Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1646 ggr
Tom-B
0

Arla och monopolet

Det här har också skrivits på Kolhydrater och Konsumentmakt i Fokus.

Gäller oss Skåningar i första hand.

Citygross, Coop och Netto avser att/har lämnat Skånemejerier och gått över till Arlas mjölkprodukter.

Läs inlägg på Konsumentkontakt i Fokus, och ¨läs nedanstående och protestera.

Tänk på att Arlas mjölk visserligen, enligt utsago, köps från skånska bönder, men sen transporteras den till Jönköping, och så tillbaka till Skåne. Miljövänligt? Knappast.

Dessutom behöver väl Arla pressa sitt pris för att ta marknad i Skåne, samtidigt som man sänker priset för mjölkproducenterna i sitt "ordinarie" område i mellansverige. Sänka priset i ett område för att konkurera ut på på annat.

Och färre mjölkproducenter i Skåne, desto färre kor som tar hand om betesmarker och änger. Mer igenväxtning.

SKRIV PÅ PROTESTLISTAN! Se länken nedan. 

Gå in på länken nedan och skriv på protesten.

Hjälpt till att rädda Skånemejerier så vi kan behålla vår skånska mjölk i våra skånska affärer!!! Säg nej till Arla och köp Skånemejerier i stället !!!!

Vi behöver jobben i Skåne + värna om vår luft.

Sprid vidare detta till era kontakter.

http://www.jatillskanemejerier.se/?site=ja&till=skanemejerier&fakta=startsidan&info=startsidan

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Grodan
0

Jag såg på Citygross att skånemejeriernas produkter var dyrare än Arlas och det kan ju vara en av anledningarna kanske?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sehvrin
0

Jag tycker att det är bra att det finns lokala mejerier. Köper själv rätt ofta från Östgöta mjölk (bor i Linköping), fast växlar med Arlas ekologiska eftersom jag inte kan bestämma mig för vilket jag tycker är bäst för miljön…

Jag tycker det är väldigt synd att butiker överger en lokalproducerad produkt. Sen att det är lite dyrare, det får man räkna med, precis som att ekologiskt är dyrare, men dels så är de mindre än Arla och dels kanske bönderna får mer för sin mjölk? (det sista vet jag dock inte om det stämmer)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
0

#2 Närproducerat går före ekologiskt på min miljöskala :P

Köper varken arla eller skånemejerier, laktosintolerant.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tatsja
0

#3 Då är vi lika du och jag. Kör du med tofumjölk? Annars har ju mjölkbolagen kommut ut med laktosfritt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Zabbio
0

#4 Är inte så förtjust i mjölk faktiskt :P Tål vanlig mjölk i kaffe och mat och då tar jag oftast pappas (Åsens lantmjölk). Om vi gör chokoladpudding eller så köper vi laktosfritt, brukar kanske bli arlas, har inte kollat. ''laktosfri kaffe mjölk bas'' eller nåt då. Tar det billigaste, på laktosfritt skiljer det så stort på prset och är rätt dåligt med valmöjligheter tycker jag där jag handlar.. valio och arla.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.