Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 4590 ggr
Branneli
2009-03-23 23:21
0

Magnesium

Är det så att magnesium "underlättar" tröga magar  ??

I vilka råvaror är det mycket magnesium ….

piri-piri
2009-03-24 13:17
0

Ja magnesium kan sätta fart på tröga magar, man pratar då om över 500 mg så det är svårt att få i sig höga doser med maten.

Magnesium finns i de flesta livsmedel men väldigt bra källor är nötter och baljväxter.

Eftersom det finns i växtens klorofyll så finns det i gröna grönsaker och frukter. Mjölk, ägg och kött innehåller också magnesium.

Branneli
2009-03-24 14:08
0

Tack piri-piri

Just nu tar jag linfrö på morgonen, med tanke på min tröga mage…Men det räcker inte till….Finns det några goda råd ???

piri-piri
2009-03-24 14:31
0

Du kan prova magnesiumkapslar, finns på 400 mg. Det finns också en produkt som heter Oxytarm som innehåller magnesium. Båda finns på Hälsokosten.

Tänk på att dricka mkt både när du tar linfröna och under dagen. Hur mkt linfrön tar du? Du kanske behöver öka dosen lite, isåfall ta två ggr/dag. Lägg linfröna i blöt över natten och drick slemet som blir före frukost, kan ge bättre effekt

Äter du väldigt fettfattig mat så kan det också påverka, kokosfett kan har en lösande effekt.

Branneli
2009-03-24 14:57
0

FRUKOST VID 10-TIDEN

äggröra= 2ägg+smör+grädde

blandar 1dl naturellyoggi+1dl vaniljyoggi med 1tsk linfrö

Bacon eller nåt annat proteinrikt

Kvällsmat vid 18-tiden

kött/fisk/kyckling

broccoli

kall/varm sås utav grädde/creme fraiche

oftast fler grönsaker

Dricker vatten och kaffe under dagen

Före frukost går jag med stavar 30 minuter

2ggr/vecka styrketränar jag

Jaa…min vardag…jobbar 75%….(inget stillasittande)

Har en reumatisk sjukdom som kräver vila….jobbigt at vila…

Har levt så här seda slutet på januari…

Unnar mig lite nötter 1-2 ggr /vecka…..

Alkohol….ett tillfälle…max..per månad

Oj så det blev….men så ser det ut Cool

piri-piri
2009-03-24 15:05
0

Prova att öka på linfröna, själv tar jag 1-2 msk, du tar bara 1 tsk

Tänk på att kaffe är vätskedrivande.

Ett annat tips för magen är att börja dagen med ett glas varmt vatten ev med citron i.

Branneli
2009-03-24 15:16
0

Tack Glad

Jag ska öka dosen linfrö !!

Jag har levt fettsnålt i 10 år innan denna "nya" kost…. Det är ju en väldig omställning för magen….jaa hela kroppen…

Hoppas på snar förbättring !!

Återigen TACK för engagemang Flört

Gustav-IV
2009-03-25 01:40
0

Jag har hört att hela linfrön bara passerar magen. Äter ni krossade? Eller har jag fått fel uppgifter?

piri-piri
2009-03-25 13:17
0

#7 Det är rätt att hela linfrön passerar utan att det tas upp i kroppen.

Jag brukar variera mellan krossade och hela, de krossade tycker jag blir godast i en smothie.

Branneli
2009-03-25 14:43
0

Jag äter hela linfrön…..

Hur är  det med krossade….giftiga eller ej…….i större dos alltså Obestämd

piri-piri
2009-03-25 17:03
0

Krossade linfrön innehåller blåsyra ( tror att det hette så ) men det innehåller också ämnen som neutraliserar det.

Det är först när man kommer upp i riktigt höga doser som det blir farligt, ett par msk dag är ingen fara.

Mitralis
2009-03-25 23:50
0

Magnesium: Bra för: Benstommen, behövs för kalksättningen och proteinsyntesen, muskel- samt nervfunktionaliteten, cellernas funktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Är en antioxidant.

Rekommenderad dagligt intag för att brist inte ska inträffa (RDI):Barn 50 - 200 mg, vuxna 300 mg.
Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI):500 - 750 mg.
Terapeutisk dosering:300 - 800 mg.

Källa: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Det här är förvisso en sida med lösande mat för barn, men…
http://spankk.wordpress.com/2008/04/24/stoppande-och-losande-mat/

Många som jobbar med äldre ökar mängden fett i maten till personer som är trög i magen. Fettet fungerar smörjande i tarmen. Katrinplommonjuice sätter fart på de flesta magar.

Betty
2009-03-26 08:32
0

Ibland tar jag krossade för enkelhetens skull. Men ngt som funkar bra tycker jag är att blötlägga 1 msk hela linfrön i lite vatten en stund tills det bildas ett gel liknande slem. Då dricker jag det rakt upp och ner, detta både morgon och kväll….

Gav det både till min häst och migGlad

Sedan jag började dricka ca 2 liter om dagen började magen fungera bättre