Medelhavskost
Hej!
Jag har provat på lchf i några veckor men det ger inget resultat på viktminskningen och jag saknar sallad mycket. Jag funderar nu på om det finns några som har erfarenheter av medelhavskost, där det är mycket frukt och grönsaker man äter men ändå fett? Jag tror på att ta bort kolhydraterna om man vill minska i vikt men är osäker på om lchf passar de som bara vill gå ned några kilo..
Någon som har information eller tips? :)
Men sallad får du väl äta på LCHF?

Har du testat GI?
Jag äter mkt grönsaker, protein, fett och lite frukt.
Inge bröd, pasta eller sockerprodukter
Det passar mig jätte bra, magen mår bra, jag håller mig mätt.
Jag saknar också grönsaker om jag äter helt enligt LCHF och går upp i vikt men om jag minskar lite på fettet och lägger till grönsaker går jag ner.
Jag är inte överviktig.
Sallad innehåller för mycket kolhydrater för lchf, några få bitar kan man äta men de flesta tar bort det helt.
Nej jag har inte testat GI men funderar på att gå över till det, första fasen är ju rätt lika, minska på fettet bara och äta mera grönsaker.. Tror det är bättre för mig :)
Ska testa att äta som dig piri-piri, det låter bättre! :) Jag är inte heller överviktig, ligger på 62 kg till 162cm men närmar mig gränsen enligt mitt bmi + att jag inte är nöjd med min kropp, fettet har lagt sig som en munk kring höfterna, inte bra :P

Medelhavskost har jag ätit det när jag varit vid medelhavet och gillar sådan mat skarpt. Man mår jättebra av den maten, så jag har inspirerats att äta mycket mera grönsaker och frukt, hälla olja på salladen etc. Sedan har man inte smör på brödet, sås, grädde eller socker i maten.
Vad äter man till frukost i en medelhavskost?

En enkel frukost vid medelhavet kan t ex bestå av bröd, ost, youghurt, frukt, juice och kaffe eller te. Ganska svenskt tycker jag.
#9 Ja, det var det ju faktiskt. Tack för hjälpen! Har läst i "medelhavskokböcker" och letat på nätet, men ingenstans har det nämnts hur en typisk frukost kan se ut. 
Jag äter LCHF och äter grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, spenat, salladskål osv. De ger inte så mycket kolhydrater.
Medelhavskost som den faktiskt såg ut bestod till stora delar av animalisk mat med mycket fett. Pasta och liknande som man ser nu vara definitionen av medelhavskost kommer från att Ancel Keys studerade fattiga områden och vad de åt. Pasta och potatis är billigt, men knappast näringsrikt. Korrelaterar man sedan frekvensen hjärt-kärlsjukdomar med kosten ser man tydligt att den ökade konsumtionen av stärkelserik mat -- och inte fett -- är vad som ställt till det.
Vad som än sägs är "medelhavskost" är i själva verket närmare LCHF än något annat Livsmedelsverket kan klämma ur sig…
Jag är ingen expert på medelhavskost eller LCHF men så mycket vet jag att man absolut kan äta obegränsat med sallad på båda, eftersom det innehåller så otroligt lite kolhydrater och av den goda sorten dessutom.
Det är en myt att lågkolhydratkost tar bort ALLA kolhydrater eller ens väldigt mycket. Det man tar bort är först och främst socker och spannmål + stärkelserika livsmedel. Det går ju till och med att äta vegetarisk lågkolhydratskost!
Skillnaden mot GI är väl att man tar bort fullkornsprodukter.
Men att ta bort ALLA kolhydrater, det är inte standard för någon dietform.