Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3589 ggr
Mitralis
2009-09-24 23:54
0

Fattig = Överviktig?

Den som får dra åt svångremmen måste ofta spänna ut bältet några hål.
Tyska forskare har sett att det finns ett samband mellan tuffa tider och ett ökat midjemått.
Förutom övervikt ökar också depressioner och rökning när skuldberget växer.

Källa:ABC New/Måbra nr 10

Lena1971
2009-09-25 01:21
0

Inte förvånande alls tyvärr. Det tär på krafterna att vara fattig!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lorita
2009-09-25 10:26
0

Stress är en stor orsak till övervikt det är jag övertygad om.

Sen är man fattig så köper man ofta billigare produkter och då är det ofta ut spätt med fett och socker = mer kalorier

Även om man vet så är falukorven enda alternativet, kött biten blir för dyr.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
2009-09-25 16:05
0

tusan också, hade hoppats på extrembantning nu när lönen inte ens täcker hyra och el..

Å andra sidan.. mitt matintag har minskats till ett litet mål om dagen så jag lär nog inte gå upp i vikt ens om jag äter rent fett med socker på. Får se när kroppen bryter ihop. ^__^

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hausswolff
2009-09-25 16:33
0

#2 Du har helt rätt. Stress gör att kroppen utsöndrar bl.a. kortisol och detta bidrar stakt framför allt till bukfetma.

Att äta för lite är också ett bra sätt att gå upp i vikt, på lång sikt, eftersom det medför att förbränningen sjunker drastiskt.

Fast… man kan äta nyttigt och billigt om man bara kan tänka i lite nya banor.

Mitralis
2009-09-25 19:28
0

Fler som tänker lika som mej ser jag Glad

Tatsja
2009-09-26 10:37
0

Sen när man är fattig, så tröstäter man mer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mitralis
2009-09-26 12:03
0

#6 Sant. Mycket snask blir det…

Lorita
2009-09-26 12:27
0

#6_7 det kan ju bero på att man inte tar sig råd att äta sig mätt också utan småäter för att man är hungrig.

Samma som när man vältbantar, man äter inget på förmiddagen för att på kvällen inte orka motstå och då blir det skräpmat och godis.

Mitralis
2009-09-26 12:36
0

#8 Ligger mycket i det också.

Maria
2009-09-26 14:29
0

Det ligger säkert en stor sanning i det ni alla skriver tyvärr.

/Maria

Maria
2009-09-26 20:30
0

Flera studier pekar också på att människor med låg utbildning har större tendens till fetma och där kan man ju också spekulera i  om det handlar om okunskap eller att lågutbildade ofta hamnar i ekonomsiskt stressade situationer.

/Maria

Lorita
2009-09-26 21:03
0

#11 det är nog en kombination

Hausswolff
2009-09-28 11:34
0

#11 - Ja, det där är en mycket intressant fråg, tycker jag. I USA är det självklart för där är det billigare att köpa snabbmat än att köpa hem bra råvaror.

Men i Sverige, vad beror det på? Jag vet inte om jag tror på att det är okunskap om mat, för alla är lika lurade av matindustrin. Jag tror att det är något annat…

Lena1971
2009-09-29 01:57
0

#13 Av egen erfarenhet, när jag har varit fattig har jag inte haft ork nog att bry mig om vad jag äter. Jag lagade inte mat själv utan åt halvfabrikat eller pizza och hamburgare.

Det är ansträngande att ha dålig ekonomi! En ständig oro, som gör att man släpper ifrån sig kontrollen över vardan. Och när man har pengar är matlagning plötsligt lustfyllt.

Det är som att man har mindre tid när man har mindre pengar.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Calmare
2009-09-29 22:44
0

Tror oxo att det kan finnas ett samband med övervikt, dålig ekonomi/utbildning. Har dock inga belägg för detta. Glad

HannaM
2009-10-01 01:17
0

Har inge vidare ekonomi och går definitivt inte upp i vikt. Har börjat äta mycket mer bönor, linser och rotfrukter och sånna råvaror som är billiga och jag äter gott varje dag i stort sett trots brist på pengar. Egenkokta bönor är rent ut sagt skitbilligt och jag har turen att tycka att det är väldigt gott också.

Hausswolff
2009-10-05 17:56
0

#14 - Jag förstår vad du menar och tror att fler känner så, men nog måste det väl vara mycket dyrare med pizza än hemlagat?

Lena1971
2009-10-06 22:27
0

#17 Orkar man inte laga mat så blir det dyrare, helt klart. Men det finns billig snabbmat. Tillräckligt billig för att man ska låta sig luras!  Icas pizzor som kostar runt 20:-, Max' hamburgare, MacDonalds frukost…

Det är som med kläder. Har man råd med en kappa för 2000:- så håller den i många år. Har man bara råd med en från Hennes och Mauritz för 500:- kan man ha den en säsong, nästa år får man köpa en ny. Så fattiga människor har större utgifter än rika… Flört

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Tatsja
2009-10-07 09:41
0

Sen har jag märkt en sak i omgiviningen. ju fattigare de är, desto oftare handlar de. Tycker det borde vara självklart att storhandla när man får pengar. Detta småhandlande kostar ju mer. Självklart kan man inte köpa mjölk en gång i månaden, men handla efter lista istället.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

farmorgreta61
2009-10-07 11:59
0

Jag har precis blivit sambo och det är jag som har hand om matinköpen. När jag bodde ensam så handlade jag en gång i veckan, mycket pga att jag hade en mil till affären. Nu blir det handling så gott som varje dag och vi har bara 2 km till affären. Detta gör att våra matpengar är slut redan efter knappt 2 veckor. Hur ska jag få min sambo att förstå att vi inte kan handla varje dag utan måste planera våra matinköp. Det går inte att köpa godis och icapizza för 200 kr varje helg när vi ska ha ett matkonto på 1500 per person och då ska allt ingå, även förbrukningsvaror. Tilläggas ska att sambon har en tonårsdotter som tror hon är storätare och det betyder att det slängs mat för minst ett par hundra kr varje månad.

Maria
2009-10-07 12:07
0

Kan ni inte försöka sätta er tillsammans och försöka göra beräkningar. Göra så att tonårsdottern även blir delaktig så kanske det går upp för alla att pengarna inte räcker utan att man faktiskt behöver hushålla.

Försök också att handla och laga mat tillsammans så blir det ett gemensamt bekymmer/glädjeämne.

Även om det är kortare sträcka till affären så kan man ju veckohandla ändå.

Jag är en sådan som nästan aldrig slänger mat. Man kan göra massor av rester och sedan kan man ju frysa in för framtida behovFlört

/Maria

Hausswolff
2009-10-07 18:14
0

#20 Har ni ett matkonto på 1500:-/person??!! Det måste vara mer än mat då, eller?

Vi gör av med 2500:- på mat och förbrukningsvaror varje månad och då är vi 4 personer och två katter (kattsand är dyrt). Och jag köper inte det allra billigaste…

Varför slänger ni mat?

Lorita
2009-10-07 18:38
0

#22 2500 kr det blir 21 kr och dag per person, jag tvivlar på att allt är med för på dom 21 kr ska ju katterna ha mat/sand också.

Hausswolff
2009-10-07 19:16
0

#23 - Tja, du kan tvivla om du vill, men jag går igenom alla kvitton i slutet av varje månad och kollar av mot budget så jag har rätt bra koll på vad jag lägger ut på livsmedel/förbrukning. Kattmaten köper jag separat så den ingår inte i de 2500:-, bara sanden. Glad

Maria
2009-10-07 23:17
0

Mellan 3000 och 3500 kronor gör jag och min man åt i månaden på livsmedel när jag försöker räkna efter. (Nu är ju detta bara på ett ungefär eftersom vi inte för någon budget.)

Däri ingår allt som champo, toapapper, disk/tvättmedel och mat och sand till två katter.

/Maria

farmorgreta61
2009-10-09 01:47
0

Kattsand till 2 katter ingår men inte mat. Allt är inte mat utan förbrukningsartiklar oxå. Maten som slängs är sånt som dottern lagt till sig men inte ätit upp, sen är sambon förtjust i sötsaker så det går ca 200 kr i veckan till kaffebröd och godis.

Hur man kan leva på 2500 kr och 4 personer fattar jag inte för 21 kr per dag är inte mycket om man äter alla mål hemma.

Piggeline
2009-10-13 12:55
0

Billiga kolhydrater förvärran både psyket och den fysiska hälsan enligt mig. Nu när vi ska börja starta familj så vill jag bli av med min övervikt så jag skippar alla kolhydrater. En vanlig dag kan se ut så här för mig:

• Frukost: Hemmagjord smoothie eller Naturdiets smootihe, i vilket fall som helst hamnar det på drygt 20:-
  • Lunch: Kyckling och sallad på isberg, gurka, ruccolla och röd paprika, ca 20:- för en portion
  • Middag: Ofta soppa för att kunna ha råd med allt annat hehe. Älskar fisksoppa, även utan fisken, fickbuljong och mssor med grönsaker. Kostar drygt 50-lappen för en laddning soppa och den täcker en veckas middagar så det blir inte många kronor.
  • 2 mellanmål: Typ avokado eller lite nötter etc. Kan bli typ 10:- per dag

Så visst blir det dyrt. Mannen ätr som tur är gratis på jobbet och sen älskar han pasta så han är inte så dyr ;) Middagen äter vi tillsammans fast han äter mackor till.

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Elshira
2009-10-17 10:21
0

Jag anser att det stämmer bra! Men det jag ser som anledning är att då man är "fattig" äter man kanske inte lika mycket och hoppar gärna över något mål mat. Det blir kanske bara en lätt frukost och en lunch/middag som är lite större.

Sedan har man oftast inte råd med de bättre råvarorna utan det blir gärna korv, nudlar och ja ni vet studentmat.

Då ställer kroppen in sig på svält vilket resulterar i all all energi sparas i form av fett =)

Själv håller jag mig i form på onyttig diet och förutom de riktiga målen äter jag egentligen aldeles för mycet choklad, glass mm. Men jag går inte upp i vikt just för att jag äter nästan konstant, och jag äter inga små portioner heller :O

Lika så med 2 av mina kompisar - smala och smärta på mängder med mat och onyttigheter.

Att äta mindre resulterar då i tjockare mage tvärt emot vad många yngre (och ädlre med för den deen) tror =)

Hakuna matata!

Calmare
2009-10-26 22:35
0

Professor Göran Petersson på Chalmers påstår bland annat att dålig utbildning ofta medför både övervikt och sämre hälsa.

I Läkartidningen skrivs det bland annat att föräldrarnas lägre utbildning ger högre BMI och fetma hos barnen(4åringar). Dock har ökningen av barnfetma i Sverige avstannat sedan år 2000, vilket sägs vara pga av de senaste årens GI och LCHF debatt.

Maria
2009-10-26 22:39
0

Även rökning är som störst i lågutbildade "grupper"

Däremot har alkoholintaget ökat bland de mer välbärgade och med högre utbildning. Annan livsföring kanske?

/Maria

Calmare
2009-10-26 22:42
0

#30 Det kan jag mycket väl tänka mig.