Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3560 ggr
Maria
0

Roligt med mat?

Tycker ni att matlagning är roligt eller kanske rentav ett nödvändigt ont?

Själv älskar jag att laga mat och vi handlar alltid och planerar tillsammans hemma.

Dessutom har vi alltid med oss hemmalagad lunch.

/Maria

Lorita
0

Jag har nästan alltid med mat låda (om inte gubben knycker den)

Min man och jag brukar använda tiden när vi kommer hem till att laga mat tillsammans det är ett trevligt sätt att umgås. Jag handlar oftast eftersom jag arbetar 75% och har lediga fredagar han brukar skriva inköpslista som jag glömmer Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maria
0

Haha, ja det där med inköpslista är alltid klurigt. Ligger oftast kvar på köksbordet…

/Maria

Lorita
0

#2 det är enklaste sättet att bestämma middagarna själv Oskyldig

Maria
0

Jag är så lycklig för mitt "nya kök" som går ihop med vardagsrummet eftersom det oftast är jag som lagar mat (givetvis påhejad av maken) så är jag aldrig ensam längre.

Köksön är också ett roligt ställe att "hänga vid" så jag har alltid "publik"Flört

/Maria

Lorita
0

Vi har nästan en köksö och den är riktigt trevligt Skrattande borde nästan vara lag på köksö eller åtminstone bidrag till en när man bygger nytt Cool

Maria
0

Absolut. Jag har längtat efter detta så länge…

/Maria

Hausswolff
0

Jag försöker få min familj att inse att om jag ska laga maten jämt (jag är den enda som kan) så är det inte mer än rätt att de åtminstone kan göra arbetet med att hitta på vad vi ska äta. Eller har jag fel?

Fast vi lagar egentligen en hel del mat tillsammans, under förutsättning att jag är projektledare och talar om vad som ska göras och hur. :-)

(Jag ska bygga en liten köksö, sådetså)

Maria
0

#7 Jag håller med dig. Själva matlagningen är egentligen "en baggis" om man gillar att laga mat men att komma på idéer och variationer är svårt. Där behöver man verkligen hjälp oftast.

/Maria

Zabbio
0

Jag tycker att det är hyfsat kul att göra mat..eller hur ska man säga. Jag har inget emot det åtminstonde.

Men ju mer jag läser här på kost i fokus desto tråkigare känns det. Allt är ju onyttigt och livsfarligt, kan ju knappt öppna en tråd utan att varnas för alla kolhydrater..och trots att jag i grunden tror på en varierad mat (med naturligt fett, kolhydrater och proteiner) och at det är det bästa, så blir man lite avslagen av all skrämselpropagande. Har tappat hälften av viljan att ändra min kost innan jag ens börjat. Och då ändrar jag ändå främst för att jag tycker att det är roligt att kunna fixa min egen mat från grunden (och få en anledning att inte köpa godis och att äta mer frukt och grönt) och lite för att få i mig mer vitaminer, inte för att gå ner i vikt (även om ett par kg inte skadat).

Men nu snart känns det knappt lönt att ens försöka, allt är ju hälsofarligt och hursomhelst är det inte roligt att vara härinne mycket längre när alla trådar som verkar intressanta ändå slutar som propaganda för och emot kolhydrater,.. :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#9 jag håller med dig, mat är inte farligt och ska vara roligt och gott Skrattande

När jag läser ditt inlägg så funderar jag direkt på hur man ska göra för att få in matglädjen och minska på propagandan.

[Anega]
0

Du läser på fel sätt :), fokusera på det positiva och tillåtna i stället. Ska man lyssna på all skrämselpropaganda kan man bara äta broccoli till slut (för det är väl ok enligt alla dieter?). Läs LCHF-siter och inse att smör, grädde, ost och fett kött är helt ok. Läs mer traditionella kostråd och inse att rotfrukter och fullkorn och frukt är helt ok det också. Sen lagar du god och nyttig mat som du tycker om och mår jättebra :D. Och eftersom du äter så nyttigt och blir så frisk och stark så tål din kropp en och annan seg råtta fullsmackad med konstgjord skit också. Bra va!

Zabbio
0

#10+11

Jo jag vet..men det blir ju ändå så… :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#12 som värd så funderar jag så klart på hur man ska kunna styra så sidan inte blir så matskrämd, mat ska vara roligt och gott Skrattande

HannaM
0

Det var rätt kul… nu sitter jag med ibs, vill inte äta kött och klarar inte laktos.. helt plötsligt blev det bara jobbigt.

Lorita
0

#14 vad jobbigt

Calmare
0

#14 För 4 år sedan fick jag ibs konstaterat efter en längre utredning med bla gastroskopi och diverse blodprover. Blev rekommenderad en granulat, ett sorts fiberrtillskott men det gjorde inte saken bättre.Rynkar på näsan , jag förstår hur du känner jag hade det likadant.

För två år sedan och efter en rejäl omvärdering och senare omläggning av kosten gjorde att ibs försvann över en natt. Att det också blev en viktnedgånng på ca 15-20kg var bara positivt. Jag har ett par bekanta som har upplevt samma sak.

#1 Riktig mat är fantastiskt kul och det är väldigt roligt att fixa frukost, lunch och middag! Glad

HannaM
0

#16 För mig fungerar granulatet=) Iaf tillräckligt bra för att jag ska slippa ha diarre i tid och otid. Men jag har tappat större delen av lusten kring mat.

Calmare
0

#17 Skönt att det inte är helt hopplöst i alla fall Glad Om den dagen kommer och du tröttnat på "att det funkar" och vill må bra igen så tror jag det går. Det gäller bara att tänka om - vad är bra mat för mig som människa och vad är mindre bra. Glad

HannaM
0

#18 Ska ju inte bara vara bra, det ska ju vara gott också=p

Calmare
0

#19 "Som man bäddar får man ligga" heter det… Det är ett val man gör precis som med allt. Vad är det värt att ha en bra och fungerande mage… Glad

Jag tar den goda maten och hälsan alla dagar i veckan, aldrig jag vill må så dåligt igen. Men det är mitt val… Flört

HannaM
0

Är väl också så att olika mat fungerar för olika människor. Får väl se vad jag gör om fem år när jag är desperat och trött på fisk=p

Lorita
0

#21 kan man tröttna på fisk Obestämd

HannaM
0

#22 Vet inte=) Jag har alltid gillat fisk så det är väl bara att äta och se efter.

Calmare
0

#21 Självklart fungerar det inte likadant på alla människor, vi har inte samma nivåer för "smärtgränser" och tål saker olika bra på individnivå.

Däremot är vi alla människor och därför anpassade till kost för just människor.

Alla här är överens om att fisk är bra människoföda.

Sen kan du själv fundera över vad du inte äter för mat…

…och vad du äter mycket av… och varför du gör det…

Flört

Mitralis
0

Jag håller med om att det jobbigaste är att komma på någon mat som är god och snabb att laga på vardagarna. Jag kommer är oftast inte hemma före 17:30 och har någon typ av aktivitet kl 18 så det är snabba ryck som gäller. Har turen att ha en sambo som är hemma före mej så han brukar laga maten så den är klar när jag kommer hem.

Funderar på att har ett receptbytarkalas där alla tar med sig recept som dom tycker är bra.

Lorita
0

#25 kul Skrattande

idag var matlagningen att toppen familjenöje, min son stekte köttet jag hade kniven och min man kryddade Skrattande det är roligt att laga mat tillsammans Skrattande

Maria
0

#26 Ja, finns det något roligare än att laga mat tillsammans…Glad?

/Maria