Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 3857 ggr
Elshira
2009-10-17 09:42
0

Omega-3

De flesta vet nog att Omega-3 tabletter inte tas upp lika bra av kroppen som  den "riktiga" Omega-3 vi hittar i fisken.

Så hur bra är de där tabletterna vi knaprar egentligen? En studie visar att trots mängden Omega-3 i tabletterna tar kroppen upp ytterst lite av det som finns i kapslarna.

Och det som kroppen väl tar upp från en kapsel motsvarar samma Omega-3 mängd som i en sillbit!

Så ni som äter Omeg-3 tabletter kan börja köpa en burk sill då och då istället och ta några bitar sill (eller annan Omega rik fisk såklar) om dagen istället ;) Betydligt billigare!

Hakuna matata!

Maria
2009-10-17 11:14
0

Jag håller med dig. Så mycket billigare, enklare och sundare det skulle bli om folk inte "gick på" alla dessa preparat.

/Maria

Hausswolff
2009-10-18 15:08
0

Äter man vettigt behöver man inga piller… OM man behöver extra vitaminer eller andra piller äter man sannolikt fel.

Mitralis
2009-10-18 15:40
0

Håller med er jagGlad

Åsa S
2009-10-18 22:31
0

Jag tror inte det blir billigare det är ganska dåligt med fisk i burkarna  (enligt en test runt midsommar fanns det alltför ofta mycket mindre fisk än vad det stod på burken, en burk innehöll bara 50% av den utlovade fisken på burken) och allt det där saltet och sockret är INTE nyttigt.

Jag äter hellre ren fisk.

Elshira
2009-10-19 00:00
0

Ja som jag sa så kan man äta sill eller annan fisk om man så tycker^^ Blir nog billigare oavsett då pillerna inte är billiga!

Men att det socker/salt skulle vara dåligt i sillen kan jag inte hålla med om. De få bitar man då skulle behöva lär man knappast bli fet av pga sockret och salt är inte heller farligt - inte om man inte klämmer i sig en massa på andra håll (inget sk ju överdrivas).

Själv äter jag lätt för lite salt när man inte kör med halvfabrikat~=)

Men oavsett fisk som är fik på dessa viktiga fetter så är det många gånger bättre än tabletter i.af!

Hakuna matata!

Halvdansken
2009-10-19 01:16
0

Om det är O-3 från fisk så borde det vara ok. Vegetariskt tar vi inte upp däremot.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hausswolff
2009-10-19 13:01
0

Oh om vi kunde ge fanken i att utfodra våra kossor med fel mat (säd/soja), utan istället låta dem äta gräs så skulle deras kött också vara en ypperlig Omega 3-källa.

Skrikandes

Elshira
2009-10-19 13:36
0

Även mjölken innehöll förr inte en jätte mängd Omega-3 men ändå tillräckligt för att fylla i.af en mindre del av det dagliga behovet. För mig som är intolerant mot fisk vore det perfekt efter som jag får i mig mellan en halv och en liter mjölk/dag >.<

Lite OT, men hade de inte utfodrats med så förbaskat mycket spanmål så hade de släppt ut betydligt mindre med växthus gas dessutom. De står för en betydligt större del än vad många av oss hade kunnat dröma om i jämnförelse med bilar.

Hakuna matata!

Hausswolff
2009-10-19 13:53
0

#8 Precis, du har så rätt.

Ingen borde äta spannmål, utom möjligen fåglar… kanske… Skrikandes

Calmare
2009-10-23 09:06
0

#9 Sist jag kollade hade jag ingen näbb… Flört

Läkartidningen - Obalans mellan omega 6 och omega 3 hotar hälsan