Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1957 ggr
Zabbio
0

Låter detta som en bra kost? :)

Ja, hur låter detta;

kl 8-9 Frukost; Havregrynsgröt med solroskärnor, kanel och äppleskivor. Med mjölk. Nypressad juice (äpple/päron oftast) att dricka till.

kl. 12-13 Lunch: Kokt ägg, kött och en eller två bananer. Vatten att dricka till.

kl. 18-19 Mellanmål; Banan, kanske nåt ägg som blev över från lunchen.

kl. 20-23 Kvällsmat; Ungnsstekt kött (eller stekt fisk), ångkokt potatis, morötter, broccoli, paprika och gröna bönor.

Snack senae (2-4 på natten) Nötter eller grönsaksstavar.

Ja.. tiderna är ju som de är. Jag jobbar vanligtvis natt (då förskuts frukosten fram till lunch tiden och kvällsmaten intas straks innan 19.00, sen äter jag ''lunchen'' mitt i natten-framåt morronen, kommer hem vid 12 nästa dag, äter ''frukost'', kvälsmat vid 8-10 och sen är jag uppe till 4-5 på morronen igen.. Listan ovan är egentligen vid ett av mina få dagpass..:3

Så.. en normal natt/arbetsnatt..

12-13 frukost (gröten)

18-19 kvällsmat (ungnekt kött med potatis o grönsaker)

under arbetsnatten; Lunch (kött, ägg, banan)

Hemma 12; frukost (gröt)

Mellanmål vid 18 kanske; banan eller dyl.

Kvällsmat 20-22 (köttet eller fisken m grönsaker igen)

2-4 snacks (nötter, grönsaksmix)

Som sagt.. jag vet att man ''inte ska äta efter kl 5'' men med min dygnsrytm funkar inte det.. så.. hur ser själva kosten ut? Missar jag något?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
0

Varför ska man inte äta efter en viss tidpunkt? Oavsett vilken kostidé/diet man följer, så handlar det om vad man stoppar i sig och hur mycket. Inte NÄR man äter det.

Huruvida din mat är ok eller inte vill jag inte uttala mig om då jag själv har andra preferenser (LCHF).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calmare
0

Jag äter när jag är hungrig inte när jag är sugen. Glad

Zabbio
0

#1 För att det har alla hälsoexperter alltid tjatat om..

#2 Ser inte vad det har med min tråd att göra? :/

Lorita
0

Det är väll så att man inte ska äta för nära sänggående mycket för sömnens skull.

Något som är viktigt är att man äter, jag har märkt på mitt nya jobba att många låterbli att äta lunch, men sen kommer det kakor vid eftermiddagsfikat, då hade det ju varit bättre att äta lunchen Skrattande

Det känns som om du äter bra, det är inte lätt att äta rätt när man jobbar som du gör.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lill-Kisse
0

Jag ser då inga onyttigheter i dina exempel, så det är nog bra mat. Skickligt av dig att lyckas äta riktig mat under natten också, då du troligen behöver det som bäst medan du jobbar.

Frukost och lunch lär vara viktigast för att man behöver mest energi när man arbetar. Efter jobbet räcker det med lättare mat. Det gäller kanske mest de som har viktproblem? Strax innan man ska sova bör man inte äta, för då ska magen också få vila. Å andra sidan sover man inte bra, om man lägger sig hungrig.

Man får känna efter vad som passar bäst för en själv också. Jag låter mig inte hindras av några "regler". Är jag jättehungrig kl 19 kan jag laga till ett stort mål mat och äta kl 20 för att gå isäng kl 22 och sova väldigt gott. Det är ingen vana, men det händer, t ex om lunchen var klen den dagen.

Calmare
0

#3, inlägg #2 var menat som en kommentar på #1 alltså ingenting med #0 (ursprungstrådens ämne). Flört

Zabbio
0

# 6 ok :)

Vad skönt att det verkar ok :)