Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1926 ggr
gabi85
0

Frukosttips för en krånglig mage

Jag behöver lite hjälp och råd.
Kanske nån här inne varit i liknande situation.
Jag har enorma problem med frukosten.
Jag är uppe tidigt men kan inte äta förrän jag kommit på jobbet så kroppen fått vakna till lite.
Men jag vet aldrig vad jag ska äta till frukost. Här i Norge känns utbudet så där.
Jag har dessutom blivit riktigt känslig för många födoämen som tidigare passade bra för frukost och fixar inget tungt och mäktigt på morgonen då jag mår illa. Kan inte värma nåt när jag kommer till jobbet heller.
Det jag inte kan äta idag (på morgonen) är:
- frukt (brukade äta fruktsallad eller smoothie förut)
- bröd
- mjölk / youghurt
- gröt
Är det någon som kan ge mig tips och råd, på vad man kan äta eller nånstans det finns bra tips för sånt?

Lill-Kisse
0

Det låter bekymmersamt. Kan du inte äta filmjölk med müsli eller flingor? Krångliga magar brukar bli bättre av filmjölk. Kokt ägg och nåt att dricka till kan gå också. Ägg kan man koka i förväg och äta kallt.

Beträffande bröd misstänker jag att det gäller att hitta rätt sorts bröd. Har du provat knäcke?

gabi85
0

Filmjölk finns inte här, och det är helt kört med mjölkprodukter på morgonen.

Ägg äter jag till lunch så det är jag inte jättesugen på. Men det är ju bättre än inget. Gäller ju vara nåt som jag kan förbereda så jag slipper kliva upp kl 4 för att hinna :) Dricka till, juice hade varit gott, men det är liksom inte så bra heller. Frukt, socker och massa annat skumt. Inte ens Brämhults färskpressade funkar…

Knäckebröd går bättre än vanligt bröd, men bröd och pasta är också gift för min mage.

Jag är inte laktos/gluten men min mage har bara gett upp och gillar det inte alls. Fast laktos går bra ut över dagen. Men inte på morgonen.

Lill-Kisse
0

Det var svåra saker. Sådana problem med magen hade jag då inte klarat på egen hand. Troligen läge för en dietiskt att rycka in här.

Dietister lär ju finnas i Norge. Har du sökt någon sådan?

gabi85
0

Japp!
Men hon var one of a kind. Dyr och så cynisk.

Var där i förbindelse med hjälp för att gå ner i vikt och hon menade att så som jag äter och lever borde jag inte vara så stor som jag är. Sen var det färdigdiskuterat.

Ca tre månaders väntetid för att få komma till dietist på sjukhus, och privat är det dyrt. Suck…

AnneN
0

Kräm, saftsoppa, fruktsoppa, blåbärssoppa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lill-Kisse
0

Är det färska frukter och grönsaker som magen inte klarar? I så fall kanske produkter i pulverform eller puréer är möjliga alternativ. Då tänker jag på nyponsoppa som man vispar till av pulver, morotspuré på burk, "varma koppen" o dyl. De krämer och soppor som #5 ovan föreslår finns väl också i olika varianter som är värda att prova?

Dessutom kan man spä ut starka saker, så att de blir mildare. Själv dricker jag aldrig ren juice, utan blandar ut med mycket vatten. Det gör stor skillnad för magen.

gabi85
0

Socker.
Allt innehåller socker. Puréer och soppor innehåller socker.

Men jag ska prova dom här äggmuffinsarna som jag hört så mycket om!

Lava
0

Omelett kanske… går ju att variera på lite olika sätt. Jag vet att många med tex IBS och liknande blivit hjälpta av att dra ner rejält på kolhydraterna.

Kolla t.ex. här