Vad ska jag äta för att gå ner i vikt?
Nån som kan hjälpa mej med att gå ner i vikt?
Jag vet inte vad jag ska äta för att gå ner eller hur mycket jag ska motionera.
Jag är 156 cm lång och väger runt 48. Jag hade tänkt att gå ner till 42 eller väga i muskler i stället för fett.
Jag har alldeles för stor ankröv, och för runt ansikte, och sen så vill jag få smalare lår oxå, har ganska mycket fett där, även muskler eftersom jag rider, men bara för att jag rider så ska jag inte behöva ha en stor röv eller tjocka lår!
För jag är 80 Cm ungefär runt min "bak" och det är alldeles för mkt!
Och sen så är jag 39 Cm runt låren.
Jag har provat allt, men jag lyckades inte svälta mej heller! Jag tänker alltid på mat helatiden och äter helatiden och jätte mkt, och mina kommpisar tycker att det e jätte konstigt att jag inte blir tjock.
Så vad ska jag äta för något för att gå ner. och hur ofta och vilka tider?
Och jag måste motionera va? Annars så borde det gå långsamt…
Men såhär äter jag som vanligt:
07:10 - Ett glas Bravo Juice, 3 rostmackor med bregottsmör -eller- en skål med kall tomtegröt.
11:00-12:00 - Fyra glas mjölk, En portion med Hagask0lans skolmat som innehåller mindre vitaminer än kattmat, en eller två hårdmackor med lätt & Lagom smör.
14:00-13:00 Tre rostmackor och juice
17:00-18:00 Ett glas mjölk/juice, en "halvfull" tallrik med mat och två sallads blad.
21:00-22:00 Fyra rostmackor och ett glas juice
Jag tycker inte att det verkar som om jag äter för mkt eller o nyttigt när jag läser men när man äter det så blire så mkt att jag nästan sprängs, känns det som!
Och ibland så äter jag inget alls på en dag om jag är med kommpisar. Och på helgerna så äter jag inte ens lunch.
Ska jag motionera oftare? Jag gör inte det så ofta bara när jag rider. Jag mår dåligt av att jag inte minskar i vikt, har provat att spy upp allt jag ätigt nästan varje dag i en månad men har inte märkt skildnad!
Bara en fråga. Hur gammal är du? Jag tycker inte du behöver gå ner i vikt. Den är bra som den är. Men motionera och ät rätt. Ta hjälp av dietist, så du får i dig alla näringsämnen.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jag tycker det låter som du får i dig aldeles för lite protein, utan protein så får du inget att bygga en snygg kropp av, hur mycket du än tränar.
Sen ska du inte gå ner i vikt, satsa på lite nya muskler i stället 

Jag är 13
Då ska du absolut inte banta. Prata istället med dietist om kostomläggning och sen gå till gym. Du väger inte för mycket för din ålder.
Väl mött, Tatsja

Risken är väldigt stor att du kommer sluta växa på längden om du bantar nu när du ska bli kvinna.
Vi satt igår hemma och tittade på dåliga reklamfoton, där man byggt om modellen så att hon inte fungerar i kroppen. Tänk på det, alla reklamfoton är fixade i PS, redan trådsmala modeller är slimmade så inte något skulle få plats i kroppen, det är så lätt att tro att det är så man ska se ut, men ack vad falskt det är.
Modehysterin är otäck. Har sett att kvinnor som har storlek 38-40 kallas mulliga. Jag tycker det är normalt. Själv är jag överviktigt och kommer inte i den storleken. Många år sedan.
Kändisar som bantar så man ser skulderbladen på, gör så jag mår illa.
Väl mött, Tatsja

Jag har inte sagt att jag vill vara trådsmal jag vill bara ha lite smarlare ansikte och smalare bak så att jag får på mej ett par tajta jeaans !
#7 Det var bara en kommentar om hysterin kring mode.
Skaffa en dietist och träna. Säkraste sättet för dig i din ålder.
Väl mött, Tatsja

sluta att kräkas för du kommer att förstöra dina tänder och det kommer kosta skjortan att fixa….hoppas det skrämmer dig…

Det låter ju som du vill bygga om dig, du väger ju inte för mycket, så mitt råd är ät nyttigt och mat som bygger din kropp. Inte tomma kalorier som vitt bröd mm.
#9 Ja, kräkas det bör man undvika både tänder och matstrupen tar skada av att man kräks, men för livet får man.
Ojojoj! Du äter för mycket bröd! Tomtegröt är ju bara kolhydrater med socker.
Förslag;
Frukost; ägg, kokt/röra/omelett, med spenat/lök/något annat du tycker är gott.
Mellis; frukt och/eller bär.
Middag; fyll halva tallriken med grönt, minska på kolhyrater.
Kvällsmål; egentligen inget alls, men om du är jätte sugen frukt och/eller bär.

är sågott som din längd och vet att runt ansikte inte kommer försvinna om du så väger 35kg det lagom träning! sen ät mer mat och mindre mackor för rostmackor är rena sörjan i magen ;p
gå inte ner i vikt!

Hej FamusLastWords!
Du har ju idealvikt. Lyckliga du! Att ansiktet är runt och ändan likaså har snarare med puberteten att göra och går inte banta bort. Det är liksom en "punktmarkering" som jämnar till sig om ett par år.
Har du tänkt träna för att byta fett till muskler, bör du göra upp ett matschema att följa varje dag, så att du regelbundet tillför de byggstenar som behövs för att få muskler. Du behöver äta kött, fisk och potatis, ris, pasta o dyl, precis som idrottsmän gör för att få någon effekt av sin träning. Magsäcken behöver lika mycket mat varje dag för att inte kännas som att den ska "sprängas" när du någon gång vill unna dig lite extra.
En bra sak är att äta mycket frukt som mellanmål och mackor av bröd som råg är bättre än vete. Det går bra att rosta rågbröd också. Att bre på smör är bra, eftersom fettet behövs för att kroppen ska kunna ta till sig alla sorters vitaminer.

#11 fattar faktiskt inte att du ger sådana kostråd till ngn som är högst normalviktig. kan hålla med om att det behövs kanske mer protein i kosten men att stackarn inte ska äta ngn lunch är ju helt sjukt.
för mig verkar det som att din "diet" innehåller för lite mat…

#14 Bravo! Utmärkt att du sa ifrån om det. Man ska äta fyra ordentliga måltider (frukost, lunch, middag och kvällsmat) om dagen oavsett vilken vikt man har. Sedan får man ta sig en funderare på vad man bör ha på tallriken varje måltid.
Sedan förvånar jag mig över klagomålen på bröd. Spannmål (säd) och kolhydrater är alldeles utmärkt ur hälsosynpunkt. Det finns mycket bra bröd, så man kan gärna äta olika sorter. Till det ska läggas proteiner för att kunna rida, träna, bygga muskler etc.
Hej FamusLastWords!
Jag har två döttrar som är lite äldre än du. När dom var i din ålder växte den ena på bredden först, sen kom längden ikapp. Den andra var tvärtom, rännde iväg på längden och var pinnsmal, men sen kom bredden ikapp också.
För att behålla en bra vikt hela livet är det viktigt att man äter sig lagom mätt på bra mat varje dag. Frukost, lunch, mellanmål och middag. Eller nåt liknande.
Blanda kolhydrater (pasta, ris, potatis mm), grönsaker och protein (fisk, kött, kyckling mm). Var inte rädd för fett. Lite Bregott är bra, riktigt smör också. Unna dig godis eller annat "onyttigt" nån gång i veckan om du tycker om det.
Börja aldrig konstra med olika dieter och försöka bli smalare än du ska vara. Du rubbar din aptit och känsla för vad din kropp behöver. Dessutom ställer kroppen in sig på sparlåga om den inte får tillräckligt med mat så du får gå hungrig utan att bli smalare.
Vi ser alla olika ut, korta, långa, tunna, kraftiga. Jag är jättelång och när jag var yngre trivdes jag inte alls med det, men längden är ju bara att acceptera, den kan man inte banta bort :). Egentligen tror jag det är lika svårt och dumt att försöka ändra sin kroppsbyggnad till något annat än vad den är också. Man får lära sig att acceptera hur man är skapt och satsa på att bli en riktigt trevlig typ i stället.
Skippa de flesta mackor du äter om dagen och satsa på tre riktiga mål mat om dagen plus ett par tre mellisar…. Satsa på full- och helkornskolisar, högvärdigt protein och bra fetter.
Då får du en stark och fungerande kropp och knopp! ;)

Hur går det för dig FamusLastWord? Har du fått ut något av alla tips och synpunkter här?

_#18 Sitter fortfarande och funderar på hur jag ska äta. Det är i perioder, ibland så äter jag jätte lite får inte i mig nånting alls, sen helt plötsligt så äter jag lika mycket som pappa, och det skrämmer mig, för han äter MYCKET xD
Tränar nu ungefär 4 gånger i veckan. Gör en massa situps, och det är riktigt svårt. Armhävningar klarar jag inte blir alldeles yr och svimfärdig. Kan de bero på lågt blod tryck? :S
_Har börjat äta en massa olika frön, och äter bara grönsaker och fullkorns bröd i skolan, p.g.a att skolans mat är vedervärdig. Korvarna ligger i stort sett mest i fett, makaronerna oxå. Riset är okej, och de vegetariska rätterna är goda.
Det gör mig lite ledsen att läsa att du mest bara äter grönsaker och bröd i skolan. Som barn/tonåring kräver din kropp mycket energi och skolan tar mycket av det. Jag som åt normalt i skolan när jag var barn var ändå trött och hängig efter ett par timmar. Men om maten är SÅ hemskt. Finns det något du kan ta med dig att äta? En kraftigare sallad, med lite kött i, bönor, osv? Visserligen svårt att hålla i en bra temperatur under dagen, men det kanske finns ett kylskåp att låna? (fik eller i köket?) Eller tala med skolan och berätta att du anser maten har dålig kvalite. Bra mat är viktig, speciellt för växande individer.
Att du känner dig yr och svimfärdig kan ha att göra med att du faktiskt växer. Det är relativt vanligt bland ungdomar att de känner att det t.ex svartnar för ögonen när de reser sig upp etc. Kroppen växer fort och resten hinner liksom inte riktigt med.
Men det kan också vara för att du helt enkelt inte äter tillräckligt under dagen. Hur som så tycker jag att du ska ta upp det med antingen dina föräldrar eller din skolsköterska, för det är alltid viktigt att kolla upp.
Kanske skolsköterskan kan hjälpa dig med träning/vikt och matråd? Jag anser det vara mycket viktigt att du inte försöker själv, då du är i en "kritisk" ålder. Din kropp kommer troligtvis förändras mycket under de kommande åren. Så personligen tycker jag att du ska vara mycket försiktig och egenltigen inte banta eller så alls. En växande kropp är väldigt "skör".
Var rädd om dig, men om du känner att du absolut måste, så ta hjälp av vuxna omkring dig som vet vad de gör. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#19 Himla trist att höra att skolmaten är så dålig ibland, men bra att du äter grönsaker, fullkornsbröd och de vegetariska rätterna. Ta med banan och nötter så du har lite extra de dagar maten är usel.
Att du äter omväxlande pyttelite och jättemycket beror väl på att du inte fått en rutin med lika mycket god mat varje dag. Själv fick jag bra mat i skolan och åt lika mycket till middag som min pappa (grovarbetare) när jag var i tonåren och det behövdes nog, för jag blev stark men aldrig någonsin tjock. Du behöver inte vara rädd för det, utan troligen behöver du mycket bra mat varje dag eftersom du tränar mycket också.
För övrigt instämmer jag med #20 Ylva-Li.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska lägga av. Nu.
Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det är ett rent helvete när du hamnar i träsket.
Tänk dig för väldigt noga vännen, om jag fick chansen att sudda ut ETT val i livet, så skulle det varit valet om att ändra min kost och min vikt.
INGEN människa i världen förtjänar smärtan, sorgen och problemen som delvis kommer när man sitter där mitt i skiten, eller hur det hänger efter en år efter år. Ingen.
Du är bra, glöm inte det!

Som många här redan nämnt är du bara tretton och borde absolut inte banta, du har fortfarande mycket växande kvar och då behövs all extra energi.
Vad som är mest skrämmande med ditt inlägg är att du nämner att du tänker på mat ständigt och att du spyr upp hela måltider för att försöka gå ned i vikt. Tro mig när jagg säger att du inte vill fortsätta på den vägen. Det är ett helvete. Låter det kul att under fler år hädanefter gråta dig själv till söms? Stöta bort alla som kommer dig nära? Hata dig själv till en sådan grad att du regelbundet skadar dig själv? Få panikångest attacker, ständig ångest över din kropp. Få sömnproblem till följd av näringsbrist och ångest? Känna dig helt ensam? Inte kunna fokusera på något annat än mat? Att oavsett situation aldrig kunna släppa tankarna till mat, fett, kalorier, kroppsideal m.m? Det här och mycket, mycket mer är vad en ätstörning gör med dig och som det ser ut nu så är du på väg åt det hållet. Gör någonting åt det medans du fortfarande kan, ta kontakt med skolans kurator, prata med mamma eller pappa eller vänd dig till någon annan vuxen på exempelvis ungdomsmottagning eller liknande.
#23 kan inte säga det bättre själva.
Du har hamnat helt fel! Här ska du inte alls vara och gå end i vikt behöver du inte heller. Förstår inte ens folket här inne som tipar om att sluta äta så mycket kolhydrtaer osv. Till en person med ätproblem innebär det bara att man slutar med det, inse att tolkningar görs på helt fel sätt om man är sjuk. Och jag menar inte för att vara elak men kräks du så är du sjuk. "kräks du av egen fri vilja (om du inte r magsjuk så kalrt) så är du sjuk" sagt av läkare.
Åh jag blir bara mörkrädd. Hoppas du inser att du behöver hjälp istället för att du ska förstöra framtida planer osv. Det är så många som har gjort det och rligt talat du vill inte hamna på behandlingshem och förlora alla år i skolan, det är inte värt det. Sen en sak till man behöver inte vara mini för att få hjälp. Du har ju redan fyllt i tillräckligt många kriterier till att säka hjälp så gör det!
hej, sluta ät/drick så mycket socker, ät istället mer kött, ägg och fisk
förövrigt så har du en bra vikt som det är. 
#25 och andra som gett tips. Vem är så dum att ge en sådan här person tips på att gå ned vikt? Jag förstår det inte!
Du växer fortfarande och borde inte banta!! Att röra på sig är inte fel, kanske kan du börja med en sport? Men försök att fokusera på att vara ett barn och ha roligt.. :)
Kram.
#26 läs mitt inlägg en gång till,,, eller kanske du inte förstår vad jag skrev, låt mig förtydliga. Kortfattat och med andra ord = mindre skräpmat, mer bra mat…
Hänger du med….
Ja jag såg ditt svar men det spelar ingen roll. Helt jäkla fel att ge tips till en sådan person.
#29 Läs mitt inlägg en gång till eller be någon annan förklara för dig … Jag skrev - byt ut sockret till bra mat.
ja jag ser det. Men följande om en person skriver så dr kan man väl misstnka en ätströning och då suger man åt sig av tips som en svamp, Därför förstår jag inte hur man ens kan nämna nått av något kring mat som är tips. Liksom skriver man byt ut socker. Kan det betyda sluta ät allt socker. det kan lätt bli fel, så menar jag!
jag äter ju då lchf och har gått ner hittintills 8 kg på 8 månader. Jätte nöjd med det.
har ca 15 kg kvar att gå ner
Jag skulle också säga: Ät riktig mat i första hand. Kött, fisk, ägg, grönsaker, och rejält med fett. Då håller man sig mätt och behöver inte tänka på mat. Suget försvinner, en ljuvlig känsla. Sedan behöver man inte vara superstrikt, inte när man är 13 och absolut inte behöver gå ner i vikt. Som mat att ta med skulle jag snarare rekommendera hårdkokta ägg och makrill i tomat; det är mat att hålla sig mätt på och som ger näring för att orka. Själv har jag aldrig lyckats bli mätt på sallad och frukt; när jag åt på det viset så åt jag var tredje timme och tänkte jämt på mat. Men som tillbehör till maten tycker jag det är ok.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jisses, jag läste nog lite slarvigt här
. 13 år då ska man koncentrera sig på att äta riktig mat precis som #33 skriver.
ser också att det är en förhållandesvis gammal tråd som det väckts liv i…
Hon som har skapat tråden har inte skrivit någon anna stans än i denna tråd om jag läst rätt? Kanske är dags att ta bort en sådan här tråd, den är gamal, folk missaratt läsa. Tror inte någon här inne vill ge en 13 årig tjej bantingstips i alla fall för det är vad den här tråden handlar om från början, hon vill gå ned i vikt.
Det har redan skrivits många gånger att vi inte tycker hon ska gå ned i vikt så det behöver inte heller påpekas igen, därför kanske det vore bra om tråden låstes?