Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 4436 ggr
stallostby
2009-10-06 17:52
0

mellanbregott?

AnneN
2009-10-06 18:19
0

Glömde du resten av texten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

stallostby
2009-10-06 19:11
0

ops blev det inlägg? Jag sökte efter något jag läste.. Om mellanbregott räknades som margarin eller så..

AnneN
2009-10-06 19:12
0

Aha Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hausswolff
2009-10-07 15:23
0

Bregott är inte margarin. Det är smör fast lite utspätt (med vatten och/eller rapsolja).

Margarin är något helt annat, en kemisk massa som tillverkas på artificiell väg. *urrk*

Lill-Kisse
2009-10-07 21:17
0

Nu gick jag in på Arlas hemsidasida och kollade vad det står där. Om den vanliga Bregott, står det att den består av grädde, rapsolja och salt. Sedan står det så här:

"Protein: 0,5g grädde, rapsolja och salt, Kolhydrat 0,5g, Fett 75g
Varav mättat fett 37g, Och fleromättat fett 9g
Vitamin A 900 ug, Vitamin D 7,5 ug"

Det mättade fettet 37 g + fleromättat fett 9 g blir totalt 46 g fett. Då undrar jag vad resterande fett om 29 g består av och kommer ifrån. Nog är det svårt att begripa innehållsdeklarationer, när inte ens matematiken stämmer (inte för mig i alla fall).

Margariner är ingen konstigare kemisk massa, utan består av vegetabiliska fetter.

Maria
2009-10-07 22:05
0

#5 Tyvärr så raffineras dessa vegetabilisk fetter och blandas med både det ena och andra.

Basen är detsamma i margarin som till bl.a hudkräm, skokräm m.m.

/Maria

Halvdansken
2009-10-08 14:59
0

Lill-kisse. Om margarintillverkning (korta versionen)

Flytande vegetabiliska oljor fraktas med kemikalietankers till stora processfabriker, där oljan behandlas (härdning eller omestring) så att den ska få fast konsistens, tvättas med kemikalier för att bli smak- lukt- och färgfri. Detta "råfett" kan användas till många saker, till exempel målarfärg eller skokräm, men ska det göras margarin av det så tillsätts smakämnen, färgämnen, vatten, flytande olja, emulgeringsmedel (för att inte vattnet ska separeras från fettet) och syntetiska vitaminer.

Mums!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2009-10-09 22:55
0

#7  Det verkar vara en ganska logisk procedur. Det skulle inte förvåna mig om man kunde äta både skokräm och nattkräm (för ansiktet) såvida krämerna inte innehöll ytterligare diverse ämnen också. Jag håller mig dock till margarinet.

Bra att det står på förpackningarna vad som är för invärtes respektive utvärtes bruk.Flört

Hausswolff
2009-10-12 18:01
0

#8 Du äter hellre kemiskt processad än naturlig mat? Förvånad

Tja, det finns ju folk som dricker fönsterputs också, det är ju billigare än finsprit från bolaget… Flört

Lill-Kisse
2009-10-12 21:01
0

#8  Var det någon här som trodde att olivolja m fl oljor, som hälls över sallad eller används till stekning, är mindre processad än margarin? Fettar ni in salladen med smör och steker i smör? Man kanske kan använda ister och fläsk, som farmor gjorde?

Hur gör ni som inte använder margarin och/eller oljor på flaska? Vilka alternativ finns det på det området?

Halvdansken
2009-10-12 22:05
0

Smör att steka i och på mackorna. Ister är det många inom LCHF som använder. Kokosfett är också bra.

Aldrig i livet margarin. Det kan man laga båtar med… (det stelnar när det kommer i kontakt med kallt vatten, som plast ungefär)

Lill-Kisse
2009-10-12 23:04
0

#11 Bäst att hålla sig varm om magen då Skrattande. Underligt att just margarin är bredbart taget direkt från kylen. Det är inte smöret. Kanske man borde ha ett paket smör i kylen då till stekning och bak åtminstone. Kokosfett - njae, alldeles för fett i min smak.

Halvdansken
2009-10-13 01:06
0

Bregott är ett acceptabelt alternativ som är mer bredbart. Men har man smöret i en sådär lucka i kylen så är det ok på mackan efter 5 minuter i rumstemperatur.

Det är godare också, jag lovar.

Lorita
2009-10-13 09:55
0

man utelämnar en sorts fett titta på smör och räkna 52 + 2,5 =54,5 det fattas 25,5 gram fett till 80  

Eller om man ska tro vissa resonemang här ovanför så är smör väldigt kemiskt framställ med mer konstigheter i sig än mellan bergott som bara "saknar" 4g fett

tänk vad hur man kan föra fram "bevis" vinklat så det passar ens egna uppfattning, utan att ens räkna på smör och upptäcka att man resonera fel, man tutar på och sågar på utan att tänka ur snett man är ute.

Inte undra på att folk blir matvilla Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Halvdansken
2009-10-13 11:26
0

Det är väl ingen som sagt att smör är kemiskt framställt?

Här är en utförlig beskrivning på hur smör och margarin framställs.

Lorita
2009-10-13 12:04
0

#15 det skrivs att luckan i bregott är kemi och eftersom smör har större lucka borde det också med, logik fiskmås, vara kemi.

Vill man föra fram sitt budskap bör man nog hålla sig mer inom fakta och mindre inom propaganda.

Halvdansken
2009-10-13 12:12
0

Varför så irriterad, Lorita? Vilken propaganda? Smör görs av grädde och salt. Grädde är inte 100% fett. Om du köper mjölk som har en fett % på 3,5 - är resten då "kemi"?

Det är väl vatten en stor del av det.

Halvdansken
2009-10-13 12:19
0
Becel pro-activ margarin extra light

Innehåll: Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

Jämför med Bregott:

Innehåll: Grädde, rapsolja, salt 1,2%, mjölksyrakultur, vitamin A och D.

I rent smör finns alltså ingen rapsolja.

Lorita
2009-10-13 12:19
0

# 17 logik fiskmås är jag in så impad av.

#11 "Aldrig i livet margarin. Det kan man laga båtar med… (det stelnar när det kommer i kontakt med kallt vatten, som plast ungefär)" får jag då fråga vad hände med smör som kommer ikontakt med kallt vatten?

använd argument som håller

Halvdansken
2009-10-13 12:25
0

Suck. I stället för att attackera mig, så kan du ju komma med dina egna förklaringar. Google är öppet för alla. 

Nån annan som har lust att bli kallad fiskmås av Lorita, så får ni gärna ta över.

Jag har inte lust att bli tilltalade i den tonen längre när det enda jag gör är att visar på skillnaden mellan smör o margarin.

Lill-Kisse
2009-10-13 22:31
0

#14  Nu gjorde du Lorita ett likadant försök som jag, nämligen att söka en innehållsdeklaration av något sorts smör eller margarin hos Arla. Då ser man förvånat att vissa fetter specificeras, medan någon andel inte anges. Det belyser ju bara hur svårt det är att hitta exakta uppgifter om olika produkter.

Hittills har vi inte vinklat något i diskussionen, utan utbytt åsikter och erfarenheter. Vad vi väljer att äta, bråkar vi inte heller om. Lägg märke till den skämtsamma tonen i vissa inlägg.

Vi respekterar varandras val, som kan grunda sig på varans innehåll, tillverkningsmetod, smak, praktisk hantering eller annan omständighet. Där ser man hur många faktorer som kan spela in för de val man gör i sin vardag.

Lorita
2009-10-13 22:52
0

#21 det är jättesvår att få full information om en vara, mat är faktisk väldigt svårt att veta sanningen om.

Nu är det så att man utelämnar det "sämsta" fettet  i innehållsdeklarationen och därför blir inte summan av fett samma som  slutsumman.

Det är också viktigt att hålla sig till fakta argument om man nu tror att något är bättre än något annat. Annars blir bevisningen svag, vilket nog inte är meningen om man brinner för något.

Maria
2009-10-13 23:04
0

Här kommer en länk från Wikipedia om smör.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B6r

/Maria

Halvdansken
2009-10-13 23:17
0

Vad i smör är dåligt Lorita?

Lorita
2009-10-13 23:51
0

#24 jag har inte sagt att smör är dåligt jag har sagt att man ska använda sig av argument som håller.

Lill-Kisse
2009-10-14 00:01
0

#22  Nu ska man inte alltid misstänka det värsta, för att någon andel uteslutits i en innehållsdeklaration. Det händer att "småsaker" som vatten eller fibrer utelämnas, eftersom producenten antar att konsumenten är mest intresserad av vissa huvudkomponenter.

Sedan är det nog lättare sagt än gjort, att hålla sig till "fakta" bland amatörer, när experter och vetenskapsmän inte heller är överens om någon slutgiltig sanning om någonting. Vi söker efter senaste rön och pålitliga utsagor, gör en värdering och väljer att tro på det som förefaller rimligt i våra egna ögon. Inget fel i det, tycker jag. Sedan framför man givetvis det man själv fastnat för.

Halvdansken
2009-10-14 00:08
0

Argument som håller vadå? Vilka av mina "argument" håller inte? Det enda jag har gjort är att visa innehåller i smör respektive margarin och sagt att jag föredrar smör.

Du får gärna käka margarin.

Smör innehåller grädde. Grädde innehåller vatten. Anser du att man ska dela upp sas "naturliga" ingedienser? Ska vatten då delas upp i syre och väte? Det är väl bara tillsatta ingredienser som redovisas?

Med risk för fiskmås igen.

Och var är dina argument förresten?

[Anega]
2009-10-14 10:24
0

Resten kanske är enkelomättat? Eller så har dom skrivit fel.

Maria
2009-10-14 10:29
0

Det är svårt att hitta rätt i livsmedelsdjungeln och var och en gör som de vill.

För egen del så skulle jag aldrig kunna tänka mig margarin utan håller mej till smör och bregott. Även olivolja.

Detta gör jag för att jag tycker och tror att dessa varor verkar vara mest naturliga och jag gillar dessutom smörsmakenFlört

/Maria

nyborjare08
2009-10-15 14:31
0

Jag har samma fundering som Anega. Vet iofs inte varför det skulle utelämnas i deklarationen. Kanske en idé att maila Arla och fråga om deras "lucka"?

Lorita
2009-10-15 14:46
0

#30 alla företag har luckor man förutsättar att folk förstår vad resten är för fett.

nyborjare08
2009-10-15 14:50
0

Det kan ju vara så att de har missat att skriva ut det av nån anledning. Just därför kan det löna sig att fråga om man vill veta.

Det är kanske också lätt att om man jobbar med något, bli "hemmablind" och förutsätta att andra förstår det som kanske inte alls är så självklart för utomstående. Då kan man behöva påminnas om det ibland Glad

Så den som är nyfiken kan ju fråga.

Lorita
2009-10-15 14:59
0

Fråga du så väntar jag på svar Skrattande

nyborjare08
2009-10-15 17:45
0

Det var ett förslag för den som är nyfiken. Jag är inte nyfiken Glad

Lorita
2009-10-15 20:15
0

#34 inte jag heller Flört jag vet svaret Glad

Lill-Kisse
2009-10-16 02:07
0

#32  Du har nog kommit på hur det ligger till. Arla glömmer att skriva ut någon del ibland. Andra gånger kan de lägga på lite mer av något än vad som ryms inom totalen. Det visar sig när man tittar på flera olika livsmedel på den hemsidan. Anega är den enda här som visat sig veta vad Arla glömt att ange (se #28). Det är alltså rapsoljan i Bregott som ger enkelomättat fett.

Jämför man t ex Bregott med Milda bordsmargarin, är fördelningen mellan de olika fetterna nästan precis lika. Vanligt Smör respektive Lätt&lagom däremot avviker mycket åt var sitt håll jämfört med de förstnämnda.

Det går alltså inte generalisera beträffande smör och margarin. Man bör kolla upp varje enskild produkt, om man är petig med maten.

[Anega]
2009-10-16 10:51
0

Det är inte bara rapsoljan som ger det omättade fettet. Smör innehåller också omättat fett. Rent 80% smör innehåller 53,8% mättat fett, 18,7% enkelomättat fett och 1,6% fleromättat fett. Enligt SLV. Får inte ihop matten riktigt där heller men en hel del omättat fett är det i smör hursomhelst.

Halvdansken
2009-10-16 12:17
0

Är där mättat fett i margarin?

[Anega]
2009-10-16 12:27
0

33% mättat fett i Milda Mat&Bak 80% t.ex.

Lätta lättmargarin 40% fett innehåller 17% mättat fett.

Några exempel bara från SLV

nyborjare08
2009-10-16 12:33
0

Det verkar så, halvdansken. Här är innehållsförteckningen för milda normalsaltat:

Ingredienser:
Vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, E 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

NÄRINGSVÄRDE
per 100 g:

Energi
Protein
Kolhydrat
  varav sockerarter
  varav laktos
Fett
  varav mättat
  enkelomättat
  fleromättat
  omega-6
  omega-3
Kostfiber
Natrium
Vitamin A
Vitamin D
Vitamin E

* av rekommenderat dagligt intag.

2200 kJ/ 540 kcal
0,2 g
0,3 g
0,3 g
0,3 g
60 g
20 g
25 g
15 g
12 g
3 g
0 g
0,36 g
800 µg (100 %)*
10 µg (200 %)*
11 mg (110 %)*

Låter väl smarrigt? Flört (Not! Jag föredrar smör, ingredienser: grädde, salt, mjölksyrakultur)

[Anega]
2009-10-16 12:51
0

Själva innehållet i margarin tycker jag inte är så farligt. Veg. oljor är helt ok för mig. Det som är mindre bra är ju omestringen dom utsätts för för att bli hårdare.

Det smör vi köper i mataffären är inte riktigt så bondromantiskt framställt som en del vill göra gällande heller. Det tvättas också, precis som margarin. Och man tillsätter ofta konstgjord syrningskultur.

Fast smör sååå mycket godare. Och jag tror det är nyttigare än margarin också.

nyborjare08
2009-10-16 13:24
0

Vegetabiliska oljor (vissa undantagna) är ofta väldigt omega-6-rika. Solrosolja tillhör de som är allra mest omega-6-rika. Det förekommer mycket i fröer och spannmål, så vi får vanligen i oss alldeles för mycket omega-6 med västerländsk kost. Omega-6 utgör byggstenar i inflammatoriska ämnen i kroppen. Omega-3 däremot utgör byggstenar i inflammationsdämpande ämnen. Omega-3 finns i fet fisk och smör, bl a.

Så om man har astma eller andra inflammatoriska tillstånd i kroppen (eller vill undvika att få det) så verkar det som att det är klokt att undvika just växtoljor som solrosolja och/eller omega-6-rika margariner.

Halvdansken
2009-10-16 14:51
0

Här finns en utmärkt uppsats om margarintillverkning, miljöpåverkan och innehåll.

I den kan man tex läsa

Livsmedelsverket godkänner rester i form av följande föroreningar i margarin:

Hexan

Nickel

Metanol

Lösningsmedel (Aceton)Kemikalier från båttankar

stallostby
2009-10-16 21:53
0

tack för alla svar och kommentarer!

Jag hoppas ju verkligen ingen försvarar Becel eller över huvudtaget använder sig av gammalmodiga "margariner", så pass upplysta hoppas jag alla är idag.

Detta är inget nytt för mig, blev tveksam till mellanbregott efter att läst ett inlägg någonstans där man trodde att detta kanske var "fixat" på något sätt eftersom det innehåller (mer) vatten.

Elshira
2009-10-17 09:54
0

Efter att ha lärt mig betydligt mer om fetter än vad jag gjorde förr så använder jag endast bregott eller riktigt på macka numera. Det är inte konstgort så kroppen kan ta hand om det "farliga" fettet och det smakar betydligt mer än margarin = mindre smör på mackan.

Jag har sett den fullständiga innehållsfördekningen på Becel bordsmargarin och deär var snudd på 2 A4 långt! De flesta saker har en innehålls förtecning som är ca 3-4 gånger större än de på förpackningen, men becel var nog en av de värsta saker jag sett!

Har länge funderat på att försöka köpa opastöriserad mjölk direkt från bonden då det är brtydligt nyttigare än den vi har i affären! =)

Hakuna matata!

Hausswolff
2009-10-18 15:00
0

Jag har en bekant som jobbar med kvalitetssäkring på ett mejeri och det finns ingen "kemi" i smör. Smör innehåller mjölkfett (det som kärnats från grädden), salt och vatten. Fetthalten påverkas av salthalten - mer salt, mindre fett.

Tar man bort allt vatten får man s.k. smörolja, eller gee.

stallostby
2009-10-20 19:57
0

#45 Håller med du..men vill bara varna lite för opastöriserad mjölk. Är du ovan, kan du bli mkt sjuk! så var försiktig..

Elshira
2009-10-21 18:18
0

#47 Jag har druckit det förr ändå med jämna mellanrum, men det visste jag faktiskt inte att man kunde bli tvärrt. Har det något att göra med om man har lite intolerans så visar den sig väldigt väl med opastöriserad eller?

Hakuna matata!

Lorita
2009-10-21 20:43
0

Pastorisering är en lätt upphettning av mjölken som inte tar bort vitaminer bara bakterier och har räddat många liv.

Maria
2009-10-21 20:52
0

Tänk när jag var liten så var ljummen alldeles nymjölkad mjölk det bästa jag visste.

Numera dricker jag knappast mjölk som dryck.

/Maria

Lill-Kisse
2009-11-11 16:07
0

Härom dagen såg jag en annons om vanligt smör i praktisk bordförpackning. Kanske idé att prova? Jag är nyfiken på hur bredbart det kan vara.

nyborjare08
2009-11-11 20:40
0

Det är ganska hårt dessvärre. Så man får kanske ta fram det lite innan man ska ha det så att det hinner mjukna lite. Men jag tycker att det är bra att det finns Glad

Calmare
2009-11-12 07:58
0

#10 Hur gör ni som inte använder margarin och/eller oljor på flaska? Vilka alternativ finns det på det området?

Hemma använder vi kokosfett eller smör. Det skulle aldrig falla mig in att använda margarin vid matlagning. Som #29 ungefär…. Flört

Mervi
2009-11-13 11:07
0

Jag använder också smör för det mesta. Ibland olja i salladen och kokosfett att steka i.

Margariner skulle jag inte ens vilja ha i min kyl.Flört

stallostby
2009-11-13 17:27
0

Smör blir så skvättigt att steka i tycker jag, brukar ha i en skvätt ren lokal ekologisk rapsolja också.

Man kan göra egen "bregott" (om det inte redan nämnts). Rör ihop smör (eko.) med rapsolja (eko.) Förhållandet vet jag inte men det kanske är en smaksak. (ung. som i köpebregotten kanske..)

När jag var liten hade farmor och farfar, som bodde uppe i Norge alltid smöret i skafferiet. Det var så där mjukt på gränsen till smält. Antar att äkta smör tål att stå i rumstemperatur en tid..Obestämd 

(för jag misstänker att det inte var margarin de hade..men vad vet jag….)

Lorita
2009-11-13 19:16
0

#55 Det var säkert riktigt  smör