Snuskigt eller inte?
Sitter ibland och tittar på Per Mobergs matlagningsprogram och funderar på om jag verkligen skulle vilja blir bjuden på mat av honom. Han drar handen genom håret och sedan gräver han ner näven i smörbyttan och slänger ner en klick i stekpannan, drar handen genom håret igen. Tar en slev och stoppar ner i grytan smakar, mmmm:ar, stoppar tillbaka den i grytan och drar handen genom håret innan han börjar knåda degen, och så vidare.
Tycker ni som jag att det är lite snuskigt eller är det kanske inte så farligt för lite skit rensar magen?
Jag tror inte han gör så i verkligheten han verkar gilla att provocera.

Eventuella bakterier dör väl i värmen, med det är skitäckligt att hitta hår i maten, så liiiite snuskigt är det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

fett kan man köpa på flaska (olja) och inte behöver man snyta sig i kryddorna innan man använder dom 
Tror nog tvättningen av händerna är bortklippta. Sen är det ofta mat till familj och vänner han lagar.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag är inte speciellt nojjig men jag sätter alltid upp håret när jag lagar mat och jag använder förkläde men det är mest för att jag sölar så.
Det här med att smaka i grytan med samma slev och kanske flera personer har jag inte ont av alls.
Att jag sätter upp mitt hår rimmar lite illa med att vi faktiskt har två ouppfostrade katter som gärna promenerar runt på köksbänkarna när jag lagar mat
(Jag brukar hota dem med att Hälsovårdsnämden kommer…)
Jag tillhör nog kategorin som tycker "att lite skit rensar magen"
/Maria

I måndags var jag på en lunchresturang. Kocken spillde dressing på min take awaytallrik. Han drog av dressingen med fingret och slickade sedan rent fingret. Efter det fortsatte han med min mat och sedan gjorde han en tur till datorn medans han väntade på att min smörgås grillades klart. Han tvättade inte händerna en enda gång.
Idag är jag inne på dag 5 med vattendiarré
Har varit på vårdcentralen och hämtat ett prov som jag ska lämna, men jag är helt tom i mage och tarm, så det kan dröja…

#7 det där ska du och din läkare anmäla till miljö och hälsa i din kommun. Fy, vad klantigt undra om han någon gång tvättar händerna 

Här är brevet till Miljönämnden. Har censurerat det en smula så jag inte åker dit för förtal eller nått annat roligt.
Hej!
Tänkt bara göra er uppmärksamma på en restaurang i X som tyvärr inte håller måttet i mina ögon.
I måndags när jag skulle luncha så valde jag att gå till det nya S-stället på Gatan 57.
Jag beställde en S med kyckling.
Han förberedde S och lade den i grillen, sedan lade han sallad i min take away låda och frågade vilken dressing jag ville ha. Sedan ser jag hur han spiller dressing på kanten på lådan, drar bort spillet med fingret och slickar i sig det. Sedan tar han min S från grillen och lägger den i ugnen. Detta är en lite tidskrävande rätt så för att var snäll så säger han att jag kan ringa och förbeställa nästa gång. Jag säger att jag inte brukar veta vad jag vill ha förrän jag ser erbjudandena. Han går då till datorn och knappar på den med sina plasthandskar och berättar vart fliken för erbjudanden är. Sedan tillbaka till ugnen och ut med S och ner med den i lådan. Under denna tid så har jag inte sett honom byta plasthandskar en enda gång.
Jag har jobbat några år inom McDonald´s med en extremt noggrann chef som lärde oss allt inom livsmedelshygien. Vi fick lära oss att plasthandskar är till för att skydda kunden, men i detta fall var handskarna till för att skydda kocken.
Nu kan man tycka att det här inte är så farligt. Men några timmar efter denna incident så fick jag 39 grader feber magkramper och vattendiarré. Febern släppte efter första dagen men vattendiarrén har hängt med i fem dagar nu.
Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det var detta som gjorde mej sjuk men med tanke på hans frekventa utlandsresande så blev jag en smula orolig att det ska vara salmonella.

Bra, det ska anmälas för så där får det inte gå till

Jag gillar både Morberg och Nigella (som också kritiserats för bristande hygien) just för att de inte är så attans kock-pretto. De lagar dessutom till nära och kära och inte till restaurangbesökare.
Om jag däremot besöker restaurang vill jag ha ordning och reda, helst handskar på personalen, och dessa ska bytas regelbundet. En person som jobbar i kassan/med dator, eller som diskar/torkar av bord ska inte hantera mat utan att tvätta sig noga mellan varven.
Men jag är inte nojjig, min mage tål det mesta
(utom spannmål då…)

Jag trodde att jag tålde allt men nu sitter jag här med ett glas resorb
Kan inte komma ihåg när jag var magsjuk senast om man bortser från vinterkräksjukan februari 2004. Men det är ju en lite speciell grej. Då blev jag smittad av en kompis för hon bjöd hem mej för snabbt. Det var inte roligare att bli smittad av någon man känner. Jag förlorar ju en veckas inkomst oavsett… Att inte ha blivit bättre efter fem dagar börjar sätta sig på psyket också nu. Vad har jag åkt på egentligen?

sen lär ju TV kockarna ut och matlagning är hygien till en stor bit, det är många som blivit sjuka hemma, ta bara alla sallader som man skurit med samma kniv som kycklingen.

Första svaret
Hej!
Vad bra att du hörde av dig. Jag tar hand om klagomålet och pratar med ägaren till S. Du har alldeles rätt i dina synpunkter på hur man använder engångshandskar.
Jag hoppas att du blir frisk. Om du fortfarande har pågående diarréer, och är orolig för om du utsatts för smitta via maten, så kan du ringa sjukvårdsupplysningen för rådgivning och frågor om eventuell provtagning.
Om det är flera insjuknade, ett så kallat matförgiftningsutbrott, så kan smittskyddsenheten på landstinget rekommendera att flera patienter lämnar avföringsprov som en del av utredningen. Jag har inte fått in något fler klagomål på S, du är den förste som hör av sig.
Du nämnde Salmonella. Min erfarenhet är att det tar längre tid från att man ätit maten tills man får symptom när det gäller Salmonella. Men det kan finnas andra bakterier som kan ge symptom.
Som sagt, jag kontaktar S.
Med vänlig hälsning
Svensson Svensson
Livsmedelsinspektör
X kommun
Miljökontoret

Andra svaret
Hej igen!
Jag har precis pratat med ägaren till S och berättat om ditt klagomål. Han sa att det stämmer, det du säger om hur han använde handskarna. Han sa att han var så stressad i måndags så han tänkte inte, och gjorde inte på rätt sätt.
Han tar åt sig av kritiken, och ska göra rätt i fortsättningen.
Med vänlig hälsning
Svensson Svensson

Där kom han lätt undan, hoppas han blev lite skraj i alla fall 

Det kan mycket väl vara ett standardsvar.
Jag köpte jodnötter en gång som smakade fy f-n, så jag skrev o klagade. Fick ett mycket välnligt brev tillbaka där de sa att de kände till problemet, det var en sändning det var fel på och att partiet skulle readan dragits tillbaka från affärerna.
Av en slump träffade jag killen som importerade de här nötterna på en fest (kompis-komois-kompis). Jag undrade om han kom ihåg detta, och han garvade byxorna av sig (nästan). Det är ett standardsvar alla får, inte tusan undersökte de nåt eller drog tillbaka nåt "felaktigt parti".
Där blev jag en smula mindre naiv… sen dess tror jag aldrig på den typen av svar.

Är det det att du tror att Livsmedelsverket har skickat ett standardsvar eller att kocken hade ett standardsvar?
Jag tror att kocken kommer att skärpa till sig i några veckor nu när han vet att folk ser saker. Sedan kommer han att ramla in i det gamla igen för det såg alldeles för naturligt ut för honom att göra så…

#19 och jag tror han har en kund mindre 

Mitt fel, jag läste inte ordentligt. jag trodde att svaren kom från restaurangen.
Då är det säkert korrekt att de tagit tag i det.