Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2125 ggr
Lorita
2009-10-02 10:46
0

Modedieter förvirrar

Olika modedieter förvirrar och tar bort fokus från det som är viktigt med vår kost, nämligen förhållandet mellan energi (kalorier) och näring, inte förhållandet mellan fett och kolhydrater. Dessutom behöver vi hjälp att välja rätt livsmedel i affären eftersom 25 % av de livsmedel vi köper är rena skräpmaten. LÄS MER 

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Calmare
2009-10-02 13:21
0

Läste vidare där, hela sidan är en annons från ett företag som heter Tappa AB, dom säljer stegräknare, hopprep, gåstavar.  Tappa.se

Maria
2009-10-02 19:16
0

Det må vara en annons men texten handlar om Bertil Orsmark, kemiingenjör och detta var publicerat i tidskriften Medicinsk Access nr 6, 2009.

Jag tycker det är väldigt intressant och ganska förnuftigt.

/Maria

Lill-Kisse
2009-10-02 23:55
0

Korta citat kan lätt misstolkas, så att man drar förhastade slutsatser. Man behöver en mer detaljerad beskrivning.

Jag tog fram artikeln i nämnda tidning och fann den läsvärd, sedan jag läst igenom hela och reflekterat över vad denna man försöker säga. Det är vårt behov av näringsämnen och näringsinnehållet i maten han som kemiingenjör koncentrerar sig på. Det är i samband med hans kritik av vad som klassas som "livsmedel", som han fann att ca 25% är skräp, dvs att han inte anser att läsk, godis o dyl hör hemma inom termen "livsmedel". Då får man en mer nyanserad bild av vad han vill framföra. Det han och många av oss andra menar med "mat" är inte till 25% skräp.

Personligen har jag inte tänkt på godis, läsk, öl, vin och sprit som "livsmedel". Det är maten som hamnar på tallriken jag klassar som mat och livsmedel. Är det inte så vi faktiskt i allmänhet tänker?

Lorita
2009-10-03 09:51
0

#3 jag har länkat till artikeln man får nämligen inte kopiera av allt.

Tyvärr är det så att aven mycket av det som vi inte räknar till godis också är rena skräpet, näringsmässigt. Det där som ligger i en gråzon, mat man kan äta någon gång men när det blir för mycket då blir det inte bra.

Som det stod i artikeln så är det viktigare att sätta fokus på den kunskapen, än olika dieter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lill-Kisse
2009-10-03 17:35
0

#4  Det har du säkert rätt i. Då kan det bli brister på vissa näringsämnen om man äter väldigt ensidigt.

Mitralis
2009-10-04 15:47
0

Jag tycker inte att det var några konstigheter med den där artikeln. Jag tror absolut att det är som det stårGlad

Hausswolff
2009-10-05 17:49
0

Visst har han rätt, herr Orsmark, men det hjälper inte när folk ändå har en helt skev uppfattning om vilka livsmedel som innehåller mest näring.

Han skriver att det primära är att få i sig det kroppen behöver, men hur många äter så idag? Folk stoppar i sig frukt och grönsaker som aldrig förr, övertygade om att det är nyttigt.

Och det är inte bara godis som är "skräp". Det finns gott om livsmedel som innehåller en massa dumheter som kroppen absolut inte har något behov av, titta bara på alla light-produkter.