Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 8963 ggr
Zabbio
2009-10-26 02:24
0

Ånga grönsaker...?

ok, jag har en såndär metallsak man kan lägga i en kasrull; kastrullen har lite vatten i sig och så lägger man grönsaker eller så på metallnätet så att de blir typ ångade..

Hur länge ska man låta dem ångas? Tänker på lite lättare grönsaker som bönor, broccoli m.m…

Kan man lägga i rotfrukter o morötter? Tid? (lagom stora bitar, inte alltför finhackat..)

Är helt ny på detta mrådet men tyckte att det verkade vara roligt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sehvrin
2009-10-26 10:19
0

Jag tror att det är ungefär samma som den vanliga koktiden, men bästa sättet att veta att det kokat lagom länge tycker jag är att använda provsticka.

Jag tror att det mesta går att ångkoka, fast själv har jag bara testat att ångkoka broccoli (och dumplings, men det är ju ingen grönsak Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
2009-10-26 13:50
0

Vad är den vanliga koktiden på det då? :P

Halvdansken
2009-10-26 15:42
0

Tills de är så mjuka som du vill ha dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2009-10-26 18:15
0

ok..testa mig fram helt enkelt? :3

Maria
2009-10-26 18:53
1

Jag ångar nästan alltid grönsaker och precis som när man kokar i vatten så tar exempelvis hårda rotfrukter som morötter, kålrot, palsternacka längre tid.

Blomkål och broccoli tar lite kortare tid och precis som skrivits innan så får du prova dig fram med en sticka. För det är ju en smaksak hur "kokta/ångade" man vill ha dem.

Potatis blir jättegod ångad…

/Maria

Zabbio
2009-10-26 18:58
0

Tack för tipsen :)