Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1657 ggr
Lorita
2008-11-02 11:44
0

Tomater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fler än jag som börjar tycka att dom börjar bli lite vintertrista i smaken.

Tomater föreställer bilden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tatsja
2008-11-03 08:15
0

Vet ej, Kan ej äta tomater, men svärdottern sa samma sak som dig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hoppfull
2008-11-03 12:23
0

Tomater är ju ingen vinterfrukt och är ganska miljöovänliga på vintern då de odlas i växthus som hör och häpna ofta värms med OLJA! Det är solljuset som gör dem röda, goda och fulla av nyttigheter… så man kan gärna minska på tomatkonsumtionen över vintern.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

fido
2008-11-07 19:16
0

Vi har tomater i växthuset, och dom sista tog slut i dag, så nu blir det att ut och köpa. Det är ett tag sedan jag tömde växthuset, så dom har fått mogna färdigt inne . I slutet var dom ju inte lika goda som i somras. Skickar en bild som visar tomater under mognad.

Alla fäder ska ha en trevlig fars dag på söndag, lite slipsar men mycket tårta

AnneN
2008-11-14 14:57
0

Oh, jag älskar tomater =) Men visst är de godast nyplockade på sommaren?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lorita
2008-11-14 15:20
0

Just nu så tycker jag paprika är betydligt godare än tomaterna man köper, få se hur länge dom är goda men något måste man ju ha till tako.

fido
2008-11-14 16:46
0

Tomater är absolut godast när man får gå in i växthuset och hämta en solvarm tomat. Just nu finns det annat i växthuset

AnneN
2008-11-14 16:50
0

#6 hihi inte visste jag att man kunde odla cyklar i växthuset Oskyldig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lorita
2008-11-15 00:48
0

Man hämtar en solvarm cykel Skrattande mysigt

Åsa S
2008-11-15 12:15
0

På vintern blir det bara krossade tomater, det är ju knappt något innehåll i tomaterna förutom bristen på smak, samma gäller isbergssallad och gurka mm. = ganska dyrt vatten, väldigt lite vitaminer. Jag brukar fundera på hur mycket näring jag får från grönsakerna i jämförelse med pris så nu har jag nog mera gått över till kål och rotsaker.

Lill-Kisse
2009-01-18 17:21
0

Intressanta synpunkter det här. Ibland misstänker jag att matlagningen blir lite trist för att man har tillgång till samma matvaror året runt. Det blir roligare om man varierar lite. Tipset om kål och rotsaker fick mig att tänka på köttsoppa och kålsoppa. Det är ju jättegott så här mitt i vintern.

Bjornen
2009-01-26 22:47
0

Tyvärr finns nästan alla grönsaker tillgänglig året runt endera som växthusodlade eller som importerade från exotiska länder. Visst ska man kunna använda årstidsfrämmande grönsaker men då bör man välja djupfrysta eller tomater som konserv. Vart tar primörerna vägen om man kan hitta dem året runt.

Inför en föreläsning om klimatsmart mat under tidiga hösten gick jag runt i butikerna. Färska sockerärter fanns bara från Kenya eller Guatemala, när de verkligen kan odlas i närheten med mycket bättre näringsinnehåll och mycket färskare. Gul lök från Nya Zeeland. Bladgrönsaker från Italien, Frankrike och Belgien. Äpplen från Sydamerika eller Sydafrika osv.