Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4505 ggr
Zabbio
0

Vilka råvaror måste man få i sig?

Ja.. lite svårt att förklara ur jag tänker..

Men jag har det lättast om jag har en kort lista med ''detta, detta och detta ska du äta varje dag/vecka så får du i dig det du måste ha'' snarare än en massa alternativ. Tröttnar jag på basen eller vill äta nåt gott så kan jag ju bara välja nåt annat som är ''ok'' att äta. Sen trivs jag med att äta likadan grundmat utan att variera för mycket. Andra verkar trivas med att slippa äta samma mat hela tiden men jag trivs som sagt bra med det.

Så funderar jag på att börja skippa behandlad mat i så stor grad som möjligt, tex pasta, färdig nyponsoppa, köpt bröd osv och istället äta färsk mat, eller åtminstone mat som inte har några som helst tillsatser eller blivit tillagade på något konstigt sätt..eller är utblandade.

Tänker mig färskt kött, färska och/eller frusna grönsaker, färsk frukt, kanske mjöl eller så om det är fullkorn och utan tillsatser, mjölk..tja. Råris kanske.

Nu lever jag på kött, potatis och nyponsoppa..så absolut inte varierat och inte tillräckligt med vitaminer. Det är därför jag skulle behöva en så kort lista som möjligt. En ''Äter du en del av varje sak på denna listan varje dag så får du i dig det du behöver'' inte en ''Detta är nyttigt och kan ätas om du vill'' lista..om ni förstar vad jag menar :)

Så kort som möjligt, men lång nog att innehålla vitaminer och sånt som krävs. Jag kommer inte använda den som en begränsning utan bara som en bas, sen kan jag ju äta vad jag känner för efter att jag fått i mig näringen..

Jag vet inte om det går, men försök gärna är ni snälla, ni som vet mer om vad vi behöver och vad saker är bra på att innehålla.. Och som sagt råvaror enbart. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Calmare
0

Ett bra tips är att skriva in maten du funderar på att äta på sajten MinMat för där får du innehållsdeklaration med energi, vitaminer, mineraler mm. Glad

Lycka till!!

Zabbio
0

ok, tack :) Ska se om jag fattar nåt..:P

Zabbio
0

ok.. Är inte säker på att jag fattar.. eller på att jag har gjort rätt..reagwrar lite över den höga fetthalten, menmen..

Vet du vad färgerna betyder på uträkningen? Finns ju den neutralt röda, den gröna och den ljusgröna..är det någon kod för om det är för mycket eller för lite av något?

Skrev in detta (vet inte alls hur rätt det blir, uppskattade bara lite snabbt så det kan vara åt h***e :P Menmen..)

300Gram Apelsinjuice färskpressad
100Gram Banan
100Gram Broccoli fryst
250Gram Fläskkarré gris
100Gram Gröna bönor frysta
100Gram Gurka
100Gram Havregryn ångprep el havremjöl
100Gram Morot
100Gram Paprika grön
100Gram Päron
40Gram Rapsolja oberik
60Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
60Gram Tomat
40Gram Ägg kokt
60Gram Äpple m skal

Och fick ut:

nergi kcal:

1759,90

Energi kJ:

7360,90

Proteiner:

89,06

Fiber:

29,02

Kolhydrater:

152,16

Vatten:

1247,02

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

81,98

Kolesterol:

337,00

E-mättade:

39,46

Mättade:

17,72

F-mättade:

19,30

Vitaminer:

A:

326,10

B1:

3,55

B2:

1,62

B3:

27,78

B6:

2,83

B9:

456,50

B12:

3,57

C:

398,20

D:

4,76

E:

16,68

Mineraler:

Fosfor:

1335,00

Järn:

14,39

Kalcium:

298,30

Kalium:

3651,10

Magnesium:

367,70

Natrium:

430,70

Selen:

64,40

Zink:

13,2

Zabbio
0

36% kolhydrater,  21% proteiner, 43% fett..

Lill-Kisse
0

En sån här ritad bild kanske är lagom. Jag har kopierat den från www.kalvin.nu eftersom den är överskådlig och enkel att förstå.

Zabbio
0

mmm..jo, kanske.. Tack för tipset!

Tror det slutar med att jag tar vad jag vill äter vitamintillskott för säkerhets skull..

Och bröd, pasta och smör är ju inte direkt obehandlade råvaror.. :3

Calmare
0

Vitamintillskott, är inte att rekommendera, försök äta allsidigt så får du i dig det du behöver, det enda tillskottet som möjligen behövs i Sverige är D-Vitamin(sk solvitaminet Flört) … eftersom vi är på väg in i den mörka årstiden nu.

Lill-Kisse
0

#6 Nähä, så klart… Kanske bästa att köpa bondgård, så havre, korn och råg, mala och baka. Skaffa kor, mjölka och ysta smör själv.

Det är väl märkligt att det ska vara så svårt att finna tillräckligt dugliga råvaror i vårt land att man hellre tar s k närings- och vitamintillskott. Ingen har väl sagt att du behöver äta pasta? Du kan t ex äta filmjölk och strö över havregryn och färska bär eller är havregrynen illa behandlad råvara?

Zabbio
0

#7 Tillskott för säkerhets skull :P Är jättedålig på att äta varierat, just nu lever jag på kött, potatis och vitt bröd.. får ta ett steg i taget :P

Sen vet man ju aldrig om man skulle missa nåt, det är ju så otrokligt mycket man måste veta om allt och vad de innehåller och hur mycket av varje man behöver..

Calmare
0

En bra idé verkar vara att undvika antioxidanter i tablettform, det kan vara cancerframkallande och ge ökad risk för hjärtkärlsjukdom. DN/Vetenskap. Kostdoktorn har även skrivit lite…

Kött innehåller mycket nyttigt, jag hade lagt till Paprika, det är smaskens och väldigt rikt på C-Vitamin. Broccoli och Blomkål är andra näringsrika grönsaker som är lätthanterliga… Glad

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

innehåller vanliga multivitaminer antiioxidantr?

Åt detta till middag idag :)

oxstek, morötter, broccoli, röd paprika, gröna bönor/haricot verts, med sås och marinering av olja, vinäger och kryddor.

Lorita
0

#11 ser din mat ut så behöver du inga kosttillskott.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Halvdansken
0

"Och bröd, pasta och smör är ju inte direkt obehandlade råvaror.." :3

Smör är det inget märkligt med, det är grädde och salt. Margariner däremot är en kemiskt sörja man ska hålla sig borta från.

Nu äter jag inte så mycket frukt, men bananer sägs innehålla en hel del bra grejer. Om man nu inte bojkottar dem pga de enorma mängde besprutningsmedel man använder vid odlingen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
0

#13 Man kan ju köpa ekologiska bananer. De påstås dessutom vara mycket godare (Jag äter inte banan, så jag litar på de omkring mig som gör det)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
0

#12 men äter jag bara samma grönsaker varje dag så blir det ju ändå risk..:3

#13 Nej visst, men det är ändå behandlad grädde blandad med salt = inte en ren råvara. Den är färdiglagad.. Sen är det säkert nåt skit i det..men läser jag en innehållsförteckning där det står ''grädde, salt'' och inget mer så kanske jag köper :P

Tänker äta bananer, kan ju inte bojkotta allt..

Halvdansken
0

Svenskt smör.

Zabbio
0

Mjölksyrakultur..? vad är det egentligen?

Halvdansken
0

Google is your friend. Läs här.

"En mjölksyrakultur tillsätts som ger smöret dess fylliga arom."

Sehvrin
0

#17 Tror att mjölksyrakultur är bakterier (ofarliga, så klart)

Zabbio
0

Fast då är det ju en tillsats:P

Smöret är ju ingen råvara i min mening/"diet'', med råvara menar jag nu i princip obehandlad mat. (undantaget frysning möjligtvis). Sen steker/bakar/tillagar jag ju den själv, men då är det åtminstonde bara en uppvärmning..

Sehvrin
0

#6 Man kan ju baka eget bröd, då börjar du ju hyffsat obehandlat (om du inte räknar med malning och sånt)

Halvdansken
0

Så då kan du inte äta youghurt, senap, ketchup, korv, creme fraise, choklad, soyasås, ost, olika inläggningar typ sill, gurka osv heller?

För att inte tala om öl eller vin.

Vad händer om du blir utbjuden nånstans?

Vatten är också en mix, om vi ska bli lite petiga…

Zabbio
0

"21 Visst kan man, men så förtjust är jag inte i bröd att det lär bli en vana :P Speciellt inte fullkornsbröd (för vanligt fint vetemjöl innehåller väl bara en del av vetet?)

Sehvrin
0

#23 Ja, vanligt vetemjöl innehåller bara kärnan. Är inte heller särskilt förtjust i bröd, men ibland är det väldigt gott med egenbakat, tycker jag Glad

Zabbio
0

#24 Visst kan det vara gott ibland, speciellt direkt från ugnen :P

Btw.. några tips på såser? Speciellt någon dipsås om man vill dippa morötter till tv-kvällen..:3 Ska kolla vad olika naturella youghurtar och sånt innehåller nästa gång jag är i affären.. fast är ju roligare om man kan göra nåt eget helt från färsk, obehandlad mat..

I och för sig får jag nog ge mig på olja, den är ju behandlad men nåt fett behöver jag..att steka i tex. Kanske ger mig på smör med, men använder inte mycket smör normalt sett..

Halvdansken
0

Youghurt är en blandninga av mjölk och "youghurt-bakterier", nog en liknade mjölksyrakulturer som finns i smör.

Zabbio
0

Jo, får väl se ur hardcore man kan vara.

Hausswolff
0

Ät lever och tillsätt fett, gärna äkta kokosfett. Då behöver du inte några kosttillskott, inte ett endaste ett.

Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Hausswolff
0

Och vad menar du med "råvaror", exakt?

Zabbio
0

#28 bleeeeeh..lever..:P

#29 Trodde att jag skrev en beskrivning med vad jag menade men det glömde jag kanske.. med ''råvaror'' menar jag i detta fallet färsk eller fryst mat som inte är tillagad och inte har några tillsatser etc. Och där man inte tagit bort hälften av saken innan försäljning (tex vanligt vetemjöl är ju bara kärnan). Smör för mig är inte en råvara eftersom det kommer från grädde som kommer från mjölk.. utan nu tänker jag mig sån mat jag kunde gått ut och plockat själv om jag haft växter, djur osv att ta mat ifrån. Olja är väl inte heller en råvara så sett… den är ju behandlad/pressad.

Sen om jag själv bestämmer mig för att köpa mjölk och göra smör av så är det en annan sak, för då har jag själv varit med och gjort det från ''råvaror''.

Lite flummigt, men min indelning är för att jag själv lättare ska hålla mig till ett simpelt fack och inte frestas att tänja på gränserna. Fast just smör och olja får jag kanske ge mig på. :)

Halvdansken
0

Man har processat mjölk också.

Zabbio
0

#32 Jag vet, men är man laktosintolerant så kan man inte köpa ren mjölk från bonden :P Kaffe är inte heller bra, men kaffe och mjölk vill jag kunna dricka ibland ändå.

nyborjare08
0

Man kan inte köpa ren mjölk från bonden punkt. Glad Den får inte säljas om den inte är pastöriserad. Dvs om man inte har privata bonde-kontakter förstås. Har däremot hört att vissa laktosintoleranta tål mjölk direkt från kossan bättre än pastöriserad.

Så kaffe är ok att "fuska" med men inte smör? Du får ursäkta men jag hänger inte med i logiken nu Glad

Zabbio
0

#34 Jag har inte riktigt bestämt mig om smör än, men använder det så sällan. Finns det alternativ tar jag ju hellre det om så bara för att ha så få fuskgrejjer som möjligt. Olja är ju inte heller ok egentligen..'

Sen använder jag sällan smör men kaffet vill jag ha kvar de gånger jag blir sugen. Att ha EN fuskgrej är ju hållbart..men ju fler man har desto lättare är det ju att smyga över mer och mer och till slut är man på samma kost som innan..

Du bhöver inte förstå, det är min logik och den är special anpassad för mig, inte för en regelbok :P

Halvdansken
0

Vad är det du vill uppnå med detta?

Tänk på att ditt liv i övrigt vill bli svårt, tex om du blir bortbjuden, ska äta på jobb osv.

Vad har du på mackorna nu om du ite har smör? Ister?

Zabbio
0

#36 Eftersom jag lär vara för lat för att baka bröd så lär jag inte ha några mackor :P

Mat på jobb är medtagen mat, och blir jag bortbjuden hos nån så äter jag såklart vad som bjuds.

Jag vill uppnå att äta nyttigare och få i mig fler grönsaker och färre tillsatser, och att inte proppa i mig det ''godaste'' av en råvara utan att få i mig helheten (tex som  veemjöl).

Visst, en del saker är kanske onödiga att undvika men som sagt vet jag hur jag fungerar och ju simplare regler och färre undantag, ju lättare är det att följa.  Alla gånger jag sagt till mig själv ''inget mer godis'' eller ''jag ska äta mer grönt'' har misslyckats eftersom det varit så lätt att falla tillbaka i gamla mönster. Sen tror jag att detta är ett sunt sätt att äta; att äta färska, rena råvaror som tillagats och beretts en gång och så naturligt som möjligt (med vanlig, hederlig värme tex, ingen micro).

Mitralis
0

Du får ursäkta, men jag tycker att detta låter en smula besvärligt. Men om det fungerar för dej så är det väll bara att köra på.
Har lite bekymmer med vad du menar med färskt kött, du borde ju rimligtvis tillaga det. Smör är inte alls farligt och det är inte alls så mycket som man tror som försvinner in i köttet när man steker. Det mesta blir kvar i stekpannan eller ångas bort.

Hittade en kostpyramid på iForms hemsida.

Maria
0

Jag har läst igenom tråden men jag förstår inte riktigt frågan eller syftet för det motsäger sig hela tidenObestämd

/Maria

Mitralis
0

#39 Håller med dej, men jag slänger in en länk till ändå och chansar på att det kan vara nått sånt här som Zabbio är ute efter Glad

16 kostråd som håller dig ung

Zabbio
0

Tack för alla tips, förstår att mina tankar är lite virriga :P

Jag snappar åt mig det jag kan så får vi se hur det går ^^

Maria
0

#41 Hoppas det går braSkrattande

/Maria