Tips på mat
Jag ska flytta till en kola på sönda och behöver lite tips på billig och mätande mat man kan fixa till frukost, midag och kvälls mat. Vi får köpa mat om vi vill på skolan men efter en diskution med mamma kom vi fram till att jag ska försöak göra lite själv
Jag kommer ha 5320 kronor i månaden men av dom ska jag försöka spara lite av med så man kan göra nåt kul någon gång
Så har ni något tips på olika billiga, goda och mätande mat?

Frukost tycker jag är svårt, just nu så är det en snabbmacka och sen någon timma efter att jag jobbat en yogurt, då är jag mätt till Lunch.
Jag börjar jobba 6.30 lunch har vi 12 ca.
När det gäller maten så vet jag ju inte dina förvarings utrymmen men för mig så är söndagen en dag då jag gör mycket mat, steker kyckling eller gör filér i ugnen (kyckling kan man ofta köpa billigt och då köper jag några kg.
Om låter kycklingen tina över natten så den fortfarande är lite frusen, då är den lättare att skära i strimlor också kan man woka den snabbt med grönsaker (finns massa roliga påsar att köpa i frysdisken)
Sen så rekommenderar jag dig att se i annonsbladen efter vad som är billigt och köpa rena produkter, undvik korv då det ofta är fyllda med konstigheter och inte så mycket kött.
Så hellre rent kött och mycket grönsaker (det frysta är utmärkta) än färdiga produkter som köttbullar och korv. Det är godare och nyttigare och du är mätt längre.
vi som går den kursen jag ska gå nu delar på ett JÄTTE fint kök där de vart kock utbildning.. Redigt lycks är de.. Vi delar på kyl och frys så vi får märka allt och så givetvis så har vi kyl spis och mi´kro i stalet med så man kan värma maten

Det låter ju som rena drömmen
om man bara stålsätter sig och inte börjar köpa mat så brukar mat låda funka jättebra. Jag blir ofta glad på jobbet att jag har med matlåda, för min mat ser oftast godast ut och jag har mer grönsaker är lunch maten.
På fredagar köper jag mat för då finns det räkmackor för 30:- och jag älskar skaldjur.
Vi får köpa frukost, lunch och kvälls mat om vi vill.. jag har varlt att bara köpa lunchen och laga rästen själv.. Tycker de faktis de är kul att göar maten själv med ^^
Köttfärs, falukorv och kyckling är saker som man kan använda till mycket. Dessutom är det inte så dyrt.
Av köttfärs kan du göra: köttbullar, köttfärslimpa, kålpudding, köttfärssås, lasagne, olika pannbiffar m.m
Av falukorv kan du göra: Steka den som den är, gratänger, grytor, tärna i soppor, korv stroganoff, m.m
Av kyckling kan du göra: strimla i grytor, grilla med god fyllning, koka med currysås, massor av grytor m.m
Du verkar ju dessutom ha tillgång till frys så då kan du göra större mängd och frysa in. Ni kan också laga mat tillsamman. Himla roligt.
/Maria
Bra grönsaker att ha hemma som är nyttiga, billiga och användbara och hållbara är vitkål, morötter och lök.
Vitkålen kan du strimla i sallader, använda i grytor, kålpudding, stuva eller koka soppa.
Morötter kan du riva, koka, ha i sallad, göra soppa på, riva i köttfärssås som är jättegott och drygar ut färsen.
Lök ingår i många maträtter och passar till det mesta.
/Maria
Tack för tipsen bumbleboo :)..
Ett annat tips är att lägga bönor i blöt och koka dagen efter. Kidneybönor, svarta bönor, kikärtor m.m. Det går inte att jämföra med dem på burk.
Dessa kan användas i sallader och grytor och går alldeles utmärkt att frysa.
Frikadeller är bra att ha i frysen och ta fram som "tillägg" i olika soppor.
Här kommer ett recept som givetvis går att dubbla.
500 g fläskfärs
3 ägg
3 dl mjölk
salt och peppar
Smeten blir ganska lös. Koka upp i liter buljong (ex. buljongtärning) Klicka i lagom storlekar på frikadellerna med sked och låt småkoka i 10 minuter ca. Sedan får de rinna av.
/Maria

En redig macka behöver man också då och då. Tyvärr har bröd blivit dyrt att köpa, så man tjänar massor på att baka matbröd själv. Det är riktigt roligt att baka matbröd och att variera ett grundrecept med rågbröd går bra. Köp en påse rågsikt och följ receptet på påsen.
Lägg till en nypa av annat mjöl, fullkorn eller brödkrydda ibland för att variera. Man kan baka fyra rågkakor på en plåt eller forma två limpor. Det blir ju mycket på en gång och bröd kan frysas in, så du har färskt bröd hela veckan.