Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 13627 ggr
Lorita
0

gaser i magen

Inget som jag besväras av, men vi satt på lunchen och pratade mat. En på jobbet är mycket vetgirig och kan mycket om mycket.

Tydligen så dricker man i dom länder där man äter mycket böner och linser, grönt te med mynta, som tydligen har en bra effekt mot gaser i magen. Ingen dum huskur då det är gott också Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Pasi
0

Man kan också låta bli att mata de gasbildande bakterierna och svamparna.Skrattande

Lorita
0

Joooo, det är ju också ett sätt, men i vissa länder är böner och linser basen i kosten Skrattande sen att grönt te är gott, är ju inte så dumt det heller Flört

Själv har jag inga problem med, torsdagens ärtsoppa, men kanske skulle det heta ärtsoppa och grönt te, inte ärtsoppa och punsch Fundersam

Sovgott
1

Jag får inte gaser av bönor och linser. Däremot av kött tycker jag man pruttar väldigt illa!

Pasi
0

3# Låter lite mysko eftersom gaserna i magen normalt kommer av att man äter sånt som kroppen inte kan ta upp /ha nytta av, så att dessa går vidare… där de istället göder mikroorganismer som ger gaserna.Skrattande
Man vet att dagens människor har en helt annan tarmflora än vad man hade på 50talet….kanske beroende på all antibiotika (både via medicin och kost) och allt konserveringsmedel!?
Då det existerar bakterier i tarmen som producerar vitaminer som människan behöver så ser jag en klar fara med det.
Lite OT…men kom in på det när jag tänkte på att du kanske hade en störd tarmflora…………

Mervi
0

När jag var vegetarian och åt massor grönsaker och frukt och även kål, bönor och kikärter hade jag ett riktigt gasverk i magen. Till slut fick jag riktiga kramper av det och fick sluta med den sortens mat.

Idag äter jag kött, fisk, kyckling, ägg och har inga gaser alls.

Sovgott
1

4# Då behöver min kropp kanske inte kött? Jag kanske borde bli vegetarian?

Lorita
0

#6 du skulle kunna testa en period med bara bönor och fisk, jag har stött på två stycken som faktiskt varit allergiska mot kött (den ena hon kunde äta vilt). Det är inte helt fel heller att byta till ekologiskt kött. Prova dig fram för säger magen i från så lyssna på din kropp.

Mervi
0

Naturbeteskött  är bättre. Då får kossorna den mat de skall ha och inte massa kraftfoder. Det kan vara djurens mat som gör att man inte tål köttet. Idag matas djuren med massa som egentligen inte är deras mat, tex. rester från chokladtillverkningen. Man skall äta så naturligt som möjligt och akta sig för kryddorna som innehåller glutamat, det kan också ge magproblem.

Glennart
1

#3 Vilken typ av kött och tillsammans med vad?

Pasi
0

#6 Många allergier och överkänsligheter verkar försvinna när man slutar äta spannmål och dyl……kanske är ditt problem relaterat till nåt liknande!?
Intressant läsning i boken "Nu räcker det".

Lorita
0

#10 har man en känslig tarm på grund av glutenintolerans så är det bäst att ta bort gluten. Alla kolhydrater, det tror jag inte på om man är frisk.

#6 stekt kött kan ge gaser i magen en bra och allsidig kost är altid det bästa Flört för mycket kött ska man ju inte äta ändå.

Sovgott
0

Tack för era intressanta synpunkter!

#7 Jag får inga mag-problem när jag äter älg och rådjur (min sambo är jägare). Däremot av kött jag köper i affären. Har inte testat ekologiskt kött. Ska göra det.

#9 Typ hamburgare, köttbullar… Ja färs-rätter helt enkelt. Sist jag åt en färs-rätt (gjord på nötfärs) smakade det päls. Både jag o min sambo tyckte det. Vi kunde inte äta det. Usch!

Är det någon mer än jag som tycker att kött har blivit äckligare? Jag tycker mer och mer att kött har konstiga bismaker. Jag blir mer och mer vegetarian för varje dag.

Förlåt, Lorita, att jag drivit din tråd åt ett annat håll än vad du hade tänkt dig.

Lorita
0

#12 du driver tråden åt ett intressant håll Flört

Jag, tycker kött har fått mer och mer ojämn kvalité vissa affärer köper jag inte kött i alls idag, faktiskt. jag handlar i två olika Willys tex i den ena så är köttet och köttfärs med alltid bra i den andra så går jag förbi köttdisken. Tur att den bra ligger närmare mig Skrattande

pröva det ekologiska köttet, jag tror det är mycket bättre. Viss köttförs har ju tillsatser för att bli mörkare och hålla längre. min man förundras så över Willys och Maxi att köttfärsen på Willys (där jag handlar kött) håller sig två dagar från packningsdatum och den på Maxi håller sig över en vecka Fundersam jag handlar inte kött på den Maxi heller Hemlis det är nog tillsatserna i köttfärsen du reagerar på, tror jag.

WiktZac
0

Det är en enorm skillnad på "dussinkött" och kvalitétsframställt dito. Så vitt jag har smakförmågan kvar så är det inte kvalitétsköttet som har tappat i smak…

//Zac

Lorita
0

#14 så sant, så sant

medicinmannen
0

Om man har gaser i magen vet man att man äter hälso samt . Satan vad jag sprang och små pruttade när jag åt nyttigt….
Lukten på dessa små avgasre gjorde att jag skippa det mesta nyttigt….Fan knappt våga setta sig ned på lunchen bland folk…
Ibland hade JAG en pruttballong med mig så jag kunde skoja till det. Men till slut sa de VEM leker med en pruttolle ballong .  För frågan är om det är gasen i ballongen eller den som släpper väder som gasar ut amoniak …..

Mervi
1

Att ha gaser i magen kan väl aldrig vara tecken på att man äter hälsosamt. Magen skall må bra och då har man inte gaser.

Tesan
0

Tycker helt klart att jag äter hälsosam mat o jag har då allt gaser i magen….

stallostby
0

Lite gaser är säkert helt normalt….man kan ju lindra besvären med dimetikon..finns på apoteket.

själv kan jag äta ett helt blomkålshuvud (rå) med dipp utan att få särskilt mkt gaser…allt är individuellt..

Ulf-S
0

En liten prutt någon gång kan man nog klassa som normalt, men ständiga gasproblem tyder inte på att man äter på ett nyttigt sätt. Samma sak med "oregelbundna" toalettvanor.

Jag har fått ett intryck av att oerhört många har problem med matsmältningen, utan att betrakta det som onormalt eller sjukligt. Per definition är det ju inte heller onormalt om det är så för de flesta… Men är det verkligen naturligt och önskvärt att ha det så?

Att vissa matvaror anses särskilt nyttiga innebär inte att de är lämpliga för alla. Så är det bara. Vissa är allergiska mot apelsiner, andra mot skaldjur och vissa klarar inte alla olösliga fibrer i spannmål. Det gäller att prova sig fram.

Pasi
0

Äter man nyttigt så ska man inte behöva äta läkemedel för att magen ska fungera!?
Jag tror inte att läkemedel (kemikalier) är nyttigt!

stallostby
0

Hur man botar/lindrar sina besvär beror helt på vad för typ av "fel" man har på sin mage.

Att äta fiberrikt (= nyttigt) rekommenderar man de flesta men det är svårsmält mat! och till vissa med magkatarr är lättsmält mat att föredra!

Sen tror jag inte man får gaser av kött, själv har jag erfarenhet av lök och bönor och det ska ju också vara så nyttigt.. Det är nog som några här skriver, det ät tillsatserna!

Bonna
0

**putt**

Eller kanske prutt.-.

stallostby
0

Grönt te mot gaser…nja…undvik snarare böner och linser..för det var väl det frågan gällde..

Själv får jag jättegaser av bulgur och linser…bl a..dock inte av kål…

Kia
0

I Malmö finns det på saluhallen där en restaurang som heter Greken. Han gör en UNDERBAR bönsoppa. (Fasolada) Jag älskar den, men visst sätter den igång magen lite ;)

Det jag fasioneras av är att jag kan äta den utan att få något sockersug sen. Så böner klarar jag av så det brukar jag äta….

Men har en fråga, vad är det för skillnad på alla dessa teer? Grönt eller rött te? jag brukar dricka vanligt fruktte är det helt fel?

Madammim
0

Jag har så mycket gase i magen, det bubblar och har sej. Ibland känns det so mo jag hade nåt i magen som sparkar. Men de har jag inte.  jag är 50+. Och när jag fiser luktar det så illa. jag har även andra problem med magen. som inte beror på nån påvisbart fel.

stallostby
0

har sedan sex veckor uteslutet bröd, pasta, potatis, ris ur min kost och äter mest kött och fet grädde och smör och grönsaker, ej frukt och min mage är stabil, jag har länge´haft problem med sparkande mage och fisit illa och mage varit som en trumma…inte nu längre…prova det!

tips undvik även linser, bulgur ody. Har själv börjat lite med kikärtor, lite vitt bröd enstaka tillfällen..verkar gå bra..

Men i princip undvik allt socker!!! och svårsmält grovt mjöl med hela korn..tips ät bacon och ägg till frukost och du står dig i flera timmar och magen är lugn…

Pias
0

#27 Det är kul att det har fungerat för dig men enligt min mening är denna diet inte något man bör rekommendera. Huruvida det är farligt eller ej att helt eller delvis utesluta kolhydrater vet vi inte, så den diskussionen lämnar jag. Jag vet bara att det ur ett miljöperspektiv är helt förkastligt. Vi borde äta MINDRE kött, inte mer! Tänk om alla på jorden skulle äta så mkt kött som denna diet kräver…. hejdå jorden, isåfall.

kerre
0

anti prutt tips angående bönor. tål själv bönor bättre än alla sorters kött och mjölkprodukter men när man ska bjuda är det bra att tänka på att inte starta en pruttmiddag :p

att koka bönorna själv ger mindre prutt än burkköpt koka tillsammans med någon krydda tex lagerblad för att minska ännu mer eller lite alger (bäst9. linser skall alltid kokas mjuka då är de även godast koka sönder dem helt enkelt! och skölj alltid alltid innan. olika kryddor vid tillagning hjälper också när jag var i indien sa de spiskummin senapsfrön och timjan skulle lugna magen.

och sist men inte minst min farmors tips ät gröt varje morgon det är som bomull för magen och håller den i bättre skick hela dagen =)

Mervi
0

Här är en till som uteslutit allt det som #27 skriver och slipper gaser, magknip och diarreer. Bönor var det värsta jag kunde äta. Även mjölkprodukter kan ge magplågor om man inte tål dem. Gröt på morgonen var inte bra för mig. Så jag tror att det är väldigt individuellt vad man tål och det bästa är att testa.

Sukram
0

Man vänjer sig delvis till kosten och får mindre problem med tiden. Jag har försökt lägga om ksoten och dra ned på feta köttprodukter som bacon och korv och ersatt det med mera bönor och baljväxter i maten (dock inte vegetarian helt ut). I början varaj ga rädd att magen skullle göra revolt men jag har inga problem nu med böngrytor och sallader. Tarmfloran anpassar sig men man ska undvika att chocka den med tvära byten och sen är det väl en doseringsfråga med.

Jag hade däremot mer problem med för mycket fibrer som tex gröt på morgonen om det var fiberberikade havregryn.

Mervi
0

Jag var vegetarian i 10 år och fick sluta pga gaser och magplågor efter varje måltid. Det var inte kul. Det slipper jag nu. Märker direkt om jag äter för mycket fibrer.

linhof
0

o min mage pallar inte för fiberrik mat…. (har IBS) inte mat som är tillagad i olja och inte gasbildande mat…. vilket kan vara nog så trist…

Det här med att kött kan smaka nåt helt annat än det borde… för många år sedan käkade jag o min familj kotletter…. Vi slutade snabbt då de faktiskt smakade BAJS! Har precis börjat att äta det igen….

För 4 veckor sedan skulle vi äta ungsgrillad kyckling o pommes…. var sååå sugen på kyckling. Den smakade FISK Skrikandes ingen höjdare….

Lorita
0

#33 kyckling som smakar fisk, beror på fodret då dom kan få mycket fiskmjöl som ger smak.

kotletterna kan vara stressade okastrerade grisar, då smakar köttet piss.

linhof
0

#34 ja att kycklingen får fiskmjöl i sitt foder visste ja men inte det om grisen…men äckligt var detTungan ute