Billig Nyttig mat?
jag behöver tips på nyttig mat som helst är lättlagad och så billig som möjligt!
är jättedålig på att handla ekonomiskt och nu behöver vi verkligen dra in på allt och äta billigt..
så fram med alla tips ni har!
#1 har du tips på vad man kan göra med dessa ägg? ;)
Grytor och soppor med en bas av burktomat och vatten. Sen i med vad man har, rotfrukter, kyckling (går åt mindre när man har soppa) kikärter, linser, strimlad vitkål, purjolök mm billiga säsongsgrönsaker.

köttfärs i storpack! Köttbullar, köttfärssås, chili corn carne, egna hamburgare, biffar, köttsoppa ( köttfärs, morot, lök,buljong, vatten)
=)
snabb paj!
1 zuccini
4 tomater
4 ägg
200g Icas fetaost
Smördegsplattor
lite matlagningsgrädde
1 matsked basilika
salt
Skär upp grönsakerna, häll dem i en pajform tillsammans med fetaosten, vispa ihop ägg och grädde. krydda smeten, häll den över grönsakerna. Lägg två smördegsplattor över allt sammans.
Sätt in i ugnen på 200 grader i 20-25 min. Klart!
Den blir väldigt vattning, får inte typsik paj konsistens. Men ät med en skiva bröd till så är det underbart gott och nyttigt! Och går supersnabbt! Pajen räcker till 4 portioner för mig.
//Lovisa
för jag är lat ;) och smördegen är så god, den ska ju bara ligga på toppen :) Till andra pajer gör jag riktig pajdeg. men den här måltiden ska gå snabbt och utan en massa disk.
soppor är underskattade!

Hej Magda.
Havregrynsgröt på morgonen ett ägg ett glas mellan mjölk en macka med ost och papricka på så stå du dej länge. Och det är belig mat. Pasta med köttfärs sås och grönsaker var man nu vill ha det är också gott. Det finns mycket beligt det blir beligare om köper stor pack .
soppa blev det igår.. otroligt vad gott det kan bli med lite kött, någon morot, några potatis och liten bit palsternacka och kålrot :)

Potatis är en nyttig rotfrukt. Näringsvärde per 100g: Energi 73 kcal/306 kJ, Vatten 80 g, Protein 1,8 g, Kolhydrater 16 g, Kostfibrer 1,4 g, Kalium 468 mg, C-vitamin 11 mg. (citat: info@livsmedelssverige.org)
Köp i storpack till billigt pris. Kan kokas, stekas, ungsbakas och blandas med andra rotfrukter eller grönsaker. Mättar bra.
glasnudlar har GI 131. Ser inte hur det kan kallas långsammt. Annars är smör och grädde billigt, mycket energi för pengarna.

#16 Eftersom pasta också innehåller "fruktansvärt mycket" kolhydrater, som du uttrycker det, så är både potatis och pasta bra mat. Kolhydraterna bryts ner i kroppen till glukos, som bland annat behövs som energi till cellerna. I levern lagras glukos i form av glykogen som fungerar som energireserv. Kroppen behöver också glukos för att förbränna fett. (www.livsmedelsverket.se).
Potatis är gott och nyttigt. Jag vill jättegärna äta mat som ger energi och allt det där andra som jag mår bra av, vilket jag naturligtvis gärna rekommendera flera.

Jaus, menar självklart vermicelli :)
#18, När man får energi genom vit pasta och potatis skickas för mycket glukos ut och det som inte kroppen kan ta till sig som energi lagras i fettcellerna och skapar fina små bilringar :) Så jag skulle snarare rekommendera fullkornspasta i måttliga mängder, låt kött och grönt däremot ta störst del på tallriken.
/Lina
Det stod glasnudlar i den listan jag tittade i, men det kanske är samma sak? Jag äter i vilket fall inget av dem, håller mig till protein och fett endast då det är bara det kroppen behöver, inga kolhydrater.
Du kanske mår bra av bara fett och protein, men det är inte säkert att alla gör det. En del mår bättre av mer kolhydrater.
#21 Tvivlar jag starkt på, ingen mår bra av en stor mängd kolhydrater, men du får ha din åsikt precis som jag får ha min.
#22 se upp med att äta för mycket protein, ät hellre mer fett.
#24 Försök att inte vara så fettskrämd. Menar du att du äter 50 energiprocent kolhydrater? Det är knappast LCHF. 1 gram per kilo kroppsvikt protein, minimalt med kolisar, och resten fett ska det vara.
Ja just det. Det var du som körde den där hybrid-dieten. 20-50 kolisar är väl LCHF redan räknar du verkligen rätt? Du vet väl vad energiprocent är?
stor mängd kolhydrater är ju relativt. Jag mår bra på betydligt mer kolhydrater än vad som förespråkas inom LCHF så att säga att ingen mår bra av det har ju inte med din eller min åsikt att göra. Alla mår faktiskt inte bra på LowCarb även om jag är fullt medveten om att många gör det. Flera tusen medlemmar på kolhydrater.ifokus.se vittnar ju om det ;).
#28 Och energi fördelningen är 25% fett 25% protein 50% kolhydrater? Det är ju nästan exakt tallriksmodellen du äter i sånt fall.
#29 ja är man elitidrottare så kan man äta mycket kolhydrater eftersom man förbränner bort dem innan de hinner göra ordentlig skada. Men är man mycket inaktiv så är kolhydrater livsfarliga.
Som LCHF:are (som jag antar att du är) så antar jag att du är van vid att folk ifrågasätter ditt kostval. Att du får höra att det är skadligt att inte äta kolhydrater för att hjärnan behöver det, att mättat fett är farligt osv. Men eftersom du antagligen själv kommit fram till att du mår bra av detta så äter du så. Fint.
Men varför ifrågasätter du då mina kostval, och alla andras som äter mer kolhydrater? Tror du inte jag kan känna själv vad jag mår bra av? Jag är inte elitidrottare. Jag har inga problem med hälsan eller vikten. Jag har provat LCHF men mådde inte bra av det. Det behöver ju inte betyda att det är dåligt för alla.
Men du sa ju 25% fett 25% protein då återstår 50% kolhydrater.
Vad är energifördelningen på hela dagen? Konditionsräning gör inte mycket nytta för viktminskning, gör dig mest hungrig och ökar risken för överätning. Dessutom förbrukas vitaminer och mineraler fortare under träning. Styrketräning är dock bra då muskler förbränner energi. Däremot finns andra hälsovinster med kondtionsträning.
Klart godkänd förutom att proteinandelen är lite för hög. Försök att öka fettet så minskar kolhydraterna och proteinet automatiskt.
blev ju lite OT för min tråd detta.. då jag söker tips på billiga rätter som går snabbt att laga och ändå är nyttiga.. sen om det är GI, LCHF recept eller "vanliga" är inte så noga just nu ;) med billig mat så menar jag verkligén sånt som man kan köpa när man verkligen har ont om pengar och måste vända på varje krona.. 
men jag tackar så mkt för de recept tips jag fått i början av tråden :)

Vill man prata LCHF så hänvisar jag till kolhydrater iFokus så finns det likasinnade.
#40 Pasta som man har olika såser som man smaksätter med, man kan köpa kantbitar i många affärer (skinka, rostbiff med mera) det är ett billigt sätt att äta lite lyxigare. Även bara till pyttipanna 

#40 Ja visst blir man besviken när någon studsar fram och hackar en i småflis, för att ett födoämne innehåller något som inte passar just den personen. Jag har alltid ätit mycket potatis och aldrig blivit fet, så jag står för att det är en billig och hälsosam rotfrukt.
Nästa tips från mig på bra och billig mat är omeletter. Blanda i säsongens billliga grönsaker och rotfrukter.
Något jag inte ser i tråden som är billigt, är blodpudding, Nyttigt också. Järnrikt, Lite lingonsylt till. För de som vill, riven vitkål.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Vitkål kan du göra bra sallad av och göra en dressing av olivolja och lite vinäger. Har du den i ett tillslutet kärl håller den en vecka och du kan blanda med lite olika saker varje dag.
Lättkokt vitkål är gott som tillbehör till olika kötträtter eller till köttfärssås också. Bra vintergrönsak rakt av, alltså!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Magda:
Skippa "ALLA" halv- och helfabrikat. Vissa saker är ju fiffigt att köpa som halv- eller helfabrikat, tex korv, ketchup…
Handla på extrapris och i "rätt" butiker. Det skiljer mer än man tror på priset!
Undvik märkesvaror. Ibland håller dock dessa varor högre kvalitet, så det gäller att ha koll.
Handla efter säsong.
Strunta i lightprodukter som ofta innehåller mycket skräp. Det är bättre att köpa tex vanlig grädde och använda en mindre mängd.
Köp storpack och frys in.
Ät inga eventuella kosttillskott.
Ju mer man kan om mat och matlagning, desto enklare att välja mest ekonomiskt alternativ, och desto lättare att genomskåda butikernas och tillverkarnas märkningar av livsmedlen.
Handla när du ätit, inte när du är hungrig.
Lyxa till det ibland, men köp inte färdigkryddad pepparstek och gör såsen själv :-)
När man lärt sig att handla ekonomiskt så är det kul att hitta bra, näringsrika och ekonomiska livsmedel.
Ett ytterligare tips. Grodda! Billigt, gott, nyttigt, enkelt.

Om ni behöver inspiration till mat så besök min blogg "Love for Food" så hittar ni massvis :) Ni kan även skicka in era egna recept och få dem publicerade!
/Lina
Att man inte behövern några kolhydrater kan ju inte helt stämma, du klarar dig inte helt utan då hjärnan behöver dom om inte annat. Men sen kan man ju köra lågkolhydrat.. Jag mådde bra av LCHF men orkade inte med det i längden och kan inte va helt bra med så mycket fett för alla heller..
Men alla "dieter" har ju sina för- och nackdelar! =)
Snart hittar man ju även gratismat ute ex. nässlor, kirskål, vitplister, lungrot, löktrav etc. Och av dessa kan man ju göra pastasåser, paj, soppa, piroger, pizza, omeletter, pannkaka etc. +Har man frys kan man ju lagra lite av vårens nyttiga gröna. Här såg jag att kirskålen har börjat titta fram så det behövs bara en period med lite mer värme så kan man gå ut och skörda.
Om man behöver hitta tips på vad man kan göra för att få ner sina kostnader kan man titta på denna siten
#47 Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver kan kroppen lätt tillverka av protein och fett, alltså finns det absolut ingen anledning att äta kolhydrater av hälsoskäl. Jag har inga som helst problem att följa kosten. Ok, ska jag vara ärlig så tar jag ett äpple i månaden bara för smakens skull, men jag skulle lika gärna kunna vara utan.

koka egen ärtsoppa….lök-ingefära-skinkstek….Går att frysa in !!
Idag har jag plockat en hel hög med kirskål som nog kommer att omvandlas il en härlig vårpaj, och kirskål är gratis.
köttfärs är underbart! köttfärssås kan göras så det är 98 kcal/dl, sen pannbullar (platta köttbullar :P) med bara köttfärs och kryddor, min vegetariska lasagne finns massor =) storpack är ofta bäst
#49. Hur får du i dig c-vitamin?