Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2882 ggr
eloize
0

Recept... hälsosam mat...

hej hej!

har totalt idé torka nu…. *suck*

behöver er hjälp!!!

skulle vilja ha recept eller länkar till recept med kyckling och fisk.  hälsosamt och fettsnålt, gärna mkt grönt utöver själva proteinet…. grytor, röror, burgare, ja allt! 

så in med era bästa recept nu!!

Lorita
0

Jag brukars kära kycklingen i strimlor wocka den och på slutet wocka med lite strimlade grönsaker. Använder jag frystagrönsaker så brukar jag tina dom först och låta en del vatten rinna av.

Idag finns det hur många wock påsar av grönsaker i frysdisken som helst så man kan variera i det oändliga med grönsaker.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Calmare
0

Hur menar du med hälsosamt och fettsnålt…?

Maria
0

#2 Precis som många andra som inte äter LCHF så menar hon kanske mycket grönsaker och måttligt med mättat fett?

/Maria

eloize
0

#2 ja som redan #3 sagt mkt grönsaker, gärna ej rött kött….

näringsrik mat utan för mkt fett i det, kanske inte t.ex kyckling köttfärssås med massa grädde… utan kyckling köttfärssås med t.ex sojamjölk eller liknande…

alltså så lite fett som möjligt och så nyttigt som möjligt!!

#1 tack för tipset!

kan tillägga att wokningar behövs inte mer recept på! *ler*

Calmare
0

Du menar lightprodukter med en massa tillsatsmedel?

Lorita
0

#5 lägga av nu, vill du föra fram kolhydratkost så gör det på ert forum, eran säck har ett helt eget krypin

Maria
0

#5 Skojar du eller har du ingen kunskap alls om mat…Obestämd

/Maria

eloize
0

#5 ursäkta mitt språk nu men vart f*n kommer light produkter in i bilden där jag ber om hälsosam mat?????????????

vart är lightprodukter hälsosamma??? tror du jag är dum eller?

jag ber om HÄLSOSAM mat inte light mat…. är en väldigt skillnad på mat med lite fett och mest grönsaker och vitt kött och lightprodukter…..

som sagt ursäkta för tonen men detta är löjligt, att idiotförklara mej på detta sätt är fult av dej….

skulle jag vilja ha light mat så skulle jag väll be om det och inte häslosam mat.  *suck*

Calmare
0

Bra mat, är en naturlig, för människan anpassad kost såsom kött, fisk och grönsaker. Soja lär inte vara så bra som människoföda. Vill du ha recept så googla på det du vill veta. Glad

eloize
0

#9 tack för råden men det var inte dom jag behövde, tack för din hjälp….. behövs inte mer……

Calmare
0

Varsågod! Glad kyckling och recept ger ungefär en halv miljon träffar…  Flört

eloize
0

#11 som sagt var inte dom råden jag behövde tack……

Calmare
0

Hej Eloize, när jag läser vad du vill ha i inledningstråden så är det länkar till recept. När du googlar på recept och kyckling så får du massor av länkar. Glad varsågod!

eloize
0

ja men nu var jag ute efter länkar inte tips om google…… google känner jag väl till, och vet att det finns massa länkar där med kyckling m.m….

men jag var ute efter recept tips som folk här har provat inte bara nått random från google……

men tack ändå

vornanen
0

Jösses som den här tråden utvecklades konstigt. 

Det som jag ska försöka förklara nu har jag fått skriva om tre gånger, haha. Du får ha överseende med mig just nu..Oskyldig

I vilket fall brukar jag köpa kyckling, filéer, klubbor eller hel kyckling som jag marinerar och kryddar själv som jag lägger ner i en keramikform med lock (den ser ut att vara gjord av typ, lera… eh) och låter den gräddas (?) där tills den är klar. Det blir en väldigt speciell kyckling och det sättet är det bästa jag vet när jag gäller kyckling. Speciellt när skinnet blir lite knaprigt..

Lorita
0

#15 lergryta menar du? vad det låter gott, jag tror jag har en i källaren som kanske skulle få göra ett besök i köket Oskyldig

Hur lång tid för kycklingklubborna och temperatur i ugnen? Blöter du grytan innan?

Det blev hundra frågor nästan Skäms men det var för att det lät så gott Skrattande

Maria
0

Lergrytan jaFlört den får man plocka fram. Det var länge sedan.

/Maria

vornanen
0

#16 Ja, det är nog precis vad jag menar, haha. Dom är helt sjukt bra att använda och man kan till och med göra kycklingen i micron i en såndär, tro det eller ej. Perfekt iallafall för mig som är student fast ugnen tar ju inte lång tid att värma den heller iofs. 

Man får nog räkna med absolut minst en halvtimme, var ett tag sen jag gjorde det nu så jag minns inte riktigt, men det är ju bara kolla efter en stund hur kycklingen ser ut. Minst en halvtimme kan jag säga iallafall. 

Det spelar nog ingen roll om man blöter grytan innan, det har väl mest med att göra att den inte ska riskera att spricka? Eller är jag ute och cyklar? 

Är inget proffs på matlagning, man kan nog kalla mig nybörjare .. Skäms Men just detta är något som jag verkligen har lyckats med!

Maria
0

Fast jag har för mig att man blöter den för att det ska ge vätska åt maten. Lite ångning så att säga…

/Maria

vornanen
0

#19 Jaha, hade jag ingen aning om. Nybörjare som sagt.

Men om kycklingen ångas borde ju skinnet logiskt sett inte bli knaprigt. Eller..

Äsch, mor min är hemma snart så jag kan fråga henne vad hon föredrar för mig själv törs jag inte lita på =)

Maria
0

Nu var det jättelängesedan jag gjorde kyckling i lergryta men jag har för mig att jag la den i vatten innan. Satte den i kall ugn och att det tog ganska lång tid men som sagt minnetObestämd

/Maria

Calmare
0

Eloize, messade över ett favvorecept här är ett till. Glad

Kyckling i Chilisås  6 port 

1 kg kycklingfileér

3 dl grädde(eller soya alternativet)

½ dl chilisås

1 pkt bacon(man kan hoppa över bacon)

chilikrydda

salt o peppar

smör

Skiva upp fileérna i mindre skivor. Stek dom i lite smör så dom får färg. Krydda med salt o peppar.

Lägg kycklingen i ungsfast form. Skär bacon i små bitar och stek efter kycklingen. Fördela baconen över kycklingen.

Blanda grädde och chilisås och krydda med lite extra chilikrydda. Häll såsen över kycklingen.

Sätt in i ungen på 225 grader i ca 25-30 min tills rätten fått fin färg och grädden tjocknat till lite.

Servera broccoli eller brysselkål till

Smaklig måltid!

Maria
0

Så gott det lät…slurpFlört

/Maria

Lorita
0

#22 1 pkt bacon(man kan hoppa över bacon)Obestämdkan man??Skämsinte jag det är en av mina favorit "kryddor" Skrattande

Lät jättegott Flört

Calmare
0

#24 min favorit oxo, men Eloize ville ha det lite mer fettsnålt Flört

Lorita
0

#25 då är det ju bara att ta 2 dl mjölk och 1 dl grädde i stället eller?

Calmare
0

#26 Det är en variant, det är helt fritt att förbättra efter egen smak och tycke Glad

eloize
0

tack för tipsen dom låter kanon! lite små justeringar så blir dom toppen!!

Tisdag
0

En sommar favorit

Rökt fisk (tex. makrill, lax eller sik) Till det en sås av Cream fraiche, kryddor och färska örter. + En god grön sallad.

eloize
0

Nån som har ett bra recept på nån god gryta med kyckling och grönsaker?

eloize
0

Tack hittills för dom recepten som trillat in!!!

ska se till och köpa hem en lergryta!! Tungan ute

nyborjare08
0

#30 Skär kycklingfiléer i bitar och stek så att de blir genomstekta. Fräs lök och vitlök med curry. Lägg i kycklingen och tillsätt favoritgrönsakerna (broccoli, blomkål, sockerärtor, brytbönor, eller vad du gillar) Häll på kokosmjölk och/eller creme fraiche och grädde. Låt puttra ihop. Voilà! Glad Curryn kan bytas mot annan krydda förstås. Jag tycker att det kan vara gott med en blandning av spiskummin, koriander, kanel, kryddnejlikor, salt och peppar.

eloize
0

#32 Tackar!

Karmatarerskanise
0

Jag brukar stycka kycklingen, sen kokar jag sen i buljong, kryddpeppar, lagerblad, vitpeppar, salt och lite socker. HAr i morötter, vitlökar och vanlig lök. Serveras till ris.

Lorita
0

Här hittade jag en sida med mycket recept

eloize
0

Tackar!

[Anega]
0

http://www.middagsfrid.se/exempel_pa_en_leverans.aspx

På den här länken, en bit ner på sidan under rubriken Veckoblad, finns en PDF med inköpslista och fyra goda, nyttiga middagar.

JAUS
0

Här finns ett recept på kycklingsallad. Du kan väl öka grönsaksmängden något om du vill.