Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4750 ggr
[luneri]
0

Överkänslig mot glutamat?

Är osäker vart jag skulle skriva detta inlägget, men hamnade här.

Jag undviker vanligtvis glutamat helt och hållet, men den här gången har jag gjort ett undantag då jag var inneboende hos en familj förra veckan, som jag tror använder glutamat i sin mat rätt ofta. dessutom har jag ätit ute på kinaresturang under den veckan.

Dessutom åt jag chips igår, men efter det mådde jag inte så bra! Jag fick jag hjärtklappningar och svettningar och det var väldigt obehagligt. på grund av det kunde jag inte sova på flera timmar under natten.

Kan det vara så att jag blivit överkänslig mot glutamat?

Är det någon annan som fått symptom av glutamat?

Annica38
0

Sök eller skriv ett inlägg på Kolhydrater i Fokus! Där har jag läst om flera som har stora problem med symptom av just glutamat.

Lycka till!

Maria
1

Jag använder glutamat i maten emellanåt och har faktiskt aldrig märkt av detta.

Men visst kan man vara överkänslig mot det mesta.

Dina symtom däremot kan komma ifrån princip vad som helst. Du får kanske testa dig fram om du vill veta?

/Maria

[luneri]
0

#1 Jag gick in och tittade i kolhydrater i fokus men hittade inget:S

#2 Ja de ska jag göra. Men just nu ska jag ändå fortsätta undvika glutamat även om jag äter hos vänner eller resturang. Tror ändå det är boven.

Jag åt väldigt mycket glutamat när jag var liten utan att jag visste om vad glutamat var förnågot. kanske blivit för mycket för min kropp. Jag har läst att kroppen inte kan bryta ned glutamat och finns därför kvar.

Maria
0

Ett klipp från Wikipedia:

Det finns indikationer på att glutamat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar som Parkinson och alzheimer.

I försök på råttor har extremt höga doser natriumglutamat i kosten tagits upp i tarmen till blodet som glutaminsyra och sedan påverkat nervsystemet i de delar som inte skyddas av Blod-hjärnbarriären. Nerver har bland annat blivit överstimulerade och dött. Det pågår en debatt och forskning på om detta är relevant för människor och om de små doser natriumglutamat som finns i kosten kan vara skadliga.

Barn med ADHD-liknande symptom har i en amerikansk studie har också uppvisat upptill två och en halv gång mer natriumglutamat lagrat i hjärnan än normalt, vilket dock inte behöver ha någon koppling till natriumglutamat i kosten. [1]

Nu får man inte glömma att detta är forskning i "barnstadiet" så alla sådana här rapporter ska man läsa med viss reservation…

/Maria

Maria
0

OT. Vad konstigt liten min text blev på slutet??? (#4)

/Maria

Hausswolff
0

Jag tror inte att det är helt ovanligt med glutamatintolerans (?), jag vet några stycken som inte tål det något vidare.

Å andra sidan känns det ju ganska rimligt att kroppen reagerar när man stoppar i den något helt onaturligt. Obestämd

JAUS
1

Jag har nolltolerans gentemot tillsatt glutamat. Inget nervgift för min del.

[luneri]
0

Ja jag tcyker inte heller om glutamat, men ibland är det så svårt eftersom det finns glutamat  i många lisvmedel i affären och framförallt om man äter hos bekanta så kan man nästan räkna med att det är glutamat i maten iallafall det jag har sett.

Maria
0

Vi får i oss så otroligt mycket onyttigt via mat som kött besprutade frukt o grönsaker och för att inte tala om alla krämer och deo som tränger in i huden men visst är det bra att vara observant…

/Maria

JAUS
0

Då skall man ju äta obesprutat ekologisk mat och göra sina egna hudkrämer. Jag använder ekologisk kokosolja, mandelolja och macadamiaolja på min hud.

Maria
0

Fast den sista tiden har det ju kommit en del larmrapporter om att det fuskas otroligt mycket med att just kalla varor för "ekologiska" tyvärr…så vi får nog i oss en del ändå fast bryr man sig inte så är det ju värre förståsFlört

/Maria

JAUS
0

Man få väl köpa de varor som man litar på är ekologiska. Krav är ju strängare än andra märkningar så jag väljer den om möjligt.