukten. Socker först på ingredienslistan för papaya, ananas och tropisk frukt-blandning. Och en massa andra tillsatser. Lurt!

lisette
0

#6 ja det är ju det jag känner. man tror att det ska vara sååå nyttigt (o betalt kan de ta med) men är de verkligen det när det kommer till kritan?

supermoccine
0

#7 Fast nötterna är ju schyssta i alla fall. Dock har de ju börjat med en massa smaksatta nötter nu. Cashewnötter med ostsmak, sourcream, barbeque o.s.v. som om de skulle vara de nya chipsen. Tror inte dessa smakblandningar är världens bästa direkt.

Mervi
0

Nötter med massa smaker och smakerna innehåller kanske glutamat och vi blir hungrigare efter dem och de är inte nyttiga alls.. Skrikandes Bättre med naturella helt utan salt och kryddor.

Lorita
0

Det bästa (och godaste) är riktiga nötter, över lag bör man välja mat som är så naturlig som möjligt.

Även om jag tycker det är helt OK att synda ibland och då ska man njuuutaaa, inte ha dåligt samvete Flört

lisette
0

#8 mm soyabönor med vitlök/BBQ smak. hur deppig blev inte jag när jag fick tag i en sån påse?

supermoccine
0

#11 Fast de rostade och smaksatta kikärtorna man kan köpa på Hemköp (åtminstone) har helt ok ingredienser!

kerre
0

man kan rosta nötter själv lätt i "bra" olja och lite salt och peppar kanske lite chili mums med varma krispiga nötter som snax eller att ha på maten.

känns lite bättre än köp rostade iallafall :P

Tatsja
0

Åh, vad jag får längtan till nötter. Ät för mig också, snälla? Får inte äta det. allergi.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Pheobe
0

och varför ett tjockt lager choklad omkring nötterna i affären? Det kan inte vara speciellt nyttigare än vanligt godis?

Lorita
0

#15 det är ett sätt att lura konsumenten Tyst ofta är "naturgodis" extrat söta också , då inte blir det nyttigt.

Tatsja
0

Ni gör ju så jag bara känner, vill ha. Nötterna skriker i affären åt mig. Köp mig, nej ta mig. Suck. Kanske synda och riskera astmaanfall. Dumma jag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lill-Kisse
0

Försöker vi definiera ordet godis blir det godsaker, sötsaker, snask. Men nu tänker vi väl annorlunda? Visst får vi gotta oss och njuta av olika ätbara saker?

Nötter och frukt har nämnts här. Kan det bero på Hemköps drive med små påsar med äppelbitar, nötter, russin etc? Nötter och russin kan köpas billigare från bakningshyllan och frukt i fruktdisken. Jag ser människor som äter morötter, blomkål, äpplen, bananer, plommon, kex och choklad när de rör sig ute på stan. Är det naturligt godis?

Bjornen
0

De enda nötter som färgats är pekanötter. Färgen blev förbjuden och nötterna slutade att säljas. Nu har de återkommit och de är i alla fall inte lika röda som de var förut.

[Anega]
0

Ren frukt och nötter är mycket bättre än "vanligt" smågodis som ofta innehåller tillsatser som kan vara hormonstörande, försvåra näringsupptag mm.