Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2191 ggr
Linda-J
0

Hur gör man med bränneslor?

Jag har hört att brännäslor ska var nyttigt och jag undrar om någon här inne har provat det. Det närmaste jag har kommit det nu är Bluesaft som jag dricker men är nyfiken på om någon av er har testat detta

mvh

linda

Lorita
0

Man plockar dom på våren och tillreder som senat har jag förmig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tatsja
0

De späda nässlorna bli jättegod soppa.

Så här skriver Wikipedia.

De späda vårskotten kan skördas till föda (nässelkål och nässelsoppa). Stjälken har tidigare använts för att ge bastfibrer. Nässlorna rötades och bearbetades till fibrer precis som lin. Fibrerna är mycket korta och svåra att spinna, men blandades ibland ut med lin. Nässelfibrerna spanns till ett fint tyg, nättelduk (det vill säga nässelduk). Förr användes även roten till textilfärgning. För att hålla mal och skadeinsekter borta kan man ha en nässla i en blomkruka.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Anega]
0

Så här års är dom inte så goda att göra soppa eller stuvning på. Men du kan göra te att dricka eller skölja håret med.

Linda-J
0

Vad har ni haft på er för att plocka dem?

har ni bilder kanske på vad man ska plocka och vad som ska slängas? eller rekomendera en bra sida om detta kanske?

[Anega]
0

Jag har haft diskhandskar på mig. Engångsplasthandskar är för tunna. Om du plockar på våren tar du hela det lilla skottet som sticker upp runt 5 cm. Senare brukar jag ta översta decimetern bara, vet inte om det är "rätt".