Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2813 ggr
Lorita
2007-05-15 20:52
0

Kaffe hur ofta?

Förr så drack jag hinkar med kaffe under en dag, nu är jag nere på en jättekopp på morgonen och det mest för att få i mig något varmt. Sen få det vara ett riktigt undantag för att jag ska dricka kaffe, ett möte eller att man är hembjuden till någon. Lite konstigt att man kan förändras så, jag gillar fortfarande kaffe men får inget sug efter det längre.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MarieK
2007-05-16 00:17
0

Det är precis likadant med mig. Tidigare drack jag ca 8 koppar kaffe om dagen. Jag vaknade med kaffets hjälp och sen fortsatte det under hela dagen.
Nu har jag slutat att dricka kaffe och dricker te i stället, gärna grönt te.
Det beror mycket på att jag har IBS och min mage tål inte kaffe men sen känns det lite mer hälsosamt att skippa kaffet.
Dock händer det att jag tar en kopp kaffe till fikat och jag har druckit hela tre koppar på lika många veckor.

The_Rat
2007-05-17 21:19
0

Dricker aldrig kaffe  :P  gillar inte.

ThereseW
2007-06-09 01:47
0

Det blir nog 2-4 st, tror jag.

Ulf-S
2007-06-09 02:00
0

Jag dricker ett par rejäla koppar kaffe på morgonen, sedan blir det något slags te resten av dagen.

[Asta]
2007-06-10 20:15
0

Jag dricker kanske 2-3 koppar kaffe i veckan när det är som mest. När jag tar det så är det efter maten.

Sara40
2007-06-15 22:27
0

Drack en hel del kaffe förut - många koppar varje dag blev det, (riktig kafé tant och till det en hel del besök ute hos kund som automatiskt innebar kaffe). MEN jag bestämde mig för en tid sedan att inte äta socker eller sötningsmedel längre och jag fixade initialt inte att dricka kaffe utan socker, så jag slutade tvärt med kaffet vilket gav en hel del abstinens, så som huvudvärk mm kan jag lova. Jag ersatte kaffet med thé av olika sort; mest grönt, rött eller örtthé, men även lite vanligt svart (théin jag vet). (Äter liiite 86% choklad i dag inget annat tillsatt socker.)

I dag kan jag dricka kaffe igen - tycker att det är ok utan socker nu då mina smaklökar har anpassat sig, men jag vill inte ha tillbaka behovet av koffein så nu dricker jag bara några koppar i veckan i trevligt sällskap - ofta på något mysigt kafé. Kafé tant kommer jag nog vara hela mitt liv.

Flört

Malin-A
2007-06-16 18:35
0

jag är extremt känslig mot kaffe, eller mot koffeinet, har jätte lätt för att få koffeinkick =/

blomje
2007-08-30 22:26
0

jag är extremt känslig för koffein så jag kan inte dricka kaffe efter kl. 14 för då kan jag inte sova. fick veta efter att ha druckit grönt te ett par kvällar att det också innehåller koffein (därav svårigheten att sova de kvällarna)

det är bara rött te som inte innehåller koffein, dessutom godast

Födoämne

Koffeinhalt

Portionsstorlek

Koffeinmängd i en normalportion

Vanligt starkt kaffe

800 mg/l

Kopp, 15 cl

120 mg

Koffeintabletter (apotekets)

100 mg/styck

1 tablett

100 mg

Foosh Power Mints

100 mg/styck

1 pepparmint

100 mg

Red Bull

320 mg/l

Burk, 25 cl

80 mg

Svart Te

400 mg/l

Kopp, 20 cl

80 mg

Amerikansk Jolt Cola

200 mg/l

Burk, 33 cl

66 mg

Svagt kaffe

400 mg/l

Kopp, 15 cl

60 mg

Svensk Jolt Cola

150 mg/l

Burk, 33 cl

50 mg

Amerikansk Jolt Cola

230 mg/l

Burk, 33 cl

78 mg

Coca Cola

135 mg/l

Burk, 33 cl

45 mg

Grönt Te

200 mg/l

Kopp, 20 cl

40 mg

Vicks Red Energy

25 mg/tablett

1 tablett

25 mg

emee
2007-09-03 16:33
0

kaffe dricker jag inte, det är inte gott! jag klarar inte ens av lukten från kaffekokaren…och jag slutade med svart te för ett tag sen och dricker nu mest grönt te…

#8 det finns andra örttéer också, tex kamomillté ska vara lungnande och passar som kvällstéGlad

zari
2007-09-03 21:15
0

En stor mugg kaffe på morgonen vid 6.30 .Sedan en kopp efter lunchen, sedan en kopp vid 15 tiden och sista koppen efter maten på kvällen-. Jag älskar kaffe.

Sehvrin
2007-09-05 22:21
0

Dricker inte kaffe, men däremot dricker jag rätt mycket grönt te (gillar inte svart och har aldrig smakat rött)

Fast doften av kaffe är ju härlig, även om inte smaken är det =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

supermoccine
2007-09-13 11:55
0

Jag använder inga psykoaktiva substanser så därmed blir det inget kaffe eller koffein-stinna teer som svart, vitt eller grönt te. Jag dricker för det mesta rött te (annan växt än tebusken som de andra tre färgerna kommer från), yogite (kryddte), pepparmyntste eller kamomillte.

Vet ni att det tar två månader för kroppen att fungera normalt igen när man slutat med koffein? Inte förrän efter så lång tid kan man känna hur pigg man normalt sett skulle vara utan stresshormonsutsöndrande koffein i kroppen. Googla på "Caffeine blues" så finner ni intressant text. Det är en bok i ämnet jag är mycket nyfiken på att läsa. För den som inte orkar googla, här är lite serverat: http://www.newstarget.com/012352.html http://www.relfe.com/caffeine.html

anispanis
2007-10-21 10:41
0

Enligt Anna Skipper ger kaffe insulinpåslag, eftersom det innehåller koffein. Om detta stämmer är ju inte kaffe ngn hit för oss LCHF:are. Så, då borde väl koffeinfritt kaffe vara bra?

Fast å andra sidan, vi reagerar väl olika på blodsockerhljningar. En del klarar det, andra inte.

Är det ngn som kollat sitt blodsocker efter att ha druckigt en slät kopp kaffe?

Lorita
2007-10-21 10:56
0

#13 då får man nog kolla före och efter för att veta. Jag tänker ha kvar dom laster jag har även kaffe på morgonen Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WiktZac
2007-10-21 17:32
0

#13 Samtidigt så boostar koffeinet förbränningen… Men precis som insulinpåslaget så tror jag det är extremt marginella effekter det rör sig om. Så alla, oavsett kostinriktning, kan nog med gott samvete njuta av sitt kaffe!

//Zac, som nästan bara dricker thé… :o)

Zabbio
2009-11-03 17:12
0

Brukade dricka mycket kaffe men sen avtog det. Bara..utan grund :P

När jag väl gör kaffe dricker jag hela kannan på en kväll oftast och tycker om det (med mycket mjölk, inget socker). Har inga problem med at dricka kaffe innan jag ska sova eller någon annan tid på dygnet, men svart kaffe utan att äta någit till blr magen lita arg av :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Calmare
2009-11-03 17:27
0

#17 Jag dricker mycket kaffe, men har funderingar på att testa en månad utan och bryta beroendet. Se om det ger någon spännande hälsovinst? Någon som har någon bra länk till lite djupare information i ämnet? Glad

Mitralis
2009-11-08 18:05
0

Dricker inte kaffe eller te av många anledningar. När jag var ung så sa min hjärtläkare år mej att det inte är bra för mej att dricka kaffe eller te så därför så har jag aldrig kännt ett behov av att lära mej att dricka det. Man får fula tänder av det om man dricker mycket, man blir beroende av det och dessuton så är det alldeles för hett för mej och kallt är det inte heller gott. Kaffe i kakor som kärleksmums eller "chokladbollar" älskar jag. Tycker även om lukten av kaffe.