Matkostnad
Eftersom vi kommit in på detta i en annan tråd så tänkte jag det var kul att veta hur mycket ni andra gör av i matpengar och andra fönödenheter under en månad?
/Maria

CA 60-70 kr person och dag, då är inte det inberäknat att jag ibland fuskar och äter i personalmatsalen och inte heller kaffe på jobbet vi betalar 3 kr koppen.
shampo och hygen gå in i den kostnaden och kattsand men inte kattmat
Har faktiskt börjat göra budget eftersom jag studerar och nu har ont om pengar, maten tycker jag dock att jag har ätit som vanligt men när jag ser mina summor undrar jag vad jag lever av. Jag trodde jag köpte mat för runt 700-800kr per månad men jag har fört dagbok över mina utgifter sedan augusti och jag har aldrig kommit över 500kr/månad (all mat hemlagad, har med mig matlåda till skolan + jag har en burk med pulverkaffe, varmt vatten kan jag fixa på skolan, jag köper mycket sällan mat ute + jag köper bara glass och godis ett par gånger per år så jag har inga såna småsummor heller som fyller på månadskostnaden)?? Jag har visserligen hemodlad frukt + grönsaker + jag har plockat svamp så kanske ökar min månadskostnad snart något när det är slut, men frågan är om det ökar så värst mycket jag köper mest det som är i säsong i grönsaksdisken ex. rotfrukter under vintern (tomater, gurka, sallat är bara dyrt vatten under vintern inte värt att spendera pengar på).
+Jag har ju köpt fisk och kött under dessa månader eftersom det inte fanns så mycket älgkött i mina föräldrars frys, men där blir det påfyllt snart farsan är på älgjakt. Så snart har jag ju tillgång på köttfärs och liknande.

#2 du får ju en stor kostnads bit i att får älgkött.

Jag frågade på barnens skola vad som lägger på en skollunch och det är 37 kr. När barnen lagar mat i hemkunskapen (lunch) så får dom också 37 kr /elev att röra sig med, dom har tema veckor så vissa elever lagar till hela klassen och sen byts dom om.
#4 Det låter jättevettigt.
Jag tror det är viktigt att lägga en grund för barns matintresse och kunskap tidigt. Får man det inte hemifrån så kan kanske skolan hjälpa till.
Själv veckohandlar vi för ca 700-800 kronor varje gång och däremellan köper jag kanske bröd, mjölk och något jag glömt. Så max 3500 kronor i månaden för två personer och två katter går åt för oss.
/Maria
#3 fast jag äter inte så värst mycket kött, och nu under hösten då jag inte har kommit upp i 500kr i månaden har jag ju inte haft något älgkött utan jag har köpt det lilla i kött/fiskväg som jag äter.
Kanske min matkostnad också hålls nere av att jag inte äter så mycket halvfabrikat sånt kostar ju faktiskt mer än man tror.
Fast samtidigt tycker jag ju inte att jag äter dålig mat ex. igår
grönkålspasta (hemgjord på grönkål, durumvete och ägg) + stuvade trattkantareller som jag plockat + lite bacon + parmesanost + vatten att dricka till.
Onsdag åt jag revbensspjällsgryta (köpte revbensspjäll när de kostade 29.90kg + jag hade kokt dinkel till + grönkål) + vatten
Tisdag lax + blomkålsmos + vatten
måndag tunnpalt kokt i mjölk med hemgjord lingonsylt.. ( en av de billigaste och snabbaste rätter jag vet kostar bara runt några kronor och tar inte mer än 5min att laga) + vatten
(till lunch tar jag ofta samma jag åt kvällen innan eller några andra rester)

Hos oss är kostnaderna väldigt höga. Kan tänka mig att jag och min man lägger ca 3000 i månaden på mat och dryck.
Men mannen är laktosintolerant och ska ha speciell mat och jag går på Naturdiet, ca 1 om dagen och dom går väl på 20:- styck. Så vida jag inte kommer till Willys ;) där kostar dom "bara" 16:-
Sen färska grönsaker, lite frukt och sen kyckling nästan varje dag. Kostar en del när man ska bli hälsosam ;)
Kolhydrater var ju så hiskeligt billigt men dom äter jag ju inte mer.
Däremot har vi börjat spara allt mer på torghandel. Dom är mycket billigare och det är lite kul att gå dit där :)
/Piggeline
Min scrapblogg

Torghandel är kul, synda bara att jag bor så dumt på landet så jag får nöja mig med det vi odlar själva på sommaren men nu är det slut, det är bara dill kvar.
3000 kr på två det är väl inte så mycket det blir 50 kr om dagen per person det kan får det ju vara värt om man äter gott och nyttigt.

#8 så sant så sant ;)
/Piggeline
Min scrapblogg
Vi ska lägga ner 5000 per månad på 2 vuxna och en tonåring, men det blir betydligt mer, kanske 6000 eller lite till men då ingår förbrukningsvaror som schampo, toapapper mm Att vi ligger på så mycket beror på att min sambo vill ha kaffebröd, helst bakelse nästan varje dag och godis för minst 50 kr varje helg. Vi har inte råd med det men det förstår hon inte