Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 1819 ggr
Mitralis
0

Varför så salt?

Jag tycker att kryddmixerna till Tacofärsen är alldeles för salta.

Det kan inte vara bra att få i sig så mycket salt på en gång. Tänker även på att barn ofta tycker om Tacos. Det måste ju vara dubbelt illa att dom får i sig så mycket salt.

Åt även en kycklingmarinad igår som var otroligt salt.

Grundsmakerna är ju goda. Varför förstör dom det med så mycket salt? Det är ju lättare att lägga till salt själv än att ta bort.

Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag.

Tycker ni att det är för mycket salt i tacokryddorna?

Lorita
0

Ja jag tycker det är för mycket salt i kryddor, jag tror också att tillverkarna använder salt för att det är billigt, ofta står det bland det första i innehållsdeklarationen och det är vansinne.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
0

Tänkte inte på att läsa innehållsdeklarationen. Druvsocker, Salt 17,5%. lök, Mod. stärkelse (potatis) osv, osv.

Påsen innehåller 40g pulver. 40x0,175=7g Det är alltså 7g salt i påsen.

Tror att jag ska lägga ner lite energi på att försöka få till en egen blandning.

Det kan ju inte vara jättesvårt tycker jag. Paprikapulver, chillipeppar, lökpulver, vitlök, oregano, spiskummin och salt

Sökte nu "egen taco kryddblandning" på Google och blev skickad tillbaka till iFokus, kolhydrater i fokus. =)

I detta recept är det bara 1/2 tsk salt. 1 tsk är ca 5g.

Taco kryddmix

2 msk chilipulver (för bästa smak, reducera inte den mängden)

½ -1 tsk vitlökspulver

¼ tsk lökpulver

¼ tsk oregano (torkad)

½ tsk paprikapulver

2-3 tsk mald spiskummin

½ tsk havsalt (1tsk är ca5g alt

1 tsk svartpeppar

1 krm cayennepeppar (valfritt/efter smak)

Blanda alla ingredienser. Dubbla eller tredubbla receptet om önskvärt.

Häll upp i en tät burk eller behållare och mixen är färdig att använda.

Notera att detta receptet bara ger smak. Om du vill att taco-mixen ska bli lite "tjockare" måste du blanda i något som passar, normalt sett mjöl, men det använder ju inte vi…

Du kan också blanda i ½ - 1 burk krossade tomater om du vill ha såsen lite tomatiserad.

andreas0
0

Salt förstärker alla andra smaker i maten. Det är därför de tar så mycket av det. Och för att det är billigt såklart.

Själv köper jag dom enskilda kryddorna och gör en egen blandning, det blir godare än att använda dom färdiga blandningarna.

Och jag tillsätter mycket salt, för det ger god smak, och är enligt min åsikt nyttigt. Men eftersom det är jag själv som tillsätter det vid matlagningstillfället så förlorar jag ingenting, varken ekonomiskt eller smakmässigt. För jag vet ju själv hur mycket jag har blandat i av dom enskilda kryddorna, oberende av saltmängden.

Lorita
0

Jag har en liknade krydning av olja som jag använder ibland när jag steker köttfärs Flört vår familj gillar inte smaken av druvsocker, det blir för sött för oss, därför använder jag oljan Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JMax
0

Oj vad mycket salt…har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

Varför är det druvsocker i?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gustav-IV
0

#5. För att det smakar gott.

Men ni, blanda kryddorna själva! Godare, billigare, nyttigare. Man behöver inte vara matproffs för att kolla på innehållsförteckningen vad man ska ha, och sedan utesluta dumheterna.