Bästa juicen?
Jag läser ALLTID på alla förpackningar i affären. Är väldigt mån om att äta och dricka rätt. Jag är otroligt förtjust i juice! speciellt i färskpressad, vilket jag tror är den nyttigaste juicen, som brämhults. Vilken juice i affären anser du är nyttigast? enligt mig ska det absolut inte vara något tillsatt socker, så naturligt som möjligt. Tropicana och GodMorgon juicerna ligger nog på topp just nu. Efter brämhults då, men den är så dyyyr. Så.. Vad säger du?:)

Jag tycker också väldigt mycket om juice =) Brukar oftast köpa Bravo eller GodMorgon, men Brämhults är som sagt riiiiiktigt god!
Fast om det skulle vara lite tillsatt socker skulle det inte göra så mycket, så länge man dricker i måttliga mängder. Men så är det ju med allt man äter och dricker =)
Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

#1 Hmm men jag har för mig att Bravo innehåller ganska mycket socker.
Jo men jag kan dricka typ fyra paket om dagen:P Äääälskar juice!! :D

#3 :o var det? det har jag inte hört något om.. berätta mer!
aah okej, jo den köper jag inte längre men den är väldigt god:D
Ja, absolut! vart får man tag på det? Så naturligt och osockrat och allt sånt som möjligt (inget tillsatt, inget borttagt).. Då njuter jag mest och det blir som godast:).
Ingen juice har mer än ytterst lite socker tillsatt. Däremot innehåller juice ofta mycket socker, liksom frukten den pressats av.

#5 Joo det vet jag. Men är fruktsocker lika.. ehm.. farligt kanske inte är rätt ord, men jag menar fruktsocker e väll bättre än vanligt socker? eller?
Juice innehåller inga tillsatser alls. Inget tillsatt socker. Det är nämligen namnskyddat och får bara innehålla just juice.
Nyttigast är så klart att pressa själv. Sen är de sk färskpressade juicerna men de är pastöriserade för att hålla längre så då försvinner många vitaminer.

#7 Precis, det jag anade.. Har hört att om juice kallas juice måste det vara 100% juice, alltså ren frukt.
Men vad är det då som gör att prisskillnaden mellan de olika juicerna är så stora? och på vissa juice står det att ett glas (2 dl) är 40% av rdi av c-vitamin, medan andra är 30% och 50%. Alla kan vara apelsinjuice ock exakt lika mycket, är det olika apelsiner då? förstår inte riktigt 
Det beror på hur juicen har behandlats. Den billigare juicen är gjord på koncentrat och då blir ju frakten från apelsinländerna mycket billigare. Sen skiljer det ju mycket mellan färskpressade juicer också, men det får du nästan maila Brämhult och fråga, varför t.ex. deras juice är dyrare. Kanske får du en bättre juice, kanske är dom bara duktigare på marknadsföring.
Ang vitaminer så kan det dels vara olika i apelsinen från början, sen beror det på hur den behandlas.

#8 det måste vara mängden vatten som skiljer.

Ajo, de e sant. Det ska jag nog göra! deras juicer är väldigt goda.. Men sen kan det också vara så att man vet om att de är dyrare och iaf har intalat sig att de är nyttigare. Då blir dem godare och man njuter mer av dem automatiskt. Åh, lite besviken blir jag om det är pga. marknadsföringen, haha.
Ok. Jag tror att om man låter apelsinen ligga länge så försvinner c-vitaminen, är iallafall så med c-vitamin brus tabletter. Så det bör ju vara något liknande?
#10 Jo, det är det nog.

#12 åh vilken bra hemsida :D

#4 Googlea på färskpressad juice som inte är färskpressad så får du fram en hel del.
Testfakta har rett ut begreppen. Nästa gång du blir juicesugen vet du vad det är du dricker.
De testade apelsinjuicerna kan delas in i fyra kategorier:
• Nypressad. Juice utan vare sig tillsatser eller pastörisering. Endast Brämhults nypressade klarade de kraven.
• Färskpressad. Lätt pastöriserad juice som inte framställs av koncentrat.
• Koncentratjuice, lättpastöriserad. Juice som först görs om till koncentrat och sedan blandas ut med vatten. Pastöriseras både som koncentrat och utblandad juice. Hållbarhet runt fyra veckor i oöppnad förpackning. Tre av de testade juicerna (Bravo, ICA, god Morgon standard) tillhörde den här kategorin.
• Koncentrajuice, kraftigare pastöriserad. Koncentratjuice som pastöriserats många gånger för extra lång hållbarhet, upp till ett år.
Kravet för att få kallas juice är att man använt 100 procent fruktråvara vid produktionen. Inget extra socker får tillsättas. I nektar däremot får man både tillsätta socker och det räcker om drycken innehåller 25 procent fruktråvara.

#14 Hmm okej.. Då förstår jag.
Vet någon vart tropicanas juicer ligger på den skalan? de e ju dyrare än dem andra..
#14. Det där med socker i juice är inte lätt att få korrekt uppgifter om…
Här dock ett dokument från Livsmedelsverkets hemsida, med deras officiella definition av juice:
"När det gäller fruktjuice, fruktjuice från koncentrat och koncentrerad
fruktjuice, utom päronjuice och druvjuice, får sockerarter tillföras i
följande mängder:
- högst 15 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att reglera
den sura smaken, och
- högst 150 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att söta
produkten,
förutsatt att den totala mängden av sockerarter som tillförs, både för att
reglera den sura smaken och för att söta produkten, inte överstiger 150
g per liter.
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2003_18.pdf