Hållbarhet på ägg?
Vet inte vart jag ska vända mig, men frågan kanske passar här. Hur länge håller sig kokt ägg?
Vi är oense på jobbet. Vissa har lärt sig att kokta ägg bara går att spara max 1 dygn.
Själv äter jag ägg hemma som legat nästan en vecka. Det brukar ju märkas tydligt på ägg om de är dåliga. Råa ägg står sig ju länge. Är de bara hela skall det väl inte vara någon fara.. Fast på ett äldreboende kanske man måste kasta gårdagens ägg..?

det hänger väldigt mycket på hur man kyler ägget och förvarar det…man får gå på lukt och känsla, jag brukar ta hjälp av en katt om jag är tveksam 
#1 Haha, ja katter är bra att ha.
Jag tror också på lukt och smak mer än tid så att säga.
/Maria

Jag har inga problem med att äta kokta ägg, som jag förvarat oskalade i kylskåpet en vecka. Ett skalat, kokt ägg håller bara 2-3 dagar i kylen. Det är alltså viktigt att skalet är helt på de kokta äggen. Annars förkortas hållbarheten.
Jag har ätit veckogamla kokta ägg massvis med gånger. Varför skulle man inte kunna det?
#4 Det har jag också gjort
. Ägg liksom bananer har världens bästa "förpackning". Lufttätt. För det är ofta när luften kommer till som maten börjar bli dålig.
/Maria

Råa ägg håller betydligt längre än vad som står på förpackningen. Vad jag läst mig till, typ två veckor efter utgången datum.
Om man lägger ett rått ägg i vatten och det ställer sig på högkant, så börjar det bli gammalt. Bra knep.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Lite OT: Här hemma brukar nog äggen hålla det dubbla mot vad det står på förpackningarna (A)
Fick "tipps" från min kompis som föder upp hönns (det är hennes husdjur och bästa vänner precis som vi har hunder eller katter) och självklart även får ägg.
Är äggen sköljda/tvättade dvs så som de kommer i butiken så varar de i 1-2 månader kanske. Men har det höljet kvar som annars tvättas bort kan de förvaras i 4-6 månader i kylen! ^^
Hakuna matata!

I naturen sparar hönan äggen i upp till en månad och sen lägger hon sig på "rätt" antal ägg och värper fram kycklingar som kläcks samtidigt.
Så en månad från ägget kommer ut ur hönan i rumstemperatur och lite längre och kylskåp fördubblar minst den tiden. Det är ju bara att klacka äggen i ett eget glas först om man är osäker, man känner på lukten om ägget är dåligt.
#8 Ja, det går inte att missa den lukten
/Maria

Är man mycket osäker ska man nog stå på balkongen 
#10 Haha
/Maria