Nyttigt eller onyttigt?
Hejhej! 
En fråga: en vanlig hårdbröd macka med bredbar leverpastej och sill, är det nyttigt eller onyttigt?
Beror på, sill innehåller ju socker, och som alla vet är det inte så nyttigt, men knäckebröd är bra, innehåller inte jäst,som inte är bra för magen.
#1 Fast vanligt bröd kan väl inte vara dåligt för magen på grund av jäst? All jäst dör ju när man gräddar brödet.

#0 Jag tycker att det låter nyttigt.
Järn i maten
Inget överträffar kött, lever, leverpastej och blodpudding som källa. Dessa innehåller järn som kroppen lätt tar upp, så kallat hemjärn. Upptaget av hemjärn är högt och påverkas inte mycket av andra livsmedel.
Sill innehåller mer nyttigt fett, som omega 3, än norsk odlad lax. Men vilken löksill innehåller mest nyttigt fett? Skillnaderna är stora, visar Testfaktas laboratorietest av åtta av julens favoriter.
Fleromättat fett är hälsosammare än mättat fett och kan faktiskt minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl, genom att minska halten av det skadliga LDL-kolesterolet i blodet. De viktigaste fleromättade fetterna är omega-3 och omega-6.
Långkedjiga omega-3 finns i till exempel
* fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och sardiner
* skaldjur
* vissa alger.
Vet inte vad jag ska skriva om Hårdbröd, annat än att det är gott =)

#3 oo tack så mkt, jag tar det som att det är ganska nyttigt 
#1. Jag tittade på några knäckebrödsrecept - alla innehöll jäst. Är det någon speciell sort du tänker på som inte bakas med det?

Sill och leverpastej? Är det gott? *nyfiken*