Matkostnad
Eftersom vi kommit in på detta i en annan tråd så tänkte jag det var kul att veta hur mycket ni andra gör av i matpengar och andra fönödenheter under en månad?
/Maria

CA 60-70 kr person och dag, då är inte det inberäknat att jag ibland fuskar och äter i personalmatsalen och inte heller kaffe på jobbet vi betalar 3 kr koppen.
shampo och hygen gå in i den kostnaden och kattsand men inte kattmat
Har faktiskt börjat göra budget eftersom jag studerar och nu har ont om pengar, maten tycker jag dock att jag har ätit som vanligt men när jag ser mina summor undrar jag vad jag lever av. Jag trodde jag köpte mat för runt 700-800kr per månad men jag har fört dagbok över mina utgifter sedan augusti och jag har aldrig kommit över 500kr/månad (all mat hemlagad, har med mig matlåda till skolan + jag har en burk med pulverkaffe, varmt vatten kan jag fixa på skolan, jag köper mycket sällan mat ute + jag köper bara glass och godis ett par gånger per år så jag har inga såna småsummor heller som fyller på månadskostnaden)?? Jag har visserligen hemodlad frukt + grönsaker + jag har plockat svamp så kanske ökar min månadskostnad snart något när det är slut, men frågan är om det ökar så värst mycket jag köper mest det som är i säsong i grönsaksdisken ex. rotfrukter under vintern (tomater, gurka, sallat är bara dyrt vatten under vintern inte värt att spendera pengar på).
+Jag har ju köpt fisk och kött under dessa månader eftersom det inte fanns så mycket älgkött i mina föräldrars frys, men där blir det påfyllt snart farsan är på älgjakt. Så snart har jag ju tillgång på köttfärs och liknande.

#2 du får ju en stor kostnads bit i att får älgkött.

Jag frågade på barnens skola vad som lägger på en skollunch och det är 37 kr. När barnen lagar mat i hemkunskapen (lunch) så får dom också 37 kr /elev att röra sig med, dom har tema veckor så vissa elever lagar till hela klassen och sen byts dom om.
#4 Det låter jättevettigt.