hemlösa
vad ska man göra för att hjälpa alla hemlösa till ett drägligt liv

Jag skulle vilja leva i ett land utan hemlösa, med ett fungerande skyddsnät.
Det finns många som hjälper dom hemlösa ideellt och ett enkelt svar på din fråga är svår att ge då det är många individer = många lösningar.
För några år sedan när jag var ordförande i SSU här i Kristianstad bjöd jag in dåvarande ordförande i Socialnämnden för att diskutera just detta problem. Hon höll ett litet föredrag för oss & efteråt under frågestunden undrade vi vad hon menat med att "alla inte vill ha hjälp" som hon sagt. Hon svarade med att man kan inte hjälpa alla eftersom de inte själva vill bli hjälpta.
Jag tycker fortfarande inte att man kan acceptera det och vända sig om och vara tillfreds med det. Klart är att de kanske inte vill ha hjälp, men då måste vi fråga oss själva varför.
Jag tror att de känner sig utanför samhället istället för att se sig som en del av det. Då är det väl ändå vår uppgift att se till att få med dem tillbaka in i samhället.
Många tror att de hjälper genom att skänka en slant till en tiggare, men det fungerar tyvärr oftast inte som man tänkt… Istället brukar jag köpa en säck hundmat eller ett tuggben till en av killarnas hund här i stan. Man kan ju köpa en korv eller ngt annat till en behövande person istället för att ge pengar…
Problemet är väl att komma på hur man får alla att känna sig delaktiga i samhället… Det tåls att klura på, men jag tänker iaf inte nöja mig med att acceptera den förklaringen och vända mig om…