skaldjur och framför allt räkor är en av mina största laster, tack så mycket för länken
gubben i inne i en period med "kan vi inte prova något nytt" 

Idag åt vi någon blandning som min sambo brukar röra ihop. Har egentligen ingen aning om mängden av nånting för vi brukar göra olika varje gång. Men på en höft…
1kg oskalade räkor som man givetvis skalar ( men det går precis lika bra med färdigskalade)
1 block alaska pollock
2-3 port ris, eller nått sånt.
300g ärtor majs och paprika
4 ägg som man hackar ner, och 2 utöver som man delar i klyftor.
Lite peppar och dill efter behag. Funkar säkert med en citronklyfta till också.
Koka riset och äggen.
Smörstek fisken med mycket smör.
Häll i ärtor majs och paprika, ägg och räkor. Räkorna får inte ligga i för länge för då blir dom sega.
Blanda i riset eller servera det brevid.
Servera med aioli eller Thousand island och lägg lite större äggbitar på.
Jag brukar äta detta i tortillas. Sambon tycker att det absolut inte ska vara torillas till.
Det låter jättegott. Måste prova vid tillfälle.
/Maria

På tal om räkor - Jag hörde ett festligt uttryck nyligen; "handpillade" räkor. Okej, jag fattar vad det betyder, men heter det inte handskalade? För det är väl vad pillandet har inneburit, eller?

Pillade heter det på norska och jag använder utrycket att pillaräkor ofta.

Mmmm, räkor är såå gott
.
Min kompis kommer hit på fredagkväll, då bliré räkor !!
Resten av familjen är på släktkalas…jag kan inte ta mej dit.

Vad har ni till räkorna? Om ni inte blandar ner dem i mat (soppor, grytor, gratänger etc) alltså.

om jag pillrar dom själv då blir det inte något annat oftas, det finns väll bröd på bordet för syns skull
Ikväll har jag missat att köpa fisk så jag tog fram ett paket pillrade räkor som jag tinat under naten som ska bli pasta sås till bandspagetti och brockoli blir det som grönsak, trolige nen bladsalald också
Jag vill gärna ha hemmagjord Ayoli och vitt bröd till.
/Maria

Jag måste få tipsa om lite kallt rotsellerimos till räkorna
Det låter kanske inte nåt vidare men det är förvånansvärt milt, lent och gott. Man kokar rotsellerin i bitar i saltat vatten. När de är mjuka mixar man med några matskedar creme fraiche och salt och peppar. Låt svalna innan man varvar det med räkor, stekt purjo, gurktärningar och lite örtolja (olivolja med mycket dill och persilja).