Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1802 ggr
Lill-Kisse
2009-01-18 14:15
0

Efterrätt

När jag ätit en stadig middag och faktiskt är fullt mätt, blir jag ändå ofta sugen på något mer.

Förr åt man middag och avrundade med en liten efterrätt som fruktkräm och mjölk. Numera ser man att många tar ett äpple eller banan efter maten. Det verkar alltså finnas ett behov av att kombinera mat och frukt. Vad kan det bero på?

Lorita
2009-01-18 14:24
0

Vad jag hört, så ger sötma efter en måltid mättnad direkt man känner sig nöjd. Beror nog mycket på att frukt höjer blodsockret direkt. Man jämnar ut blodsocker kurvan, annars tar maten en liten tid att ge energi

Jag tycker det är gott med en rutamörk choklad efter maten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lill-Kisse
2009-01-18 14:59
0

Aha! Då är det alltså fruktsockret i en frukt man har nytta av. Innebär det att man slipper ifrån det där jobbiga med att bli jättesömning efter en timme?

Tatsja
2009-01-21 09:37
0

Äter du dig proppmätt så blir du sömnig. Det tar lite tid innan magen säger att den är mätt och då har vi kanske ätit för mycket. Största felet många gör, är att ta om.

Sen ska man tugga maten cirka 10 gånger innan man sväljer. Med andra ord, äta långsamt. Det var nog därför folk förr kunde ha 7 -10 rättersmiddag, Det tog flera timmar innan de gick från bordet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lorita
2009-01-21 09:58
1

Det kan också vara så att du äter för mycket snabba kolhydrater och när sockret går ur kroppen blir du trött, då är inte en söt efterätt något att rekomendera.

Lill-Kisse
2009-01-21 20:30
0

#4  Vad är snabba kolhydrater? Många äter tydligen mycket sånt till lunch, eftersom man säger sig bli sömnig ungefär en timme efteråt och ha svårt att vara alert på sammanträden, föreläsningar o dyl då.

Lorita
2009-01-21 20:45
0

Det är vita produkter som vitt ris och vit pasta, sådant som går snabbt igenom kroppen.

Lunchen beror nog mycket på att man låter det gå förmånga timmar mellan frukost och lunch, då får magen arbeta ganska mycket och då går det energi till det. Jag har min trötthet efter maten på kvällen där går det lite för många timmar mellan. Jag har känt att nu när jag varit förkyld och köpt mig en macka vid tre då blir jag inte så hungrig när jag väl är hämma och får mat i mig och piggare efteråt.

Lite ofta är bättre än mycket sällan om man vill vara jämt pigg under dagen.

Lill-Kisse
2009-01-21 23:50
0

Det är synd att man inte kan bestämma själv när man ska äta. Arbetet styr större delen av dagen, så visst blir det långt mellan frukost, lunch och middag.

Av svaren att döma förefaller det klokt att ta med en extra smörgås till kafferasterna på för- och efter middag. Sedan ska man kanske ta en frukt efter lunchen då för att få upp fruktsockret och snabb energi.

Sedan kan man ju spekulera över hur det skulle bli om man inte åt upp riset när sånt serveras till köttet/fisken? Man får ta det man får på lunchrestaurangen. Jag vill då gärna ha ris eller potatis och grönsaker till kött och fisk. Kolhydrater behöver man också.

Lorita
2009-01-22 07:42
0

#7 jag vill också ha något med kolhydrater till maten typ ris/potatis. Annars får jag inte en jämn blodsockerkurva, vad man kan göra det är att öka grönsakerna, dom tar lite längre tid för kroppen att förbränna än riset/potaisen/pastan.

Att ta bort ris/potatis/pasta/bröd det är för mig helt otänkbart, jag är övertygad om att vi behöver det också. Sen är det gott också och jag vill att maten ska vara god Skrattande

Man kan välja lite grövre varianter när man har möjlighet.