Berocca
Jag åt som mindre vitamintabletter som komplement till maten men numera äter jag mer varierat och tycker inte det ska behövas.
Men så var jag på en mässa där Berocca sponsrade dem och vid dagens slut ko jag hem med 2 rör berocca. Jag tänkte det skadar ju inte att få i sig lite extra så jag kan ju lika gärna använda dem, men av ren vana så tittar jag alltid på innehållsförteckningen och där finner jag något jag aldrig skulle proppa i mig, i.af inte i dessa mängder!
I innehållsförteckningen finner jag detta (innehållet rör en brustablett, rekomenderad daglig dos är 1-2 tabletter):
Icke verksamma ämnen: Vattenfri citronsyra, natriumvätekarbonat, mannitol (276 mg), apelsinarom, vattenfri natriumkarbonat, natriumklorid, aspartam (25 mg*), acesulfam K (20 mg), polysorbat 60. *Rekommenderad högsta dos aspartam är 50 mg/kroppskg/dygn.
Sötningsmedlen är alltså: Mannitol 276 mg, aspartam 25 mg, acesulfam K 20 mg = Ca 320 mg sötningsmedel (640 vid 2 tabletter/dag).
För endel är det kanske "en droppe i havet" men när jag ser den mängden blir jag nästan skräckslagen. Jag unviker alla lightprodukter och särskillt dem med sötningsmedel. Om man då tänker att man ska få i sig denna mäng varje dag?! Någon enstaka gång är en sak, men att kontinuerligt få i sig så pass mycket kan aldrig vara bra för någon i det långa loppet.
Vad tycker ni om detta?
Hakuna matata!
Jag tycker det är lite galet faktiskt.
Själv är jag ganska övertygad om att jag faktiskt får i mig livsnödvändiga mineraler och vitaminer genom min kost och då i naturligt form.
Jag är också övertgad om att kroppen tillgodogör sig det naturliga på ett helt annat sätt.
/Maria

Det låter inte nyttigt 

Berocca är ju ett klassiskt bakfylle-botemedel eftersom det är så mycet B-vitamin. Jisses vad det gick Berocca på 80-talet i den värsta röjarperioden!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det enda vi missar här på norra halvklotet är möjligtvis D-Vitamin. Eftersom det är solfattigt här ena halvåret kan det vara idé att komplettera med D-Vitamin. Det kan vara lätt att gå in i en "vinter/mörka-årstiden-depp" annars… Läste någonstans att ju mörkare hudfärg en människa har desto större anledning att fundera på tillskott av d-vitamin.
#4 Där kan jag hålla med dig. Jag tror nämligen att vi andra "vitingar" är ganska väl etablerade i vårt klimat både kroppsligt och psykiskt.
/Maria

Jag ogillar konceptet med tillskotssvitaminer om det inte är absolut nödvändigt. Äter man rätt ska man inte behöva några extra vitaminer… Och tillsatser behöver vi verkligen inte!
#5 Gäller då inte mig, fisk-buks blek och deprimerad, beror säkert på D-vitaminbrist (ska nog köpa tillskott) :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#14 Om mängden vitaminer tvistas det… Statens Livsmedelsverk har rekommendationer om detta, men Livsmedelsverkets påståenden har vid närmare granskning saknat vetenskaplig grund vid ett par tillfällen. Deras nivåer för D-Vitamin är betydligt lägre än vad exempelvis Professor Stig Bengmark rekommenderar(ca 2000 Ie/dag), Överläkarna Susanne Bejerot och Mats Humble skriver i DN. 
Här är en länk till en D-Vitaminskalkylator för att räkna ut hur många timmar sol just du behöver p/dag ….
Själv äter jag D-Vitamins tillskott om 2000 Ie per/dag. 
#9 vilket spännande inlägg, postat i rätt tråd?….