Nutrilette
Någon som har erfarenhet av nutrilette? Går man ner i vikt av den även om man inte ökar motionen mer?
Jag orkar ju inte gå mer än vad jag gör, på grund av handikappet.
Ska man undvika all mat och ersätta varje måltid med nutrilette, eller hur gör man?
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
just nutrilett har jag inte använt mig utav, men andra måltidsersättare och det är ungefär det samma. Man kan ju bara äta dem en period men det är inget jag rekomenderar, dels blir det för lite näring och så lessnar man fortare. Jag byter ut 2/3 måltider under en intensiv period. Sen kan jag variera från varannan dag eller varannan vecka men att byta ut 1/3 måltider. + mellanmål.
Gå ner i vikt gör man om man är duktig på att hålla det. Men det är också viktigt vad du äter utöver dessa måltider.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Oj, jag är jättedålig på att äta. Det kan gå veckor innan vi äter mat. Blir mest några riskakor. Men efter jag bytt medicin, så har jag fått aptit och sug. Speciellt bullar och ostbågar.
Väl mött, Tatsja
Man kan göra en s.k qvick start och enbart äta nutrilett i 14 dagar ( inte längre ) för att sen gå över till att byta några måltider om dagen. Det är viktigt att man äter tillräckligt många portioner per dag och det är 5 st. Problemet är att man inte får in några bra matvanor på detta sätt och risken är att man fortsätter äta som tidigare vilket gör att man snabbt går upp igen.
Man går ner i vikt utan motion på detta sätt.
Du kanske skulle gå ner i vikt av mat om du började äta minst tre måltider per dag. Din kropp går i svält och håller då kvar så mycket som möjligt vilket gör att du inte går ner i vikt och om du då äter en massa sött så får du bara en massa tomma kalorier och näringsbrist

en biverkning är ju att man sänker ämnesomsättningen om man äter för lite och då inte behöver så mycket mat för kroppen går på sparlåga.
Just nu har jag faktiskt med mig en färdig blandad, finns med sugrör (märke???) som jag äter på förmiddagen för vi har ett fik på jobbet med mycket onödigt kaloririkt som frestar.
Jag tycker det är praktiskt att inte behöva mixa något pulver och känna mig mätt till lunch.
Hur ska jag då äta mer, när jag inte är hungrig? Ibland när vi lagar mat, så tar jag en eller två tuggor, sen mår jag illa och känner mig uppblåst. Jag är ju van sedan barnsben att svälta min kropp. Det var väldigt ofta jag inte fick något att äta. Så jag lovar det var en dröm när jag började skolan och fick mat där.
Väl mött, Tatsja
Ja får du inte i dig vanlig mat för du mår illa, så är väl nutrilett endå ett bra alternativ dem gångerna. Om du kan äta någonting till så är det ju ett plus.
Själv dricker jag whey 80 som är ett prtein tillskott, och så äter jag en frukt eller hård bröd till. Och så ett - två vanliga mål mat om dagen, verkar fungera.
//Maria
Äsch dte jag skulle skriva var ju att nutrillet är ganska så dyrt, denna whey 80 blir bara någon krona/ portion.
Ursäkta att det blev två inlägg.
//Maria
Kanske borde påpeka att jag äter B-vitamin. Det är tydligen det enda jag har i vitaminbrist.
Ska testa, tack för svar
Väl mött, Tatsja
ja man går ned i vikt! Jag har testat det och sen: klart man går ned i vikt på att hälla i sig fem drycker om dagen på ca 100 kalorier istället för att äta unge fär 1500 kalorier per dag. Men som sagt dyrt att äta så många per dag… nackdelen kan ju vara att man kan gå upp några kg igen efter att ha slutat med dom.

Jag tror att du behöver lära dig äta igen. Även om du inte är hungrig, se till att ta tre mål om dagen. Oavsett, sen behöver du inte äta mycket i början. Är det svårare med riktig mat som är varm så prova något drickbart som då te.x. nutrilett eller gör en smothie med lite sojamjöl i (för proteinerna) och drick. Jag tror du kommer få många hälsofördelar om du börjar äta ordentligt på regelbudna tider. Det kommer säkert inte bli lätt men jag tror vinsten är såpass stor att det är värt kämpandet.
Lycka till!
Jag kämpar för att försöka, men då jag är van sedan liten ålder att aldrig få mat ordentligt, så är det inte lätt. har aldrig lärt mig att äta. Kan leva på en -två smörgåsar med ost per dag i flera veckor.
Väl mött, Tatsja

Skalmans ät och sov klocka
den är inte så dum den 
man ska äta fem mål per dygn. Då vädligt små. Om du inte är van att äta kan du väl börja med lätta saker som du säger en macka vid ett av målen, frukt och så vidare och sen börja gå över till lagad mat.

Ja visst, du är van men nu handlar det om att vänja om sig. Att strunta i hur det har varit (hur svårt det än är). Att ställa klockan, göra matschema och säga att nu är det dags att äta. Att få in rutiner helt enkelt. Att du inte orkar mycket varje måltid gör väl inget i början. Huvudsaken är att få lite rutin på det.
Har du provat att fråga någon läkare om du sknaske skulle kunna få en remiss till en dietist och få hjälp att tänka ut hur du skulle kunna lägga upp ett matschema och få lite rutiner kring ätandet? För jag tror som jag sa tidigare att du skulle få ut så mycket positivt av ett mer regelbundet ätande med mer mat. Att äta som du gör nu är svält och det äR inte bra, det sliter nått så förbannat på kroppen. Alla andra problem du har förvärras av att du int eäter, kroppen orkar inte mer än precis det grundläggande när man itne har något i den.
Jag var hos en dietist för några år sedan och hon sa att hon inte hade tid med mig. Mina matallergier var mer än hon kunde med.
Så jag har inte så stor tilltro till dem.
Ska försöka att ställa klockan och ta lite varje gång den ringer.
Väl mött, Tatsja
Samma här, min läkare skickade en remiss till en dietist en gång och fick svar tillbaka att jag var ett för svårt fall. Så var det med det, inge mera hjälp pga en magsjukdom och allergier.
//Maria

Då ber om att få träffa en annan dietist eller så fixar man det själv om man inte har tilltro till dom.
Jag har positiva erfarenheter av det i alla fall. Hjälper att få lite stöttning vad det än är som är felet:)
Jag har bollats mellan läkare, dietiskt och andra instanter i hela min sjukdomstid, så jag är så less på detta. Nu blir det att försöka själv istället.
Väl mött, Tatsja
Ja okej. Det kan jag mycket väl förstå. Lycka till och hoppas det går något som helst framåt för dig:)

Lycka till! Hopps det går bra. Jag tror som sagt att du kan må så mycket bättre med mer näring i kroppen!
Tack vänner. Jag försöker och har både sonen och mitt barnbarns mamma som kollar mig nu. Igår lagade sonen mat och satte en tallrik framför mig. Ät nu mamma, var orden och han kollade att jag åt upp allt.
Han är för go' ibland
Väl mött, Tatsja