Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 2694 ggr
linhof
0

för smal...hur går jag upp?

Jag är för smal…..

och har börjat bli lite irreterad på alla bantningstips hit o dit i media…. jag känner mej lite kränkt….

så nu skulle jag mer än gärna och tacksamt ta emot tips o råd på "gå-upp-i-vikt" kost….

Äter ungefär var 4e timma…. är inte rädd för fett eller grädde osv….

så "please" kom igen Flört kasta hit era bästa tips

Väl mött Linda

Fruttisen
0

Även om man är underviktig betyder det absolut inte att man ska äta grädde till varje måltid eller att man ska äta så många chipspåsar man orkar med. En smal person kan vara "fet" inuti. Jag har varit underviktig hela mitt liv men har det senaste två åren gett upp mina försök till att gå upp till ett normalt BMI. Om man blir sjuk av sin undervikt eller mår dålig psykiskt så tycke jag man ska vända sig till sjukvården för råd och hjälp annars så får man nog som jag själv, "försonas" med det och leva vidare :)

linhof
0

Jag har faktiskt kollat upp hur "jag ser ut" inuti… tagit prover menar jag… perfekta värden…. ingen snabb ämnesomsättning inget konstigt alls faktiskt.

Förutom ett bmi på 16,6…. vilket är alldeles för lite…. Det ända vården gör är att snacka om dietist…vilket jag gått hos. Hon kunde bara se att jag åt rätt o skulle fortsätta med det, ingen aning om varför jag inte gick upp….

Minsta lilla jag blir 7k så droppar jag i vikt, snabbt, ett par kilo för en 3 dagars förkylning är inte ovanligt. Och det tar mej ca 2-3 månader att gå upp det igen Jag mår verkligen inte bra av detta…är livrädd för o åka på mag7ka då det är sjukhus som gäller….

Jag rasar ned så mycket att det är farligt. Men ingen vet varför o inte är de intresserade av att ta reda på det heller…

Varje gång man går till doktorn så frågar de om jag har anorexia….även om jag går dit för halsfluss….. o när man säger nä, men ni får gärna kolla varför då är de inte intresserade längre….

Vilket gör mej ledsen….Rynkar på näsan

linhof
0

hepp…. ingen? någon?

Lorita
0

det är säkert svårare att gå upp i vikt om man vill det än att gå ner. Jag har läst men vet inte vad jag ska svara, att sjukvården inte kan hjälpa till det är ju katastrof Det måste kännas väldigt utelämnat och ensamt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linhof
0

#4 mmm utlämnat o ganska så kränkande i vissa situationer…. och jag förstår de som har övervikt och blir utsatta….. fruktansvärt är det.

Media gör inte saken bättre…inte för någon. Förstår inte varför det heter: så här bantar du dej smal till sommaren, snabbaste sättet att gå ner i vikt osv, osv….

Kan de inte skriva: hitta din bästa vikt, så här uppnår du din idealvikt eller nåt sånt?

Och ja… jag känner mej kränkt. Mycket dessutom… Visst, det kan väl tolkas som ett lyxproblem med tanke på att man tydligen ska se ut som jag (enligt media i alla fall) … men jag lider faktiskt. Det är ett problem….

Och sjukvården hittar ju inget fel….

Lorita
0

#5 det är inget lyx problem, dom jag mött som väger för lite (ofrivilligt) dom lider väldigt mycket av sin undervikt.

Jag väger några kilo förmycket men skulle aldrig vilja byta det mot att väga för lite. Det måste vara bra mycket svårare, man är ju mer ensam och mycket mer sårbar då förståelsen för problemet inte finns normalt.

det är väl också anledningen till att man inte ser tidningsrubriker som "så här får du kurvor till sommaren" det säljer inga lösnummer Flört

Du får försöka hitta dig, bli nöjd med dig själv sen hur du ska kunna gå upp det har jag svårt att råda dig om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linhof
0

#6 tack va du e gullig Glad jag är ju jag o har ju alltid vart smal… men jag har inte tidigare behövt kämpa så för att inte tappa vikt som jag gör nu… sen gillar jag mej själv ganska så mycket… fast liiite tjockare skulle ja ju gärna vara…sådär 15 -20 kilo Skrattande det hade ju inte gjort ont

Sehvrin
0

Enda jag kan komma på som kanske skulle kunna hjälpa är att träna i lagom mängd och äta ordentligt/rätt i samband med träningen. Men jag vet inte om det fungerar, för jag är själv normalviktig.

Jag har dock ett par vänner som är (ofrivilligt) underviktiga, så jag har en idé om hur svårt det är att gå upp. Det är synd att det är ett problem som knappt uppmärksammas alls i media.

Lycka till i jakten på kilona!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kerre
0

tror jag såg en bok på bokrean om hur man kan gå upp i vikt, den såg söt ut men minns inte vad den hette. kanske kan vara något?

Jennifersthlm
0

har 2 kusiner som är supersmala mot deras vilja, jobbigt när alla jämt ska försöka truga på dem mat när de inte äns är hungriga bara för de är smala. Den ena har de hittat att hon är glutenintolerant, men inte syrran, har du kollat?? eller laktos??? deras doktor sa att man kan vara intolerant utan att det märks förutom att de inte går upp i vikt, hon som är intolerant har ändrat kosten och ökat pyttelite i vikt men ändå på väg upp…

Om inte, så testa hemma själv, och har bara hört av ngn kostkille att om man vill gå ner i vikt så ät mindre kallorier och vill man gå upp ät mer…

Men lycka till i framtiden och hoppas du hittar din ideal vikt =)

Kram

linhof
0

Tack för att ni svarar Glad det betyder jättemycket.

Jag har kollat gluten och laktos…dels med tester men oxå genom uteslutningsmetoden. Det är inte det som är problemet. Träna är en bra ide. MEN (alltid ett men Flört) för att öka muskelmassan lite så att jag får fart på viktuppgången så krävs…underhudsfett. Jag har inget sådant alls…. när man skapar muskler så bränner man ju fett… och som det är nu så bränner jag till o med muskler av att bara röra mej….

Kan ju tillägga då att jag har adhd så jag bränner ju även genom att bara vara…. alltså när jag är still så är jag inte still. Hjärnan sover så att säga och för att inte gå i däck så "självmedicinerar" kroppen genom rörelse….alltså jag förbrukar energi bara genom att vara, tänka och hålla mej vaken…..

#9 måste kolla om ja kan hitta den boken. Tack för tipset Glad

Tatsja
0

Linhof. har en son som är 185 och väger mellan 55 - 58 kilo, vilket är alldeles för lite. Hur han än äter, så går han inte upp i vikt. Blir han riktigt sjuk,så frågar folk om han är anorektiker. Denna smalhet ligger i släkten. Antingen är vi jättesmala eller överviktiga. Många gångar så ändras det efter man fyllt 30 år. Vet inte hur det är med dig. han har accepterat det och gör ingen stor sak av det. Men det är som att krama en benrangerl. Skämt åsido. Då svarar han att det är tur du har airbag, mamma.

Hoppas du får hjälp av dietist och läkare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

linhof
0

#12 Skrattande det är tur min man har dubbla airbags *fniss*

Att jag är smal är väl okej…även att jag är för smal…det som inte är okej är ju att jag måste fajtas så för att inte gå ner mer… det som är svårt är ju att behålla det lilla som finns….

Nu har jag faktiskt gått upp lite Glad visserligen så är det en biverkning från en medicin jag börjat äta men det är en 3vlig sådan Skrattande