Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 3632 ggr
Zabbio
1

Koka egen fruktsoppa? Hur?

Här ar man gått och funderat över hur man kan ersätta köpt nyponsoppa eftersom det varit så praktikt till ''lunch'' på nattpassen. Och inte riktigt kommit på satt man kan ju göra egen soppa? Eller?

Hur gör man? Finns det något recept som inte innehåller mjöl eller så? (annars berätta om de ni vet med mjöl)

Man kan ju göra kräm av saft o potatismjöl..men det blir ju just kräm och så är det ju potatismjöl i… men hur brukar man göra soppa?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sehvrin
0

Jag har ett recept på nyponsoppa som är jättegott. Dock är det lite plock med innan, då man måste plocka nyponen och torka dem.

Kocklandslagets nyponsoppa

2dl nyponskal
5 dl vatten
Lägg i blöt i minst tre timmar, gärna lite längre.

Mixa skalen och passera genom en fintrådig sil.
Tillsätt 3/4 dl socker och koka upp.
Red av med 2 tsk potatismjöl i 1 dl vatten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
0

Kan man inte bara ta färska nypon? :3 Torka o sen blötlägga, varför?

Finns det fler recept på fruktsoppa? Kanske gjord av färskpressad juice med/utan fruktkötts-resterna? Kanske är gott att variera lite tänker jag.. (fast ditt recept funkar säkert med andra torkade frukter iofs..)

Sehvrin
0

#2 Tror smaken ändras i och med torkningen. Jag har ett gäng recept på fruktsoppor i en gammal vegetarisk kokbok (från 1915) Kanske nåt av det som är av intresse?

Det finns:

• Äppelsoppa
  • Aprikossoppa
  • Nyponsoppa (annat recept än det i förra inlägget och med färska nypon)
  • Rabarbersoppa
  • Krusbärssoppa
  • Jordgubbssoppa
  • Blåbärssoppa
  • Körsbärssoppa
  • Apelsinsoppa

Om det finns nåt som låter särskilt intressant så kan jag skriva av det efter önskemål Glad (Har dock inte testat nåt av recepten själv)

Zabbio
0

Är det något som inte innehåller mjöl eller potatismjöl? :) Eller som skiljer sig mycket från de andra?

Har jag ett grundrecept så kan jag nog ändra lite själv och prova mig fram :P Kanske ersätta sockret med söta bär eller nåt..

Sehvrin
0

#4 Inget som är utan något slags mjöl, och inte heller något som skiljer sig rejält från något av de andra.

Zabbio
0

Ok.. då gissar jag att grundreceptet är att blanda ihop och koka med potatismjöl :)

Tack för hjälpen! :)

Lill-Kisse
0

Potatismjöl tillsätts för att soppan ska bli lite fylligare, mera trögflytande. Det behövs bara lite, lite.

Zabbio
0

#7 Jo, tänkte se om det fanns nåt annat sätt.. :)

funderar lite på juiceprssen..om man använder fruktköttet som blir kvar.. fast det blir kanske bara klumpigt och äckligt då :3

Lill-Kisse
0

När jag kokar soppa på grönsaker och rotfrukter, brukar jag lägga till en potatis (och mosa den) för att soppan ska bli fylligare. Det kan du ju prova i en fruktsoppa också, men kommer förmodligen inte att gilla klumparna. Då är det bekvämare att ta lite potatismjöl.

Nog tycker jag att du kan använda fruktpressen och ta med fruktköttet. Soppan blir inte äcklig, utan fylligare och god.

Zabbio
0

Jag får prova o se :) Tack för tipsen!

Jennifersthlm
0

Här kommer en länk till en tjej som har smaskig nyponsoppa, jag valde att ta bort vaniljen andra gng jag gjorde då det blev för stark smak för mna barn =)

Kryddburken

Zabbio
0

Tack! :)

Maria
0

Torkade nyponskal finns att köpa på Hälsokosten. Det är ett väldans jobb att plocka och torka själv.

Potatismjöl kan ersättas av Maizena som framställs av majskorn.

/Maria

Zabbio
0

#13 Tack :)

Men eftersom jag helst vill använda färska råvaror så är majzena samma sak som potatismjöl :P Men jag är inte helt säker på hur strikt jag kan vara.