Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2973 ggr
Winta
2009-06-02 16:21
0

Rätt mat

Hejsan!

Skulle va tacksam för all tips av er som vet mest om denna området. Jag är en av de som har (stor) fet putmage även ändå är liksom "smal" människa smala med armar och benen. Bara stora magen, en del kan uppfatta som jag var gravid och så. Det berodde på min ätstörningr jag haft och ibland får återfall och frossar för mkt på kvällarna.Det har gett mig dålig självkänsla i många år och nu vill jag göra något åt det.

Har köpt joggningskor och årskort (Förra året) men dessvärre använder inte dem och jag själv är lite rädd för skadorna för jag inte äter ordentligt, nästan aldrig lunch pga jag inte vet hur mycket och vad för rätt mat jag ska äta.

När jag pratade med träninginssuktören innan jag skulle börja träna så blev jag lite besviken när han inte kunde ge mig rätta svar, med maten. han sa bara att följa det vad jag känner för att äta.

Ja sen gick min träning i vågor… slutar ett uppehåll och kommer tillbaka pga rädslan för dålig ordning för maten.

Skulle va tacksam för vilken rätt mat man kan få. Eller om ni har bra länktips. PS: jag har även redan kollat på nätet men gör mig ändå osäker. Troligen att det behövs "pratas" här…

Oj det blev lång här och hoppas ni är villiga att besvara…

Lorita
2009-06-02 22:14
0

Konstigt att han inte ville hjälpa dig med maten, kanske för att många tycker/tror/vet så olika Oskyldig

Jag kan bara säga vad jag tror, rena produkter, grönsaker, kött/fisk, lite pasta/bröd/ris typ till det. Regelbundet 3-4 gånger om dagen varvat med någon frukt. Mängd så man blir mätt men inte övermätt, som dryck vatten eller mjölk.

Sen ska maten vara god med lagom mycket guldkant Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Halvdansken
2009-06-03 11:51
0

Ja, det är ju en omöjligt fråga, det har ju gått religion i vad man ska äta nu. Talliksmodellen, LCHF, GI, Stenålder, 3-timmars….

Själv käkar jag enligt LCHF, dvs att man drar ner maximalt på kolhydrater och lägger till mättat fett, typ smör. Så lite fibrer och frukt som möjligt.

Oftast upplever folk att just magen blir mindre av detta, och det finns andra hälsofördelar också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mervi
2009-06-05 22:30
0

Stress påverkar också, ofta lägger sig kilona kring magen då.

Överdriven tränande kan också stessa. Lagom är bäst.

Ett tips är att äta mindre pasta, bröd och mer grönsaker och naturligt fett. Mjölkprodukter kan också göra att magen svullnar.

Lill-Kisse
2009-06-06 18:59
0

Magen putar nog inte ut för att man äter. Oftast beror det på att man inte har en bra muskelkorsett, som håller ihop och ger stöd till alla inälvor som ligger där. Det enda jag känner till som hjälper, är att göra sit-ups. Med vältränade muskler kring magen, kan man äta massor utan att magen ser stor ut.

Beträffande bra mat, så säger kostrådgivare, näringsexperter, dietister och tränare att man ska äta variationsrik kost. Det låter ju rimligt med tanke på att man får i sig olika nyttiga ämnen och vitaminer då, utan att behöva fundera på tillskott o dyl. Samtidigt är det trevligt för att man kan äta omväxlande.

Winta
2009-06-06 23:04
0

Tackar för era rader!  GladJa jag tänkte också på stressen som kunde påverka en del också. Har läst om att man ska undervika äta allt som är vitt varor = t.ex mjöl (som bröd, pasta och så vidare) men sen säger en som är dietest själv att det är synd att man ska undervika för vissa av dem är bra också. beroende på hur ofta man äter sånt också..hm.

I min släkt är det många som har putmagar (Det är väl nog äftligt?) och en del är mulliga (som man ser det vanligt), skillnad med mig som är smal, smala benen o armar som gör dte jobbigt när en del frågar eller obekväma byxor med trånga runt magen. osv…

Sen kanske att jag frossar sent på kvällar som gör det värre. Det är svårt när jag försöker undervika att äta lite för mkt på kvällarna. även goda saker. Det kanske också avgör på min vilja, att man måste ha stark vilja att göra det…mmm..

Lill-Kisse
2009-06-06 23:29
0

Läste du inte mitt inlägg? Är du redan smal med smala armar och ben, ska du inte dra in på maten. Du kan äta jättemycket och vilken tid på dagen som helst (på kvällarna också) utan att magen putar ut, om du ser till att skaffa dig muskler som håller in magen. Sit-ups är det enda som hjälper och det är fantastiskt effektivt.

Hausswolff
2009-06-09 18:53
0

Nejnejnej, man kan INTE punktbränna bort fett, varken med sit-ups eller med annan träning. Har man en fettdepå kring buken så kan man inte trolla bort den genom att bygga muskler bakom. Bukfett är dels ärftligt, men kan också byggas på av olika typer av förtäring, alkohol är ett sådant exempel. Därav uttrycket ölmage, som ofta drabbar även smala personer. Dessutom har kroppen en benägenhet att hålla fast vid just bukfettet och det kan vara besvärligt att bli av med. Kroppen lagrar gärna västka just ring buken vilket också ger ett putigt intryck.

Träna gärna ändå,det är nyttigt för kroppen på många sätt, men om du gör det i syfte att bli av med "putmagen" tror jag att du kommer att bli besviken.

aggeelin
2009-06-09 19:25
0

#7 - jag har alltid tidigare lärt mig att det inte går att punktförbränna - men - nu finns det vetenskap som påstår det (har inte ref just nu) men de blir ifrågasatta av andra experter. Handlar inte så mycket om att punktträna som andra åtgärder

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Lill-Kisse
2009-06-09 21:47
0

Ja, nu uppstår frågan om Wintas putmage bara består av fett eller om det saknas muskler som håller ihop alla lösa delar. Nog har det fungerat bra för många andra att få plattare mage med sit-ups. Det bör hjälpa mycket bättre än att dra ned på maten, vilket inte förefaller vara så smart för en person som är smal i övrigt.

Mervi
2009-06-09 21:52
0

Att dra in maten är säkert ingen ide, då blir kanske benen och armarna ännu smalare och så putar magen ändå. Prova på situps och se om det hjälper.

Tisdag
2009-06-10 00:24
0

Mitt bästa knep är att "spänna magen innåt", bålen stärks och då putar inte så mycket ut.

Hausswolff
2009-06-10 09:45
0

#11 är inne på rätt spår. Att hela tiden tänka på sin hållning och att alltid hålla lite spänn i bålmuskulaturen gör stor skillnad. Det kan kännas lite jobbigt i början, men när kroppen vant sig vid att använda musklerna konstant så går det av sig själv.

Vad skulle putmagen bestå av om inte fett? Även om muskulaturen är slapp så kan putmagen bestå av antingen fett (vilket är vanligast) eller ett överskott av skinn (om man nyligen fött barn t.ex.). Är man normalviktig bör man inte banta, och den här typen av fettansamling just kring buken är oftast ärftlig och lite knepig att rå på.

Rör på dig, gör gärna övningar för hela bålen och tänk på din hållning och att du hela tiden bibehållen en liten spänning i musklerna kring just magen. Om du ska träna, var mycket noga med att lära dig göra övningarna rätt, annars finns risk för skador.

Lycka till!

Mitralis
2009-07-22 00:44
0

#12 Bra att du påpekar att man bör göra övningar för hela bålen och att man bör bibehålla en liten spänning i magmusklerna.

Coreträning är bra bål och rygg träning. Man får inte glömma bort att träna ryggen när man tränar magen.

Hittade en sida där det stod

"För att stärka magen ska man träna magen på två nivåer. Dels genom så kallad core-träning som framför allt stärker bålens yttre muskler, dels genom att hela tiden upprätthålla en lätt spänning i magens inre muskler.
-Tänk på att alltid hålla in magen lite lätt. Det ska kännas som spänningen när du hostar till, inte mer. Den inre spänningen stärker musklerna och skyddar ryggen. Samtidigt som du får bättre hållning och finare figur"

Andina
2009-07-22 13:18
0

Detta med "bålspänning" är nå't jag gjort i hela mitt liv. (Nu är magen för stor dock för att kunna "döljas" med hjälp av denna "metod"… Skäms…)

Men vad jag vill säga är att det finns en klar nackdel med att 'ständigt gå och spänna magen' - det är att du inte kan andas fritt! När du spänner magen andas du sämre och när du inte kan andas fritt så skapar du mer spänningar i hela kroppen… och när du är spänd kan du inte andas bra.. och när du inte kan andas…. osv…

D v s du skapar en fysiskt stressad kropp som skapar inre stress - och stress skapar övervikt…
Andning är avslappning - och livsnödvändigt!

Testa själv - spänn din mage och se hur fritt du kan andas. Låt din mage, buk, ja hela kroppen, slappna av - och känn efter hur fritt du kan andas!

Så till alla oss som gärna vill "hålla in magen" så tror jag att det är bättre om vi inte gör det hela tiden, utan istället fokuserar lite på att andas bra också.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mitralis
2009-07-22 15:03
0

#14 Ja, det är ju inte så tokigt att andas hellerFlört

Man kan säkert hitta någon avvägning som funkar.

HannaM
2009-07-23 02:04
0

En dietist kanske inte är fel om du fortfarande har kvar spår av ätstörningen. Någon som kan hjälpa dig att få en struktur kring maten. Det tror jag är ditt största problem just nu, inte vad du äter lite mer hur, att du faller in i frosseri och så. Men, har du tänkt sikta in dig på lchf eller stenålderskost eller någon extrem veganform så är väl dietister inte till så mycket nytta. Tänkte nog mest på att skapa ordentliga rutiner så du kan slippa frossandet.

Calmare
2009-08-13 01:21
0

Hej Winta, hur har det gått för dig? Glad

Winta
2009-08-14 00:28
0

Tackar för all tips här.. och Calmare: tack för omtanken :)…

Denna inlägg kan bli LÅNG…var förberedd för lång läsning.

PS: jag kan inte hänga precis på allt vad som skrivs däruppe så jag får för det skriva hur det ser ut för mig idag.

Hur ska jag börja… Slutat med godisberoende och har inte ätit godis på mer än en månad… förutom bara fika med vänner, eller bjuda på när jag får besök. Dricker bara vatten, kolsyra vatten… inget såna juice eller läsk lika ofta längre. Då och då blir det Mcdonalds eller pizza. Det går mig på nerverna ibland när jag var sugen på choklad eller lösgodis..

Magen står där fortfarande ja… och flinar år mig. "mig blir du inte av med!". Tålamod och tar tid. Ang hassulfs inlägg om att det kan vara ärfigt, kanske det, för jag märker inom min pappas sida har alla det (även de såg mer normala ut, som mullig och så medan jag är mer smal med putmage).

Sen förra veckan har jag börjat jogga lite, och igår. långa promenader med hunden. Motivation är ganska bra men jag står fast på det att undervika äta något sött… jag har hemsk sockerberoende och äter varje dag men nu idag… Nepp.

Jag ska till Vårdcentralen den 24 augusti, äntligen! Jag ringde dem början av juni och de sa bara att jag får vänta till hösten…inte klokt det eftersom en del har det värre. Det gällde om en plats mellan magen och bröstet har jag haft ont sen några år. Har varit några kontroll men nepp, hittar inget fel. Brukar få ont, det svider när jag äter för mkt eller för lite, sen ingen någon anledning får ont i en vanlig dag.

Har liten misstänke att det kanske kan vara gallsten eller något sådant. Ingen aning, kanske någon här vet?

Sen har jag funderingar också för jag har blivit opererad två gånger med magen att göra, första är blindtarmen och sen tarmvred så de fick ta bort en bit av tarmarna o sy ihop. Kan det vara anledning at det påverkar?

Ursäkta.. om det blir lite rörligt inlägg, funderingar och frågor här…

Ni får svara om ni vill… efter min långa inlägg.

Winta
2009-08-14 00:33
0

En inlägg till! om Dietesten, har varit kontakt med en gång men såg priser var så höga så jag inte hade möjlighet ang min ekonomi, och blir mer problem i höst…men får hoppas det ordnar sig till slut. Även jag har denna tanken ibland, om Dietesten…

HannaM
2009-08-14 00:35
0

#19 Finns ingen möjlighet att få remiss till dietist om du berättar om dina problem med mat? Eller är det fortfarande lika dyrt? Det är det säkert.. dumt.

Winta
2009-08-14 00:55
0

HannaM: Det funderade jag också på att jag kanske skulle få möjlighet genom läkaren med remiss dit…  Hoppas det skulle gå bra…

HannaM
2009-08-14 00:57
0

#21 Fråga kan man alltid, det värsta man kan få är ett nej. Helt klart värt ett försök!

Calmare
2009-08-14 12:23
0

Winta, hur ser din "kostvecka" ut och hur ser din "träningssvecka" eller en normal dag ut när du tränar respektive inte tränar? Glad

anarco
2009-08-21 17:33
0

skönt att så många fortfarande bryr sig om andra, trodde det var en utdöende sak i sverige…

Tror att operationerna gjort en del ( har själv lite av den problematiken ) Tror som några nämt att mat i all ära är problemet, hade det vart rellaterat till för mkt god mat, borde det synas på andra delar.

Att män ( spec män ) får " öl " mage är att matsmältningen sakta sjunger / slöas ner  desto äldre man blir, vilket gör att de goa ölen man gärna tar sätter sig gärna. Att motionera och att äta " snabb förbrännande mat ) kan vara en hjälp ihop med daglig motion. Vatten i mängder är en mycket bra sak, då man oftast fyller buken med en viss mättnad, vilket gör att sug efter socker och annat kan försvinna.

Jag tror du är helt på rätt väg, motion, bra mat ( mindre socker och kalorier. ) Prova att höja protein intaget, vilket gör att du drar nytta i muskler om du tränar .. ( allt inom rimlighetens gränser och i lagom dos )

All lycka till!

Winta
2009-08-24 23:06
0

Hejsan! nu får jag skriva lite rader hur det gått. Jag har forftarande hållit fast att inte äta godis… men dessvärre om att fika i stan, bjuda på vänner nrä de kommer på besök.

Idag har varit hos vårdcentralen och berättat om min matproblem och det ser postivt ut och att jag ska prata med distaktsjuksköterskan p åtorsdag om min utveckling, vad för mat… och om det syns att jag behöver mer så skickar de in remiss till sjukhuset, där det finns dietest som jag kan få kontakt med.

Jag ska få tips med olika maträtter vad jag kan göra. När jag är med min gubbe så äter jag bättre än som ensam. Vi är särbos och trivs bra med det så vi låter ha det så. Det är vanligt bland många folk som äter dåligt som själv hemma.

Träningen har jag fått ligga på hyllan ett tag efter har ätit dåligt på sista tiden. Så det blev cykling eller långa hundpromenader, än ingenting. Jag är ganska bra rörlig av mig men det nog behövs mer.

Tack för era omtanksamma meningar! :)…