Lussekatter
Hur gör ni idag?
Äter ni lussekatter samtidigt som ni ser på lucia?
Bakar ni själva?
Eller är det köpta?
Pepparkakor?
Hur vill ni ha dem? Stora eller små, med eller utan kristyr?
Många frågor från en som är nyfiken hur ni firar lucia med dopp
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Här hemma så har vi som tradition att se lucia på teve vid sjutiden. Till det har vi kaffe, hembakt lussekatt och några vanliga pepparkakor. Tända ljus.
Så har sonen (30 år) och jag lussat sedan han var liten parvel. Min andra son är inte intresserad av att vara med.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Här äter vi mycket lite sötsaker så inga lussebullar ofta tar man ju bara någon när de är färska sedan blir de gamla i frysen. Om jag köper någon lussebulle vid jultid försöker jag hitta ett bageri som bakar på äkta smör + rejält med riktig saffran (de där knappt märkbart gula som ligger i matbutiken är inte lönt att köpa)
Det blir kanske så att jag köper en lussebulle imorgon istället när jag ska till Sundbyberg för precis vid stationen finns ett pyttelitet bageri som bakar med äkta saffran, smör etc. (allt är även ekologiskt) + de bakar allt själv på natten + bagaren är med i bagerilandslaget och så himla dyrt är det inte.
Pepparkakor bakar jag själv men jag har inte hunnit göra några ännu så det blir nog till jul istället.

ja, just ja det är Lucia i dag
jag kom just in från stallet 

Jag brukar köpa mina lussekatter. Har turen att ha en affär som säljer stora fina lussekatter med mycket saffranssmak.
Pepparkakorna brukar jag doppa i mjölk och jag tror att jag tycker att Oskars är bäst till detta. Jag vill helst inte ha någon kristyr på mina pepparkakor, tycker inte smakerna passar ihop.

Pepparkakor bakas av hemmagjord deg, som är mycket kryddor i…. Inte så söta, som köpta.
Lussebullar bakar ungdomarna i huset & äter 
Finns ingen direkt tradition numera. Fram till för ett par är sedan bakade vi alltid pepparkakor hos mina föräldrar 1a advent. Undra varför det försvann
. Förra året var jag bortrest från familjen, vet faktist inte om de bakade !? I år var jag inlagd på sjukhus.