GI?
Finns här någon som äter lite enligt GI metoden?
Jag gör ett försök men det blir mer åt GI-light hållet eftersom vi har 4 barn i olika åldrar och jag inte orkar stå och laga olika mat helt enkelt. Sen är det ju chokladen på helgen då….
.
Vi har gått över till fullkornspasta, nästan allt, mer grönsaker i olika former och mindre socker, vi är måttliga med fikabrödet nu. 
Mitt problem är att jag försöker undvika så mycket bröd och andra kolhydrater som möjligt eftersom jag fick ballongmage av det. Eller .. jag tror det iallafall för nu när jag undvikit det ett tag så känns det bättre. Äter inte mjukt bröd, inte gröt (åt havregryn tidigare) och liiiite pasta etc.
Magen är bättre. Tidigare hade jag liknande IBS-symtom. Nu är det lugnare. Som liten hade jag glutensymtom också, men efter kontroll vid 7-års åldern hade det gått tillbaka enligt läkarna.
Vi har boken Barnens GI och tycker den är jättebra. Bra tisp! Däremot har jag kört fast vad gäller frukost. Äter frukost tidigt och har inte så lång tid på mig heller. Kan någon tipsa om goda frukostar som inte enbart innehåller ägg….
Blir lite less efter ett tag.
Ska testa lite rågflingegröt snart och se hur det går.

Hej! Här kommer lite GI tips!
Bärsmoothie med tofu: 1 dl frysta bär, 2 dl naturell lättyoghurt, 1 msk krossat linfrö, 75 g tofu. Mixa allt häll upp i glas.
Räkor,keso och sallad: 100g räkor, 75g keso, sallad
Lycka till! =)

Jag har hållt på med GI i lite mer än en vecka nu och har gått ner 1.6kg. Det blir lite krångligt med tanke på att jag för tillfället är inneboende hos mamma och pappa, men med lite klurighet (och en väldigt stöttande mamma som gärna tänker till lite extra i köket) så har det löst sig riktigt bra ändå :)
Det jag trodde skulle vara värst var att sluta med tillbehören till maten, som pasta, ris och potatis. Men förvånansvärt nog så är det de jag saknar minst. Har insett att det inte är huvudsaken på en tallrik (som det var för mig innan) utan det är bara något som fyller upp tallriken och ger egentligen ingen extra mättnad eller direkt smak. Mycket godare med grönsaker och/eller grönsaker till istället! =)
Lycka till och kika gärna in i min blogg där jag skriver lite om min "GI-resa" :)
Tackar för svar och tips!
Tycker det går hyfsat med GI men det svåraste är helgerna, då brukar det fuskas….. lördagsgodis och fikabröd…hmm.
Nåja, jag kämpar på. Får ju skylla mig själv när jag fuskar, det märks på magen direkt. Effekterna ser jag tydligt när det funkar, vikten ligger stadigt och maggen är lugn. Men det är lite pyssel att få till det i en barnfamilj
.

#4 får äta? får man inte äta allt 

Det är ju upp till en själv hur strikt man vill vara.
Här kommer ett förslag på frukost, bovete kan ju funka för en del som inte tål vanliga sädesslag så bra. Jag testade denna GI-müsli häromdagen och jag tycker att den var god, man borde även kunna variera den lite med ex. andra sorters frukt.
5 dl boveteflingor
0,5 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl hyvlad kokos (jag tog riven kokos det funkade bra det med)
4 msk kanel
0,5 dl rapsolja
1,5 dl vatten
1 msk honung
5 st torkade aprikoser
5 st torkade fikon (jag bytte ut dem mot dadlar för det hade jag hemma)
0,5 dl goijibär
Himmelskt god och supernyttig müsli. Passar bra även under en detoxkur.
1 portion motsvarar 1/2?? dl.
Gör så här
1/Blanda alla torra ingredienser, utom den torkade frukten i en skål. Olja, vatten och honung blandas separat i en annan skål. Blanda sedan ihop innehållet i de båda skålarna.
2/Bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Rosta i ugn på 175 grader i 30 minuter, rör om då och då.
3/När müslin svalnat, blanda i den torkade frukten som du klipper ned i bitar. Förvara müsliblandningen i en burk.
4/Vill du ha sötare smak så kan du droppa i 1?? droppar stevia. En droppe motsvarar cirka en sockerbit.
Jag grovhackade nötterna och frukten det stod det dock inget om i receptet.

Jag ska börja med GI, hade jag tänkt. Men jag tycker det är svårt att veta vad man bör äta och inte. Jag som älskar vattenmeloner ska helst inte äta det enligt GI. För högt GI… 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Engla,
Du får skilja på GI och GL -- även om en vattenmelon höjer blodsockret snabbt så kanske du inte äter supermycket av den.
Ju mindre mängd socker/kolhydrater (oavsett GI-värde), desto mindre blir den totala påverkan, vilket ju är hela grunden bakom en "GI"-baserad kosthållning.
Så frågan är om det är själva GI-värdet av matvaran eller hur mycket av det du äter av den som är intressant….
Förstår du hur jag menar?

Precis, det är därför man varnar för att man absolut inte får stirra sig blind på GI-tabellerna… Allt är ju relativt.
Om du äter 200 gram av något med lågt GI eller om du äter 20 gram av något med högt GI kanske det hade varit bättre att äta det med högt GI ändå..
Kan va rätt jobbigt att komma in i rätt tänk i början, men man vänjer sig väldigt snabbt måste jag säga :)
/Lina