Vad är nyttigast?
Vad anser ni är nyttigast av följande saker, majonäs, lättmajonäs, naturell yougurt, eller cream freache? Skriv gärna dom i rangordning från nyttigat till onyttigat och mottivera varför ni valt den ordningsföljd ni gjort. Tacksam över svar.

Viken fråga, det är ju tre helt olika produkter med olika smak och användning. Majonnäs har jag ingen uppfattning om då jag inte äter det, en lätt variant är nog ganska onödig för det är ju inte en produkt som folk äter i några större mängder.
Naturell yoghurt är nog nyttigast men cream freache tycker jag är gott i såser, det spelar inte heller så stor roll det är inga produkter jag äter i stora mängder det heller.
Majonnäs gillar jag inte, creme-fraiche är gott liksom naturlig yoghurt utan socker och lättprodukter som lättmajonnäs skulle jag aldrig äta.
Tar jag majonnäs äter jag "vanlig" eftersom jag äter då så lite att det är försumbart det jag får i mig.
Äter jag Creme fraiche äter jag den lätta varianten och det är samma sak med yoghurt.
Att sätta dessa saker i nyttighetsordning kan jag inte eftersom det är helt olika produkter, ätes av mig i olika mängder och tillbehören varierar ju också naturligtvis.
Jag menade ifall man utgår från samma mängd. Tycker inte det borde spela någon roll ifall man använder dom till olika saker hur kan detta försvåra utvärderingen i vilket som är hälsosammast?
Hälsosammast för vem?? Jag undviker ju fett i för stora mängder och av sämre kvalitet, så för mig ser det ut på ett sätt.
Sen finns det de som äter mer fett än "normalt" men undviker annat så deras hälsosamma mat är nåogt annat än för mig.
Berätta i stället vad du är ute efter så kan jag kanske svara bättre.
Ok, jag menar ur sockersynpunk och fettsynpunkt. Varför jag skrev hälsosammast som i och för sig du har rätt i kan variera från person till personberoende på vad man är ute efter, Var då jag inte undrar vilket som har minst socker eller minst fett utan vilket som har både minst socker och fett ifall man gör ett överslag. Är själv inte så jätteinsatt i det här med bra kost så därför tänkte jag att här på denna sidan kanske fanns någon som visste.
Då rekommenderar jag dig att äta och laga på naturell lättyoghurt. Den kan du låta rinna av så den blir tjockare och kan användas i matlagning, både kall och varm.
Om man vill ha majonnäs, går det faktiskt att göra den själv, den blir då hälsosammare. Även om majonnäs är fett, så kan man använda desto mindre.
#8 Precis, egengjord är mycket bättre och som du säger, det är oftast små mängder man äter.

#6 Då måste det bli riktig majonnäs som är nyttigast, för där är inget socker och olja som fett även om majonnäs aldrig kan bli nyttigt. Sen skulle jag ta yoghurt….tror jag 
Men det är olika produkter så ingen produkt kan ersätta den andra, man kan inte äta morgonflingorna i majonnäs och man tar inte gärna yoghurt till ägg och räkmackan