Sötsug
Enkel fråga: Hur gör ni för att stilla sötsuget? Eller lider ni tills att det är borta?
Jag blir alltid så sugen på något mot kvällen när energin börjar gå neråt, ofta precis efter att jag ätit middag och det är ingen skillnad idag.
Vill inte höra nåt babbel om att jag ska byta kost osv, jag är redan i en övergångsprocess mellan en kost och en annan.

Är det sent går jag och lägger mig för jag oftast trött då, om man avslutar middagen med något lite mer sött så brukar kroppen få lite extra energi att börja förbränningen av maten. Jag brukar dricka efter maten och det tror jag hjälper väldigt mycket att få igång matsmältningen, jag dricker inge under en måltid.
Men det var längesen jag var sötsugen så där, riktigt mycket, det kan bero på att jag är mindre stressad nu och äter långsammare så magen inte får så mycket att knåda på en gång.
Hej Vornanen,
Jag känner igen det där med sug efter kvällsmåltiden!
Hur gör ni för att stilla sötsuget?
Jag har gjort så att jag har minskat på dom sötare sakerna för att hålla blodsockret i kroppen på en konstant låg nivå. För det är när blodsockret faller som "man blir sugen igen"
Eller lider ni tills att det är borta?
Resultatet har blivit att nu har jag INGET sug efter godis i någon form, så jag lider inte längre. 
#1 Jag äter aldrig efter sju, vet inte om det mest är en psykisk grej det där från tiden när jag var riktigt smal. Vaknar man sent och sover sent borde det ju inte ha någon roll egentligen?
Hade ingen aning om det där med drickandet, det kanske man borde testa på. Jag är den typen av människa som gärna drar i mig 1 liter mjölk utan problem under måltiden…
#2 Jag äter inga direkta sötsaker förutom kolhydrater, det vill jag däremot inte sluta med…
Vornanen, med dom förutsättningarna så känner jag att det kan vara bra att träna upp sin viljestyrka för att kunna stålsätta sig när suget kommer.
Eller gör du som #1 föreslår, helt enkelt går och lägger dig och sover bort suget. I alla fall så lycka till! 
#5 Jag tänkte snarare på om det finns något alternativ till kakor osv. Nu fick jag mig en näve russin och känner mig nöjd efter det.
Känns som att det är lite tidigt att gå och lägga sig redan klockan sju.
90% choklad kanske? den är så torr så det dammar i munnen… hehe… eller drick vatten när suget kommer… 

Det finns ju kromtabletter. Hör med någon hälsobutik om det kanske kan vara nått.
Annars så kanske du kan prova att borsta tänderna om du ändå inte vill tugga på nått mer på kvällen. Det fräschar ju upp och ger god smak i munnen. Svårt att få något annat att smaka gott sedan också, så det blir inte gärna att man okynnesäter efter borstningen

Om mitt sötsug blir för jobbigt att motstå så brukar det fungera med riktigt surt citronvatten eller en lång promenad tills suget avtagit
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 Choklad äter jag aldrig och klarar knappt vanligt mjölkchoklad så mörk choklad är inte att tänka på, haha. Sen dricker jag vatten konstant så det känns svårt att avleda ett sötsug med vatten när jag alltid dricker..
#7 Jag äter kromtabletter, det hjälper, men inte mot kvällssuget..
Ja, jag brukar borsta tänderna när jag är röksugen så det kanske fungerar, kan prova åtminstone ..
#8 Ska prova båda alternativen =)
Skär ett äpple i klyftor och stö över kanel, toppen snacks.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Ofta kan jag känna mig sugen när jag egentligen är törstig. Så det kan vara bra att dricka ett glas vatten först.
Fast om suget är oöverstigligt så tillåter jag mig att falla, men kontrollerat. Nuförtiden behöver jag oftast så ytterst lite för att bli nöjd och det händer bara en gång i månaden ungefär
Så jag tycker att det är ok. Jämfört med tidigare då jag kunde äta godis varje dag i perioder! 
#10 Åh, vad gott det lät! Det måste jag prova..
#11 Så var det för mig förut, men nu dricker jag ordentligt över hela dagen så jag är typ aldrig törstig mer.. Jag har också varit sån som kunnat äta hur mycket sötsaker som helst men det har blivit mycket bättre nu :)

Det mest effektiva är nog att sluta trigga suget, alltså sluta ät sådant som gör dig sötsugen.
Om du blir sugen på kvällen har du kanske ätit för lite under dagen.
Du kanske ska äta mer.
Själv blir jag sugen om jag slarvar med maten under dagen. Eller om jag fått i mig glutamat i någon mat när jag varit tvungen att äta ute. Eller om jag äter för mycket mjölkprodukter, för mycket kolhydrater.
När detta händer brukar jag ta en bit fet ost och det går över.
Gott vid sötsug!!!!
ICA`s frukt och bär blandning i frysdisken.

Jag har frågat en äldre människa, som var mycket välutbildad och hade lång erfarenhet av kost, om det där. Hon berättade lite om hur bra det var förr när folk avslutade middagen med t ex kräm till efterrätt. Numera anser vi oss inte ha tid att laga till en efterrätt på bär e dyl också, men då kan vi äta frukt i stället. Det söta i frukten kan räcka bra för att stilla sötsuget och anses bättre än annat godis.
(Jag är väl medveten om att vissa kan dra igång en hetsig debatt om att fruktsocker inte är bra av gu' vet vilken anledning (?), men det är i alla fall ett naturligt socker och därmed nyttigare hävdar mina kostkunniga bekanta.)

Jag har ett sötsug ibland och då tar jag en liten bit choklad. det hjälper mig i alla fall.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
finns ingen mirakel kur mot detta gissel.
socker kan ge ett beroende…nog det du har. det man kan göra är att vänta ut suget. det klingar av efter 5 minuter om man låter bli att tillfredsställa det.
jo just det….det är inget naturligt och medfött i oss att känna ett kraftigt socker sug, detta är skapat genom att man gett kroppen mycke socker och kolhydrater under livet. man har skapat ett beroende helt enkelt. tänker man så kan det bli lättare att "tänka" bort det.
läs gärna på om sockrets effekter på kroppen. sockerbomben är en bra och lärorik bok.

#19 om man inte har något sötsug/socker beroende då?
#19…då är man lyckligt lottad =)…………….ptja, är suget "bara" ett sug som inte kommer ur ett beroende av socker kickar…så säger ja som ovan..en efterrätt är nog bra för då förbränns ju dem kalorierna ihop med maten och läggs inte som ett överflöd i kroppen.
sedan vet jag ju inte exakt hur personen lever…men den hade ju gjort en kostomläggning…kroppen kan ju reagera på det nya. eller så äter man för lite. svårt att uttala sig om.
På äldrebeoenden får de alltid kräm eller saftsoppa till efterrätt varje dag. iaf där jag jobbat.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Om man nu kan äta frukt så varför inte ta frukt och ät det tillsammans med några nötter så balanseras fruktsockret också med fettet från nötterna så kanske suget inte blir så starkt. Bara en tanke!
Ja men du, har du tittat på http://www.sockerfri.com/ där finns ju en massa till sött utan socker - jag lider i alla fall inte alls av sötsug om jag har ngt litet att ta och stilla det med. Och frukt är ju också bra att alltid ha hemma.
Ett tips till de sötsugna: Undvik socker. Och läs boken av Martin Ingvar: Hjärnkoll på vikten. Där förklarar han detta med sug.
Tack och lov så är jag nästan aldrig sötsugen. Gillar inte sötsaker speciellt. Gillar inte ens frukt särskilt mycket.
Däremot är jag väldigt förtjust i allt som är salt.
/Maria